Lóerő

2010.05.28. 05:29

Merész kivitelű tűzoltóautó: 95-100 km/órás sebességgel nyomja

Murakeresztúr - Merész kivitelű - annak idején csak így emlegették a lánglovagok a Csepel-Ikarus 526 szerkocsit. Ha vetünk egy pillantást fotóriporter kollégám, Szakony Attila fotóira, megállapíthatjuk: talán még finoman is fogalmaztak.

zaol.hu

- A Csepel-Ikarus 526 a maga korában a legmagasabb technológiát képviselte - magyarázta. - Légfékkel gyártották, négyhengeres motorjában 95 ló dübörög. Fogyasztása 12 liter száz kilométeren.

A málhatér feltolható rolói mögött tágas tárolórekeszeket találunk a tűzoltáshoz, illetve műszaki mentéshez szükséges eszközöknek. A szivattyú szívótömlői a tetőn kaptak helyet két hengerben, melyeknek hátsó végeit egy-egy könnyen nyitható és csukható munkalámpa zárja. A kocsi hosszú, lapos orr-része ma is tekintélyt parancsoló - a tűzoltó szakirodalom vélhetően emiatt is emlegette merész kivitelű gépjármű-fecskendőként a típust. A 10 plusz 1 férőhelyes utazóteret kézzel elhúzható harmonikaajtó zárja. Persze, csak papíron, mert már ifjú korában is madzaggal kellett rögzíteni, ha nem akarták, hogy menet közben kinyíljon. A Csepel-Ikarus szó szerint fapados kényelmet kínált - a felnyitható ülőalkalmatosságok alatt is rekeszek rejtőznek a kisebb eszközök elpakolásához. A kormány már szervó, a vágtázó lovakat légfékrendszer fogja vissza, a rögzítőfék azonban még mechanikus. A jármű műszerfala sem hivalkodó, sőt, azt is mondhatnánk: spártai. A visszajelző műszereket furcsa mód nem a kormány mellett, hanem a műszerfal közepén helyezték el. A volán bal oldalán más kapcsolók kaptak helyet, például a légszirénáé, amely egyre erősödő, s szinte már az elviselhetetlenségig fokozódó hangerővel veszi birtokba az étert. Víztartálya 2000 literes, szivattyúja eredeti Mávag-gyártmány, maga is muzeális érték. Különlegessége, hogy gázsugaras légtelenítővel szerelték fel, azaz a kipufogórendszer össze van kapcsolva a szivattyúval, s a motorból kiáramló kipufogógáz magával rántja a szivattyúban maradt levegőt is.

 

 

- Az autót most már csak bemutatókon vesszük elő, igaz, akár vonulhatnánk is vele, hiszen üzemképes, lehet oltásra használni - így Tislerics Antal. - Reményeink szerint pár éven belül újra régi szépségében pompázhat, s akkor komolyabb veterán találkozókra is elvihetjük.

 ALUMÍNIUM ÉS MÓGYANTA

A Csepel-Ikarus 526 karosszériáját az Ikarus gyár a honvédségben rendszeresített Csepel D-344 alvázára építette. Érdekesség, hogy a Csepel fülkéit is az Ikarus készítette. A kabin gyártásához alumíniumot és műgyantát használtak. Ez a motorháztető felnyitásakor látható meg: az alumínium tetőt belülről üvegszálas műgyanta burkolja. Ez merevítette a szerkezetet. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!