Kultúra

2014.09.01. 15:50

Kilencedszer rendezték meg az Országos Musical & Operett Kurzust

Kilencedszer rendezték meg az Országos Musical & Operett Kurzust, ezúttal Várpalotán. Megyénket öt zalaegerszegi, Boncz Dorottya, Wohner Dóra, Szűcs Enikő, Farkas Alexandra, Standi Szilvia és Lehoti Miksa és egy hévízi fiatal, Papp Ágota képviselte, akiket Berkes Dániel magán énektanár kísért el a közel háromhetes táborba.

Jóna István

– Minden év májusában rendeznek egy országos musical és operett versenyt, ahol már több éve indulnak a diákjaim, köztük zalaegerszegi tehetségek is, s ahol rendre szép sikereket érnek el a tanítványaim – árulta el a tábor előzményeiről Berkes Dániel. – Szabó Szilviától, a kurzus vezetőjétől felkérést kaptam, hogy felkészítő tanárként vegyek részt a programban. Erről a kurzusról csak annyit, hogy az ország egyetlen nagyszabású programjáról beszélhetünk, amely a végén egy egész estés gálával zárul. A zeneiskolában a klasszikus hangképzést oktatjuk, és közben megismertetjük a diákokat a különböző stílusokkal is. Az én felelősségem az, hogy kiket viszek a versenyekre. De elmondhatom, hogy „jó anyaggal" dolgozhatok itt Zalaegerszegen, hiszen olyan tehetségek kerültek ki a kezem alól, mint Bódis Bettina, aki most már az Operettszínház stúdiósaként tevékenykedik. De említhetném Borsos Annát, aki szintén egy hatalmas tehetség és negyven jelentkező közül választották ki és vették fel a kőbányai zenei stúdióba könnyűzene és jazz szakra. Végül Wohner Dórát is ki kell emelnem, aki az idei versenyt megnyerte Várpalotán és így meghívást kapott a nyári kurzusra is.

A három hét alatt Falusi Mariann előadóművész, Lőrincz Máté táncos, koreográfus, Peller Károly, az Operettszínház művésze és Szabó Szilvia énekművész, a kurzus művészeti vezetője felelt a résztvevők képzéséért.

– Az első négy-öt napban bárki bármit énekelhetett és táncolhatott és így megismerkedhettünk a fiatalokkal – avatott be a kulisszatitkokba Dániel. – Egybehangzó véleménye volt a szakmának, hogy ez volt az eddigi legigazságosabb év. Vannak a nagyon nagy tehetségek, és közepesen tehetségesek. De ami fontos, itt egyetlen egy gyerek sem érezheti azt, hogy nem ugyanolyan fontos, mint a másik. Mindenki szerepelhetett mindenben, még többszólamú dalokat is készítettünk. Az utolsó hétre érkezett Somogyi Szilárd, az Operettszínház Nádasdy-díjas rendezője, aki a gálát állította össze.

Berkes Dániel munka közben. Felkészítő tanárként is sokat tanult a kurzuson – állítja. Fotó: Archív

– Mi a tábor tanulsága?

– Azt kell, hogy mondjam, bár felkészítő tanárként voltam jelen a kurzuson, de én is rengeteget tanultam. Én magánének tanár vagyok, ami abban különbözik az átlag énektanártól, hogy mi csak egyéni órát tarthatunk, csoportosat nem. Manapság nem elég jól énekelni, vagy jó technikával énekelni, nagyon fontos az előadásmód is. Pláne a musical műfajban, ami egyben színház is. Ha visszatekintek az egyetemi éveimre, azt mondhatom, hogy nagyon kevés hangsúlyt fektetnek az oktatók a drámapedagógiára. Ezen a kurzuson olyan szakemberektől, művészektől tanulhattunk, akik már elértek valamit a szakmájukban. Fontos volt megtanulniuk miként lehet előadni egy dalt. Le kell jutni a gyermek lelkének a legmélyére, hogy igazán jól szóljon egy dal. Nekem, ami a nagy tanulság, hogy miként kell csoporttal dolgozni. Sok jó pedagógiai módszert láttam, hogy hogyan kell jól bánni egy csoporttal, hogyan kell úgy partnerként kezelni a gyerekeket, hogy megmaradjon a tanár-diák viszony. Fantasztikus élmény volt.

A kurzust záró gála-előadást a székesfehérvári Vörösmarty-színházban tartották. Az Illúzió & Varázslat & Színház című két felvonásos előadásban ismert dallamok csendülnek fel.

Berkes Dániel beszélgetésünk végén örömmel árulta el, hogy a kurzus szervezői a jubileumi tizedik táborra is felkérték felkészítő tanárnak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!