Évente közel félezer ember életét mentik meg

2019.10.24. 09:23

Hogy mások is túlélhessék – Ismerd meg a sármelléki légimentőket!

A Sármelléki Légi Bázis helikopteres mentőegysége évente közel félezer ember életét menti meg, meglátogattuk őket a reptéri bázison. Mutatjuk, milyen, amikor éles bevetésre indulnak.

Mihály Szilvia/likebalaton.hu

Fotó: Mihály Szilvia/likebalaton.hu

Nyáron már írtunk a Sármelléki Légimentőkről, most bemutatjuk nektek, milyen egy teljesen átlagos nap az életükben. Az érvényben levő rendeletek szerint a légimentők bázisait civilek nem látogathatják, de Kis Ádám sármelléki bázisvezető és a reptér előzetes engedélye alapján, igazán filmbe illő módon jutottam be hozzájuk.

A sármelléki légimentők a Hévíz-Balaton Airport területén működnek. Ez egy kisforgalmú nemzetközi repülőtér a Balaton közelében, ahova nem lehet csak úgy ki-be járkálni. A személyes iratok és az autóm ellenőrzése után egy felvezető autót követve – igen, a reptéri kifutópályák mellett autóztam a saját kocsimmal – jutottam el a helikopterig. Odafelé annyira megilletődtem azon, hogy még a kocsim is kapott azonosító papírokat, hogy nem videóztam, ez a felvétel a visszafelé úton készült.

A légimentő bázison Kis Ádám és Dr. Galgóczi Júlia mutatta be, milyen egy átlagos hétfő náluk. Elméletben végigbeszéltük, hogyan kapnak riasztást, hogyan emelkednek 4 perc alatt a levegőbe, és mik a feladataik visszatéréskor, hogy azonnal újra indulóképes legyen a helikopter. Ekkor még nem tudtam, hogy élesben is láthatok mindent.

Nem, természetesen nem mentem velük a baleset helyszínére.

Fotó: Mihály Szilvia/likebalaton.hu

A helikopter bevetési körzete Zala és Vas megye, a Balatonnál Fonyód-Badacsony magasságig találkozol velük ha nagy a baj, a keleti rész a balatonfüredi bázishoz tartozik. Nem lehetünk elég hálásak a munkájukért, bázisonként évi 4-500 ember életét mentik meg. A bázison található egy bevetési naptár, mutatom, és elmagyarázzuk a körök jelentéseit.

Fotó: Mihály Szilvia/likebalaton.hu

– A körökbe írt számok a körzetet jelentik, a piros az esetfeladat, a zöld a kórházak közti szállítás – mondja a doktornő. – A visszavett feladat, ha mégsincs szükség a helikopteres segítésre, az áthúzott. Látható, hogy májustól szeptemberig elég intenzív a feladatok száma, a téli időszámításban ritkulnak a riasztások.

Sok a baleset, de időkritikus kórképek, infarktus, agyvérzés és gyerekbalesetek esetén is minket riasztanak. A kórházak közötti szállításra leggyakrabban agyi érkatasztrófa esetén van szükség, ilyenkor minden perc számít.

Már korábban is írtuk, hogy a helikopter személyzete – a pilóta, az orvos és a paramedikus – blokkokban dolgozik, vagyis 2-3 napig vannak Sármelléken, ilyenkor ott laknak, szolgálati idő után itt alszanak.

– 5 állandó paramedikusunk és 7 állandó orvosunk van – tudtuk meg a bázisvezetőtől. – A paramedikusból négyen instruktorok, az orvosból hárman, ez azt jelenti, hogy a sármelléki csapat tagjai oktatják belső képzéseken a többi légimentőt. Mutatunk egy videót a képzésükről:

Ha nem megfelelőek a látási körülmények, ha túl erős a szél, ha zivatar, ha jegesedés van, akkor nem repülhetnek. Az ügyeleti beosztásuk a napkeltéhez, napnyugtához igazodik. Nyáron reggel héttől este hétig ügyelnek. Télen rövidebb az ügyeleti időszak, az őszi hónapokban 7-től háromig, télen nyolctól háromig dolgoznak. Ilyenkor a munkaidő után ők is meglátogatják a közeli fürdőket, mozikat, edzőtermeket.

Júlia futónagykövetként a repteret futja rendszeresen körbe, ez egy hét kilométeres táv a kifutópálya mellett. A sportolásra is a szolgálat végén van lehetőség, nem fordulhat elő, hogy valaki épp több kilométerre futja a köröket a reptéren, és nem tud a helikopter időben elindulni.

Az ügyeleti idő alatt a bázis központi helyiségében beszélgettünk, és ahogy látni fogod, tényleg 4 perc alatt indultak el a riasztást követően. Ezért csak olyan tevékenységet végeznek napközben, amit azonnal abba tudnak hagyni. E-mailek megválaszolása, tanulás, olvasás, beszélgetések töltik ki a feladatok közötti időszakot.

Ha a riasztás ebéd vagy egy kávézás közben érkezik, akkor természetesen azonnal abbahagyják, már veszik a kabátot, és rohannak le a lépcsőn.

Galgóczi Júlia
Fotó: Ferenczi Krisztián

Az reptéri irányítótorony, ahogy meghallja a propellerek hangját, csinálja a repülési tervet, és amint megadják neki a repülési koordinátákat, már adja is az engedélyt a felszállásra. Ahogy a mentőautók az utakon, a mentőhelikopter a levegőben élvez elsőbbséget a személy- és teherszállító gépekkel szemben. Azonnal felszállhatnak. Természetesen minden légtérbe be kell jelentkezni a pilótának útközben, a repülési szabályok rájuk is vonatkoznak.

Fotó: Mihály Szilvia/likebalaton.hu

– Mikor riasztanak benneteket?

– A legsúlyosabb esetekhez, a nagy balesetekhez, a kritikus állapotú belgyógyászati betegekhez hívnak bennünket.

A segélykérés egy teljesen hétköznapi mentőhívás. A megyei mentésirányító dönti el, hogy a légimentésre szükség van-e. Van egy riasztási protokoll, amit az Országos Mentőszolgálat Főigazgatója adott ki, hogy milyen esetekben kötelező bennünket riasztani. Ilyenkor a megyei irányító rádión felveszi a kapcsolatot a légimentő irányítóval, ezt a rádiózást mi halljuk.

Fotó: Mihály Szilvia/likebalaton.hu

A paramedikusnál, az orvosnál és a pilótánál is van egy rádió, amin hallják a központ minden beszélgetését, ebből már tudják, hogy nekik kell-e menni vagy sem, van-e már úton földi mentés. A pontos cím egyeztetése közben Ádám veszi is a kabátját, és egy riasztó gomb segítségével ő is értesíti a pilótát. Felírja a település nevét és az irányszöget, hogy merre induljanak.

A cikk folytatása ide kattintva érhető el!

Jótékonysági futást is rendeztek a bázisért Keszthelyen

Szeptember 14-én jótékonysági futást tartottak a keszthelyi Alpha Parknál. Ez alkalomból készített anyagunkat itt olvashatja!

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában