2019.05.06. 11:30
Hat iskola, tíz csapattal képviseltette magát az egerszegi Harry Potter vetélkedőn
Ékesen cáfolta a közkeletű benyomást a nem mindennapi vetélkedő pénteken, amelyet az Izsák-iskola szervezett a zalai általános iskolák felső tagozatosainak. A gyerekek igenis olvasnak, sőt, akár hét vastag köteten is átrágják magukat, ha leköti őket az olvasmány. A különös vetélkedő, különös köntösben a Harry Potter könyvek világát választotta tárgyául.
A Liszt-iskola csapata a jóslástan órán Prokk-Geráth Diánával
Forrás: Zalai Hírlap
Fotó: Katona Tibor
Az előzményekhez tartozik, hogy a csácsi iskola diákjai márciusban részt vettek a zsámbéki intézmény kezdeményezésére megvalósult 3. országos Harry Potter-versenyen, ahol ötödik helyezést szereztek. Élményeik alapján arra gondoltak, ezt az érzést érdemes megosztaniuk zalai korosztálybeli társaikkal. Csaplár-Nagy Franciska, a DFMVK könyvtárosa és Gál Edina, az iskola intézményvezető-helyettese szervezésében invitálták a gyerekeket, hogy kiderüljön, ki a legjobb mágiatörténeti, átváltozástani, sötét varázslatok, varázsigék vagy jóslástani kérdésekben.
Maga az iskola is labirintussá változott, a szintek, lépcsőfordulók, galériák, folyosószigetek, a könyvtár előtt berendezett, ódon fotellel, sejtelmes világítással hívogató Harry Potter sarok, a padláson található jósda, az oda vezető, kendőkkel rejtelmessé tett lépcső, az udvar sarkába rejtőzött sötét varázslatok boszorkánykonyhája minden képzeletet felülmúlt.
Kiderült, a világsikerre szert tett történetfolyam, az angol Joanne Kathleen Rowling írónő fantáziája csak a kiindulópont ahhoz, hogy a diákokat észrevétlenül vegyék rá az ismeretszerzésre. Mert ki gondolná, hogy valójában fizikai kísérleteket mutattak be, amikor eltüntették a varázspálcát, vagy láthatóvá tették a tálba rejtett érmét, méghozzá a fénytörés törvényét kihasználva.
A „méreggel” telt kancsókat pedig a segítő vers szövegértelmezésével kerülték el, míg az alumínium és jód vízzel mint katalizátorral való reakcióját figyelhették meg, amikor lila füstöt hoztak létre. (Mindez a tankönyvben is benne van, de mágikus körítés nélkül…) A varázspálcás szóbárbajban a térbeli olvasási kreativitás, a kviddics párbajban a gyorsaság, az „igazi” jósnővel (Prokk-Geráth Diána) folytatott jóslástanban pedig a zenei ismeret volt a gyerekek segítségére.
Az eredmény is önmagáért beszélt, a hat iskolából (Petőfi, Dózsa, Zrínyi, Landorhegyi, Liszt, Kölcsey) érkezett tíz csapat végső eredményei között alig egy-két pont eltérés mutatkozott. Nem is volt könnyű helyzetben Dumbledore professzor (Kiss Gábor, a megyei könyvtár igazgatója), McGalagony professzor (Csaplár-Nagy Franciska, az Izsák-iskola munkatársa) és Lupin professzor (Flaisz Gergő, a Keresztury VMK igazgatója), amikor sorrendet állított fel. A Harry Potter világát, a Roxfort Varázslóiskola hangulatát idéző, s tekintélyt parancsoló palástok, kalapok mögé rejtőzött zsűri végül a DeMentorokat, a Dumbledore seregét és a Bűbájos 5-ösöket, valamint a Hagrid és a sütőtökök csapatát hirdette az első helyekre, de természetesen a délután összes résztvevője nyertes volt. A helyszínül szolgáló csácsi Izsák Imre Általános Iskola és a segédkezet nyújtó Deák Ferenc Megyei és Városi Könyvtár, valamint a Keresztury Dezső VMK pedig bizonyára már a folytatáson töri a fejét.