Hírek

2013.10.18. 11:30

Balogh Edina és Toszkána csodái

Siena világhírű dómja, a pisai ferde torony, Elba szigetén Napóleon villája, Toszkána életvidám városai és sziklás tengerpartjai – ezeket a mesés észak-olaszországi helyszíneket fedezte fel nemrég Balogh Edina, a Zala Szépe verseny győztese, aki ezúttal a nyereményúton szerzett élményeiről mesélt lapunknak.

Horváth A. Attila

Bizonyára sokan emlékeznek olvasóink közül Balogh Edinára, a 18 éves, modellalkatú szőke diáklányra, aki augusztusban több ezres közönség előtt vehette át a Zala Szépének járó koronát szépségversenyünk döntőjén. A győztes egyik ajándéka – a Zala Volán felajánlásaként –  ötnapos toszkánai körutazás volt, amelyen Edina a húgával, Viktóriával közösen vett részt még szeptemberben. A Zala Szépe cím idei birtokosa lelkesen mondta el a minap: járt már néhány gyönyörű helyen Európában, de Toszkána teljesen rabul ejtette, így mindenképpen vissza szeretne még térni erre a különleges tájra.

Edina és testvére, Viktória a Cinque Terre vadregényes tengerpartján; az eső sem rejthette el a ligúr vidék páratlan szépségét.

– Montecatini Terme városban volt a szállásunk, innen kiindulva fedeztük fel Toszkánát, valamint Elba szigetét, ahová komppal utaztunk. Elbán gyönyörű volt a tengerpart és kellemes a víz, ezért nem hagyhattuk ki a strandolást, és nagy élményt jelentett még a száműzött Napóleon villájának látványa is. Az a helyzet, hogy ide engem is száműzhetnének... – utalt a néhai francia császár lakóhelyének fényűző környezetére Edina, akinek csak a medúzákkal gyűlt meg a baja egy kissé, egyébként nagyon jól érezte magát a Tirrén-tenger e festői szigetén.

A csapat járt még az Emilia-Romagna régióhoz tartozó Bologna reneszánsz épületekkel övezett főterén, valamint Liguria természeti csodájánál, a Cinque Terre („öt föld") elnevezésű tengerparti részen is, ahol öt település egymásra épült színes házai és a meredek sziklák látványa kínál feledhetetlen élményt. Itt sajnos egy kiadós trópusi vihar lepte meg a kirándulókat, de a nemzeti park szépsége az esernyők alól is egyértelműen megmutatkozott.

– Nekem a nyaralás általában a pihenést jelenti, de a lenyűgöző sienai dómot vétek lett volna kihagyni – mondta el a másnapi programról Edina, akiről természetesen a világhírű, 13-14. századi épületnél is készültek fotók. Siena belvárosa a gótikus építészeti emlékeinek köszönhetően a világörökség része, katedrálisát (olasz nevén a Cattedrale Metropolitana di Santa Maria Assuntát) pedig sokan a világ egyik legszebb templomaként tartják számon. Talán még kevesebbeknek kell bemutatni a következő helyszínt, Pisát és ikonikus ferde tornyát, amelyet 1173-ban kezdtek építeni, de mindössze 5 évvel később már azt tapasztalták, hogy a laza talaj miatt megsüllyedt a létesítmény. A középkori egyházi építészet e remekműve 2001 óta fogadja a látogatókat, korábban a stabilizálási munkálatok miatt két évtizedig zárva tartott. Edináékra is nagy hatással volt a látvány:

– Még a buszon elhatároztuk, hogy mindenképpen felmegyünk a toronyba, aztán, amikor ott álltunk a tövénél, már nem tűnt olyan egyszerűnek a dolog. Tényleg nagyon elmozdult a függőlegeshez képest a torony, ezért eléggé félelmetes a látvány, de végül mégiscsak végigjártuk a rengeteg lépcsőt. Az élmény egyébként döbbenetes, olyan érzésünk volt, mintha centrifugális erő húzna minket befelé. A tetőn is készítettünk pár fotót, de a szintkülönbség miatt ott már kis híján halálfélelme van az embernek – idézte fel a kalandot Edina.

Az 1178 óta süllyedő (nemrég átmenetileg stabilizált) pisai ferde torony. Itt éppen a 2013-as Zala Szépe "támasztja" a dőlésnek indult középkori épületet...

Siena katedrálisát sokan a világ egyik legszebb templomának tartják. Az egész belváros a világörökség része

Azért persze hamar kiheverték az izgalmakat a lányok: lent, a talajszinten már ők is beálltak a klasszikus „eltolom a tornyot" pózba, ami afféle kötelező programnak számít (majd minden turista elsüti Pisában a poént). Végül Giacomo Puccini zeneszerző szülővárosát, a középkori falairól és 12. századi templomairól ismert Luccát is felkeresték a kirándulók.

– Gondoltam, majd fogyókúrázom egy kicsit az utazás alatt, úgysem lesz olyan jó a menü – folytatta az élménybeszámolót Edina. – Hát ebben nagyot tévedtem! Már az olasz pizzák és fagyik is fantasztikusak, a tésztafélékből pedig hatalmas adagokat ettünk, és csak utána jöttek fő fogásként a húsok, köretek, végül a desszertek...

Tesók az Elba szigeti tengerparton. Szép időben strandolhattak

Nagyon tetszett még a lányoknak a montecatini esti nyüzsgés (buliban nem voltak, de nagyokat sétáltak a belvárosban, ahol rengeteg a fiatal az utcákon, tereken), és a sok sziklás tengerpart is.

– Kiváló volt a társaság és a szervezés, ráadásul a húgommal is nagyon jóban lettünk az öt nap alatt. Korábban nem jártam ezen a tájon, és nem gondoltam volna, hogy ilyen környezet vár ránk. Toszkána gyönyörű... – összegzett végül Edina.

Kompút Elbára. A lányok nem csak a tájjal, az olasz ételekkel is elégedettek voltak