Hírek

2012.04.13. 17:09

Ha nem indul a vonat: közel 40 járat szűnik meg Zalában

Vasárnap új menetrend lép életbe a vasúton, ami sok száz zalai utazó munkába, iskolába jutását nehezíti meg. Megyénkben ugyanis 4 vonalon közel 40 járat szűnik meg. S ezzel szinte ellehetetlenül több közép- és dél-zalai település közlekedése, állítják az érintett polgármesterek, akik közlekedés-irányítási szakemberek részvételével tartottak egyeztetést Felsőrajkon.

Varga Lívia

Elmondták aggályaikat, ám előrelépés nem történt, fogalmaz Vigh László országgyűlési képviselő, a pacsai kistérségi társulás elnöke.

- A megbeszélésen jeleztük, hogy az új menetrend megnehezíti vagy bizonyos esetekben lehetetlenné teszi a munkába, iskolába járást ezekben a falvakban - közli Vigh László. - Majd levelet küldtünk Völner Pál államtitkár úrnak, amelyet számos zalai honatya is aláírt. Azt kérjük, vizsgálják felül az új menetrendet, és szülessen valamilyen kompromisszumos megoldás, mert a változás ellentétes az emberek érdekeivel.

Miután a MÁV internetes menetrendjében csak pénteken jelent meg a módosítás, sok vasutas is ekkor szembesült azzal, mi vár rá, mondja Németh Tamás, a Vasutasok Szakszervezete Szombathelyi Területi Központjának képviseletvezetője.


- Lesz olyan kolléga, aki vasárnap nem tud eljutni a munkahelyére. Többen egyeztetést kezdeményeztek főnökükkel szolgálati beosztásuk átszervezéséről - fogalmaz, hozzátéve: szakszervezetük a vasutasok mellett az intézkedés miatt hátrányt szenvedő utazók érdekeit is képviseli.

Akik, becslései szerint, több százan lehetnek megyénkben. A szakszervezet ezért tiltakozik a leginkább Zalát érintő járatritkítások ellen. Vasárnaptól ugyanis a Zalaegerszeg-Lenti-Rédics vonalon 10, a Szombathely-Zalaegerszeg-Nagykanizsa vonalon 14, a Celldömölk-Boba-Zalaegerszeg Bajánsenye vonalon 5, a Balatonszentgyörgy-Talpolca-Ukk vonalon 7 vonat szűnik meg. Országosan 410 járattal karcsúsodik a menetrend. Ez a csökkentés átlagosan meghaladja a 13, egyes térségekben pedig elérheti a 60 százalékot.

- A legnagyobb probléma, hogy majdnem mindenhol az első és az utolsó vonatokat vették el, azokat, amelyeket valóban használtak az emberek. Komoly gondokat okoz például a járatritkítás a Zalaegerszeg-Rédics vonalon, egyebek mellett Gutorfölde térségében - hangsúlyozza Németh Tamás. - A megmaradó, rossz időszakban közlekedő szerelvények kihasználtsága alacsony lesz, így a következő menetrend-módosításkor jöhet a vonalbezárás. Magyarázatként pedig az IMF...

A szakszervezet azonban nem adja fel, az eddigi közel 900 aláírás mellé továbbiakat gyűjt, hogy nyomást gyakoroljon a minisztériumra, legalább néhány járat visszaállításáért.

- A legjobban az fáj, hogy semmiféle egyeztetés nem történt. Mi, szakemberek tudtunk volna segíteni, ha már költséget kell csökkenteni. Hiszen tény és való: vannak járatok, amelyeken kevés az utas...

A MÁV-START ezzel szemben arról tájékoztatta lapunkat, hogy a kínálatszűkítés kidolgozásakor az elsődleges szempont az volt, hogy a vasúti személyszállítás a valós utazási igényekhez közelítsen, s hogy a munkába, iskolába járáshoz eztán is biztosítottak legyenek a vonatok. A megszüntetett járatok az előzetes utasszámlálások alapján a kihasználatlan vonatok közül kerültek ki. Ám a tapasztalatok alapján a vasúttársaság kész az esetlegesen jelentkező hiányosságok kiigazítására a menetrendet megrendelő fejlesztési minisztérium döntése alapján.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!