Hírek

2011.10.14. 16:09

A Szombathely-Zalaszentiván és a Körmend-Zalalövő vonalszakaszok is a GYSEV-hez kerülnek (frissítve)

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) tavaszra készíti el koncepcióját az október elején átvett vonalak integrációjára, hogy pontosan milyen fejlesztésekkel és átalakításokkal valósítja meg azt - mondta Lendvay Péter, a személyszállítási üzletág vezetője. Dávid Ilona a GYSEV elnök-vezérigazgatója pedig közölte: a GYSEV ugyanolyan jó gazdája kíván lenni az október elsejétől Vas megyében átvett és egy kis részen már Zala megyét is érintő vasútvonalaknak, mint az eddigieknek.

MTI

A rendszert mindenképpen modernizálni kell, hiszen csupán a Szombathely-Porpác és a Hegyeshalom-Rajka vonal villamosított, ami az átvett hálózat hosszának alig hetede. Emellett a források függvényében korszerűsíteni kívánják a személyszállításban résztvevő állomásokat is - jegyezte meg.
   
A GYSEV az ezeken a vonalakon most közlekedő BZ-mot motorvonatokat saját beszerzésű, használt, de sokkal kényelmesebb és jobb menettulajdonságokkal rendelkező motorvonatokkal váltja fel. Ezek a most itt közlekedő szerelvényeknél jobban gyorsíthatóak és lassíthatóak, valamint a végállomáson való fordulásuk is kevesebb időt vesz igénybe, mindez rövidít majd a menetidőkön – magyarázta Lendvay Péter.
   
Hozzátette: a Csornán és Győrön át Budapestet Szombathellyel összekötő IC-szolgáltatást viszont a MÁV-tól bérelt szerelvényekkel teljesítik, de tervezik saját – értelemszerűen zöld-sárga – vonatok beszerzését és üzembe állítását is.
   
Az átvett vonalakon közlekedő gördülő állományt nem vették át, az itt dolgozó munkatársak zömét viszont igen; vannak, akik MÁV-alkalmazásban akartak maradni, vagy nem vállalták, hogy otthonuktól a korábbinál valamivel messzebb kelljen dolgozni - közölte Lendvay Péter.
   
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium néhány hónappal ezelőtt született döntése értelmében a jelenlegi, 223 kilométernyi pályaszakaszához további 214 kilométernyit vesz át a MÁV-tól a vasúttársaság üzemeltetésre. Így a már kezelésében lévő Sopron-Győr és a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonalak mellett a Rajka-Hegyeshalom-Csorna-Porpác, a Szombathely-Porpác, a Szombathely-Kőszeg, a Szombathely-Zalaszentiván és a Körmend-Zalalövő vonalszakaszok is a GYSEV-hez kerülnek.
   
A vasúttársaság tájékoztatása szerint a GYSEV a tervek szerint a vasútvonalak átvétele után uniós és hazai forrásokból korszerűsíti a vonalakat. A Vasúti Infrastruktúra fejlesztési csomag 2015-ig tartó első üteme: a Hegyeshalom-(Mosonszolnok)-Csorna-Porpác-Szombathely és a Szombathely-Zalaszentiván vasútvonalak villamosítása. A teljes korszerűsítés a 2014-2020 közötti időszakban fejeződhet be. 



Dávid Ilona: a GYSEV jó gazdája kíván lenni a Vas megyében átvett vonalaknak

A Győr-Sopron-Ebenfurt Vasúttársaság (GYSEV) ugyanolyan jó gazdája kíván lenni az október elsejétől Vas megyében átvett és egy kis részen már Zala megyét is érintő vasútvonalaknak, mint az eddigieknek - hangoztatta pénteken egy közlekedésfejlesztési tanácskozás előadójaként Dávid Ilona a GYSEV elnök-vezérigazgatója.

Az egykor Győr és Sopron között utasokat szállító vasúttársaság a vasi szakaszok átvételével megduplázta magyarországi működési területét és valóban egy korszerű regionális vasúttársasággá növekedett - mondta.
   
A GYSEV-vel szemben hatalmasak az elvárások, a társaság elkötelezett a régió fejlődése, fejlesztése iránt, de saját fejlesztéseit  az önkormányzatokkal és más közösségi közlekedési szolgáltatókkal összhangban kívánja végrehajtani - fűzte hozzá.
   
Dávid Ilona szólt arról, hogy befejeződött a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal villamosítása és pályarekonstrukciója, a vonatok már 120 kilométeres óránkénti sebességgel közlekednek a korábbi 60 kilométer helyett, az utazási idő a felére csökkent. A Európai Uniós források felhasználásával megújított vasútvonal ünnepélyes átadása jövő pénteken Szombathelyen lesz - jelentette be.
   
Szólt arról is, hogy Körmenden felújítják a vasútállomást amelynek tetőcseréje már megtörtént, az utascsarnokban pedig a Vasi Volánnal közös ügyfélteret és utastájékoztató rendszert építenek ki. Ugyancsak épül a vasútállomás mellett az új autóbusz állomás is.
   
A vezérigazgató tájékoztatása szerint a GYSEV által átvett többi vasi vonalszakaszt is szeretnék villamosítani a jövőben, hiszen azok közül csak a Szombathely-Porpác közötti szakasz villamosított. A villamosítással és pályarekonstrukciókkal a vasúttársaság célja az, hogy valóban létrejöjjön egy észak-dél irányú vasúti közlekedési folyosó, ahol a jelenleginél sokkal több árut el lehetne szállítani és meg lehetne kezdeni a kamionok vasútra terelését is.
   
A GYSEV tervei között hosszabb távon szerepel a Körmend-Zalalövő vasútvonal forgalmának visszaállítása a teljes pályarekonstrukció, a szakasz villamosítása és a korszerű biztosítóberendezések felszerelése, de ez egyelőre nem lehetséges, csak komoly pályázati támogatások elnyerése után van rá reális esély - fogalmazott a vezérigazgató.
   
Az átvett vonalakon szeretnék jelentősen javítani a közlekedés biztonságát, ezért új fénysorompókat szerelnek fel, ezekre a fejlesztésekre mivel nagyon drágák, szintén pályázniuk kell.
   
A személyszállításban is minőségi szolgáltatásokra törekszenek, ezt szolgálja a BZ- motorkocsik lecserélése biztonságosabb és gyorsabb és 82 férőhelyes Jenbacher motorkocsikra, például Kőszeg és Szombathely között - közölte Dávid Ilona.
   
Megkezdték a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonalon közlekedő  svájci gyártású Schliren motorkocsik felújítását - amelyeket Ausztriából szereztek be - újra kárpitozták, szőnyegezték azokat légkondicionálással, önműködő ajtókkal, illetve ingyenes internet hozzáféréssel látták el - mondta Dávid Ilona.


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!