Hírek

2011.07.29. 17:09

Hiba hiba hátán egy buszon: ellenőrzés az M70-esen

Az utasokkal teli emeletes busz nem tud jobbra indexelni, sofőrje mutogat a karra, érintkezési hibás, de Mariborban megjavíttatja. Az ellenőrök rázzák a fejüket, nem mehet tovább.

zaol.hu

Péntek reggel az M70-es szervizútján állunk, közel Murarátkához, zajlik a TISPOL (Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata) nemzetközi ellenőrzési akciója. Most az autóbuszokat tüntették ki figyelmükkel a hatóság emberei kontinensszerte.

A román sofőr közben még próbálkozik, magyaráz, kérlel, kezében pénzt gyűröget, de nem túl feltűnően, aztán elteszi, miután figyelmeztetik a közúti ellenőrök: ezzel sokkal nagyobb bajba sodorja magát.  Pár perc múlva aztán derűs arccal jön a váltósofőr, megjavította az irányjelzőt, így aztán indulhatnak is tovább.


Egymás után robognak el a buszok mellettünk, hét vége közelít, no meg a szabadságok ideje. Dolgoznak mellettünk a pénzügyőrök is: egymás után intik ki a forgalomból a járműveket, rövid ellenőrzésük  után a közlekedési felügyelőség emberei következnek.

Újabb román buszt terelnek ki a parkolóba. Kicsit kopott, de amit a külső rejt, az  akár a közlekedés állatorvosi lovának is beillene, bár a hasonlatnál maradva,  jóérzésű ember ilyen egészségi állapotú állatot már át is segítene a túlvilágra. A sofőr itt is tenyerébe szorított pénzzel kezdi a beszélgetést, de hamar zsebébe süllyeszti a bankót.

Az 50 személyes busz üresen tart Rómába, visszafelé szabadságra hoz majd embereket. Ha odaér egyáltalán. A hátsó hajtott tengelyen ugyanis a gumik szinte nullára koptak, az egyik abroncs futózott, a felület már válik le. Ráadásul az eredeti acél helyett vastagabb falú alufelnire szerelték őket, így a tőcsavarokra az anyákat csak félig tudták ráhajtani. Ennyivel kevésbé is tartanak. Ahová az ellenőrök néznek, hibát találnak. A sofőr előtt a hatalmas panoráma szélvédő alul végig repedt és függőlegesen középen is. A hatalmas fordított T-alakú törés semmi jót nem ígér, hiszen az üveg a karosszéria merevítésében is szerepet játszik. Esőben kilátni meg csak a vezető előtt lehet, mert a jobb oldali ablaktörlőlapát gumija cafatokban lóg..


Már ennyi is elég, hogy értesítsék a rendőrséget és intézkedést kérjenek, ám amíg a járőr kiérkezik, újabb hibák derülnek ki. Elöl mindkét féktárcsa többszörösen repedt, a sugár irányú vonalak néhol az anyag teljes keresztmetszetét átjárják. Bármelyik fékezéskor kitörhet egy darab a tárcsából és akkor a busz irányíthatatlanul elszabadul. Ezek után az már senkit nem zavart, hogy hátul kitartóan csöpögött az olaj a szerkezetből. A busz nem mehet egy métert sem, tulajdonosa telefonon fogadkozik, küldi a cserejárművet és a műszaki mentést.

Csak ekkor tűnik fel, fél órája nem robogott el mellettünk egy busz se, mintha híre ment volna az ellenőrzésnek...


Kontinensszerte, egy évtized óta
A TISPOL (Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata) tíz éve szervez közúti ellenőrzéseket Európa-szerte. A magyar rendőrség 2004 májusa óta a TISPOL tagja. Az európai szinten egyhetes, Magyarországon kétnapos ellenőrzés a buszok forgalmának ellenőrzésére terjed ki. E járművek sofőrjei ritkábban okoznak közlekedési balesetet más vezetőkhöz képest. 2010-ben 200 személyi sérüléssel járó balesetet okozott buszvezető, ez az összes, 16.308 baleset 1,2 százaléka.



Az M70-es autóúton június 21-én hajnalban egy román autóbusz a Zala megyei Csörnyeföld közelében összeütközött egy Szlovénia felől érkező kamionnal; a baleset következtében hatan meghaltak, 26-an megsérültek.


Kapcsolódó cikkeink: 

Hazatért az utolsó sérült, akit csaknem 20 napig ápolták

Van esély a halálút veszélyeinek megszüntetésére! - Ha más megoldás nincs, autópályává fejlesztik

Minisztériumi nem az M70-es halálútra

Egy nappal az M70-esen történt baleset után: a halálutat okolják a tragédiáért

Sokkoló beszámoló: hat halott az M70-esen (kedd esti összefoglaló)

Frontális karambol az M70-esen (folyamatos keddi hírfolyam)

Fotók a balesetről

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!