2020.08.21. 17:30
Clarissa Falco performance-művész a D’Clinic kezdeményezés keretében tért vissza Zalába
Kidobásra ítélt, működésképtelen szerkezetek nyernek új értelmet azzal, hogy műveiben felhasználja az ócskavassá vált gépeket, amiket gyakran élénk színekkel tesz „élővé”, illetve képei alanyaiként is visszaköszönnek.
A gép-ember és a természet találkozása Fotó: Borsos Zoltán
Fotó: © 2020 Zoltán Borsos
A Lendván 2012 januárjában alapított, D’Clinic stúdió névre keresztelt kezdeményezés, mikrorezidencia célja a művészeket támogató közösség létrehozása volt. Zalaegerszeg öt éve ad otthon ennek a művészek működtette térnek, hogy olyan helyet biztosítson a vendégalkotóknak, ahol csak a saját munkájukra kell összpontosítaniuk, ahol meg tudják osztani egymással a tapasztalataikat, és közös munkák is születhetnek minden kényszer, formalitás nélkül. Ennek révén évről évre külföldi művészek tölthettek hosszabb-rövidebb időt a zalai megyeszékhelyen.
A rezidencia programban érkezett kéthetes látogatásra Clarissa Falco perfomance-művész, aki a bemutatkozását múlt héten tartotta meg a nemrég megnyílt, Kisfaludy utcai MimikArt Galériában. Ezt megelőzően már találkozhattunk vele a városban, mert első zalaegerszegi műveként a 25 éves olasz hölgy a színház közelében található telefonfülkét alakított feltűnővé luftballonokkal, az oldalaira pedig olasz feminista filozófusok idézeteit helyezte el.
– Pusztán a feliratok miatt nem állnak meg az emberek, de ha telerakom színes léggömbökkel a fülkét, az már vonzza a tekintetüket, és akkor az üzenetek is eljutnak hozzájuk – magyarázta el a mű összefüggéseit.
Clarissa Falco elárulta magáról, hogy a francia határhoz közeli középkori olasz halászfaluból, a liguriai Finalborgóból származik, ahol minden a természetről szól, ezért számára a gépek, illetve ezek megjelenítése például futurisztikus filmekben izgalmas, új világot jelent, amit az alkotásaiban is megmutat. Épp ezért Zalaegerszegen az ipari környezettel szeretne megismerkedni, ellátogat az olajipari múzeumba is, felkeresi a bolhapiacot mint régi gépek lelőhelyeit.
Clarissa Falco tanulmányai során arra használta az emberi testet, hogy különböző aspektusokból vizsgálja a nők szexualitásának szerepét. Munkásságában ezért hangsúlyos a női alak, gyakran a nyilvánosság bevonásával is kommunikál erről, mert fontosnak tartja a nőket alkotóként és a teremtés aktív résztvevőjeként ábrázolni, szólni a nők, a nőiesség helyzetéről. Az egyik alkotásában például menyasszonyi ruha látható üvegajtók közé zárva. Sok lány álma, hogy férjhez menjen, de ez börtönné is válhat számukra, még ha a falak átláthatók is. Ezzel nem tiltakozni, tüntetni akar, hanem érzékenyíteni, elgondolkodtatni, hogy nem az egyetlen út a házasság a nők számára, magyarázta. Egy performance-ában pedig középkori jégveremben állt mozdulatlanul órákon át. Arcán – a japán kintsugi, a megsérült tárgyak javításának művészetében használatos módon – törésvonalak húzódtak utalva a nőként elszenvedett erőszakra. Nézői közül sokan nem is érzékelték, hogy élő embert látnak.
Felfogása szerint a tökéletességet a női test közelíti meg, ezért igyekszik vele párhuzamot találni a gépekkel is. Ezért jelenik meg például a lánctalpas exkavátorról készült fényképein a törékeny nő alakja. Mint fogalmazott, a festményei, szobrai a gépekről szólnak, míg a performance-okban a női testtel fejezi ki mondandóját. A két világot igyekszik összekapcsolni az exkavátoros képeiben.
Kezében máskor fogaskerekek, motorok, géptöredékek válnak szoborrá vagy alkotásai alanyává, részeivé vagy épp a teljes művé mégpedig gyakran pink, zöld, illetve fekete és fehér színezéssel. Ezek az árnyalatok határozott jelentéssel bírnak számára; a zöld a természetből ered, a pink a bőr színére utal, de mindkettő nagyon eltúlzottan élénk, pop artos, ezeket az ő igényeire keverik ki. Emellett gyakran használja a feketét és a fehéret, utalva a leegyszerűsítő, duális szemléletre, a szélsőséges döntésekre, és egyben kritikájaként annak, hogy sokszor leegyszerűsítve látjuk a világot.
Clarissa Falco a milánói képzőművészeti egyetemen szerzett diplomát februárban, a magyarországi napok után oda tér vissza és az ottani rezidencia programba bekapcsolódva továbbra is a gépek és a női test kapcsolatával kíván foglalkozni.
Szombat délután zárókiállítás
Zalaegerszegtől búcsúzva Clarissa Falco szombaton 15 órától kiállításon mutatja be alkotásait, amelyek úgy jellemezhetők, mint a városban található anyagok újrahasznosítása. A tárlat megpróbálja elemezni, hogy a hulladékként számon tartott tárgyak miként lehetnek a település történetének krónikásai. Az eseményen performance is látható lesz, 16 és 17 óra között.