Film

2019.02.03. 09:00

Szélhámos vagy szuperhős? – Üveg filmkritika

M. Night Shyamalan karrierje megjárta a mennyet és a poklot. A nagyobb költségvetésű filmjei rendre botrányosak lettek, mígnem 2015-ben visszatért a kevesebb pénzből készült mozikhoz. Ebből született a jól sikerült horror, A látogatás, majd 2017-ben a bombasikert aratott Széttörve. Ezen alkotás A sebezhetetlen folytatása lett, ami az Üveggel trilógiává bővült.

Péter Zsombor

Elijah (Samuel L. Jackson), Kevin (James McAvoy) és David (Bruce Willis). Vajon csak képzelődnek?

Fotó: jelenet a filmből

A három főhős, David (Bruce Willis), Elijah (Samuel L. Jackson) és Kevin (James McAvoy) tudomásuk szerint szuperhősökhöz hasonló képességekkel bírnak, ezért bezárják őket egy pszichiátriára. Orvosuk bizonyítani akarja: mindez csak képzelgés, tetteikre van logikus magyarázat, de betegei máshogy látják.

Az Üveghez szükséges némi háttérinformáció. Noha a direktor felvillantja az előzményeket, a két korábbi rész fényében válik egésszé az élmény. Láthatjuk Kevint, amint beteges játékait űzi, Davidet, ahogy próbálja megóvni a várost a bűntől, és Elijah-t, aki a szanatóriumban tengődik begyógyszerezve. Hármójuk szála összefonódik a négy fal közt, és mindenki a saját igazát akarja bizonyítani. Shyamalan hozza a formáját, más kérdés, hogy vajmi keveset kapunk hőseinkből. Mindenkit csak felszínesen gondol tovább, erre a legjobb példa Kevin, a meghasonult személyiségeivel.

Elijah (Samuel L. Jackson), Kevin (James McAvoy) és David (Bruce Willis). Vajon csak képzelődnek? Fotó: jelenet a filmből

Több karaktert látunk tőle, mint az elődben, de legtöbbjük funkciótlan, jelentéktelen. James McAvoy parádés, de kapkodóan ábrázolt személyiségzavara miatt kevésbé komplex jellem, mint a Széttörvében. Mindenki megkapja a maga nagyjelenetét, de a korábbinál kevesebb személyes drámát. A rendező inkább a képregényes sablonokra utazott. Szép görbe tükör, de 2019-ben, amikor futószalagon érkeznek a filmek ebben a műfajban, ez már kevés. Az összkép mégis képes elkapni, az atmoszféra és a nosztalgia magába szippantani, és azon kapjuk magunkat, hogy jól szórakozunk.

Tetszett, ahogy a doktornő próbálja meggyőzni őket a téveszmékről, s hőseinkben a nézővel együtt kétségek támadnak. Mi van, ha szó nincs semmiféle emberfeletti képességről? Aztán érkezik a tipikus Shyamalan-show. A direktor felfedi a kártyáit és hozza a szokásos csavarokat. A záróakkordig működik is a fordulathullám, de a rendező nem tudta, mikor kell befejezni művét. Tovább nyújtotta a játékidőt, a várt katarzis pedig elmaradt.

A cselekmény sok helyen logikátlan, túlmagyarázott, és pont az árnyalt drámaiság és az egyedi gondolatmenet hiányzik belőle, ami A sebezhetetlent és a Széttörvét emlékezetessé tette. Ettől függetlenül a film képes elérni, hogy szórakoztasson, érdekes, izgalmas legyen. A rajongók feltehetőleg szeretni fogják, s valóban Shyamalan jobb filmjei közé sorolható, de jobban is elsülhetett volna e furcsa, mégis autentikus trilógia befejező része.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában