126 éve emelkedett fel a keszthelyi mérnök alkotta léghajó

2023.11.03. 12:30

Schwarz Dávidra emlékezünk

Schwarz Dávid (Keszthely, 1850. december 7. – Bécs, 1897. január 13.) technikus a merev szerkezetű, könnyűfémből készült, kormányozható léghajó feltalálója.

Szabó Judit

126 éve emelkedett fel a keszthelyi mérnök alkotta léghajó

Fotó: ZH

Találmányát halála után az özvegyétől vásárolta meg Zeppelin gróf, aki e léghajók révén vált világszerte ismertté, míg Schwarz neve lényegében feledésbe merült, írja az internetes lexikon a keszthelyi feltalálóról. 

Schwarz élete nagy részét Zágrábban töltötte, ahol fakereskedelemmel foglalkozott. Az 1880-as években kezdett el foglalkozni a kormányozható léghajó építésének gondolatával. Léghajóját a gumival impregnált ballonszövetnél ellenállóbb anyagból, egészen vékony alumíniumlemezből akarta felépíteni. Az alumíniumot 1827-ben fedezték fel, de csak 1855-ben mutatták be a párizsi világkiállításon. Schwarz léghajója volt az első alumínium közlekedési eszköz a világon. 

A feltaláló Berlinben megismerkedett meg Carl Berggel, egy alumíniumfeldolgozó üzem tulajdonosával, akit sikerült meggyőznie tervei kivitelezhetőségéről, és aki a későbbiekben egyrészt anyagilag, másrészt műszakilag támogatta a léghajó megvalósítását. 1895-től a Berlin melletti Tempelhofer Felden együtt dolgoztak az alumíniumból készült, rácsszerkezetű léghajó megvalósításán. 1896 nyarára a léghajó készen állt a próbarepülésre. Szeptember 29-ére tűzték ki a nyilvános próbarepülés dátumát, majd a repülést október 9-ére halasztották. A próbarepülés felemás eredményt hozott, mivel a léghajó megtöltéséhez a Vereinigte Chemische Fabriken csak gyenge minőségű gázt tudott szállítani, s a rossz minőségű hidrogénnek nem volt kellő felhajtóereje. A tesztek azonban bebizonyították, hogy a hajó működőképes és irányítható. A következő felszállást 1897 januárjára tervezték, azonban a feltaláló ezt már nem érte meg: 1897. január 13-án Bécsben szívelégtelenség következtében meghalt.

Schwarz Dávid

Schwarz halála után özvegye, Melanie vitte tovább a mérnök munkáját, annak érdekében, hogy egy valódi próbarepülés bebizonyítsa a léghajó használhatóságát. 1897. november 3-án történt meg az első tényleges felszállás, melynek szemtanúja volt Ferdinand von Zeppelin gróf is. Habár a repülés során 460 méteres magasságban az egyik propeller leállt, és a léghajó a földet érésnél emiatt komolyan megsérült, Schwarz léghajójáról a szakértők megállapították, „elgondolása bizonyítja, hogy megtalálták a fémből készült léghajó készítésének és kormányzásának módját.” 25 év múlva Hugo Eckener kapitány egy „Zeppelin”-rendszerű léghajón 80 óra alatt Európából Amerikába repült. Schwarz Dávid nevét Keszthelyen utca őrzi.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában