Repertoár

2023.05.25. 18:45

Zoób Kati retrospektív kiállítása Zalaegerszegen

Öltözetek, viseletek, ruhák,  de egy szóval is lehet jellemezni ezeket: műalkotások. Ezért kerülhetett Zoób Kati kollekciója a Göcseji Múzeum időszaki kiállításoknak helyet adó termeibe.

Arany Gábor

Zoób Kati (b) Balaicz Zoltánnéval és dr. Kostyál Lászlóval

Fotó: Arany Gábor

Mint dr. Kostyál László igazgató a megnyitón felidézte,  az intézmény felújítása után fogalmazódott meg az igény, hogy zalai kötődésű alkotók magas színvonalú és sokakat megszólító műveit mutassák be.  Ez igaz volt Zoób Katira, hiszen az egykor zalai Sümegen született, Keszthelyen él, egyedi iparművészeti alkotások jellemzik munkásságát. Ezek a ruhák egyedi kreációk, kortalanok, mégis tükrözik azt a gondolatvilágot, amikor készültek, de semmiképpen nem tartoznak a folyamatosan változó divathoz, amelynek célja, hogy gyorsan cserélődjenek a ruhatárak, mondta az igazgató.

- A műhelyünk mögött közel három évtized áll, és minden évnek megvan a témája, technikai bravúrja -  árulta el érdeklődésünkre Zoób Kati. - Nagyon sok olyan darab készült, amiről úgy gondoltuk, nem szabad megválni tőle, mert többet ér nekünk, mint sem, hogy piacra vigyük.  A Repertoár - Az ellentétek harmóniája címet kapott tárlatot olyan gyűjteményt mutatunk be, aminek a darabjait az évtizedek alatt eldugdostuk. Ebben én jártam élen - mosolyodott el. - Ezeket először a 25. évfordulónkra vettük elő a Vigadó-beli kiállításunkra. Akkor döbbentünk rá, milyen különleges érzelmek fűződnek ezekhez, milyen rendkívüli munka van mögöttük. Ez nem az én kiállításom, hanem a műhelyé, amiben az évek során 120 munkatárssal dolgoztam - mondta. 

Szólt arról is, hogy ez egerszegi kiállítótérhez hangolták a retrospektív bemutatót és a darabokat, amelyekről leszögezte: ezek nem műalkotások, még ha a környezet most azzá emeli is őket.

- Ezek öltözetek, amelyek nemes viseletté tudnak válni attól függően, mire használjuk. Minden szezonnak van kollekciója, minden kollekciónak van témája, s miközben folyamatosan változni látszik, mi harminc éve ugyanazt a történetet, saját életünket mondjuk el. Ezért találni köztük nagyon személyes és nagyon közösségi darabokat. Mindezt persze a csapat vezéregyéniségeként erősen meghatározza az én világom. Példaként említhető a kövirózsaszoknya, mert ez a motívum gyerekkoromból származik, sümegi lányként a mindennapjaim virága volt. Kedvencem a versekkel teleírt kabát is, ezt a lányom 9 éves korban írt sorai díszítik. Édesanyám nekem írt rosszalló sorai is öltözetre kerültek - mutatott egy másik ruhát. - Ezek olyan érzések, emlékek, amik felébresztik a formákat, segítik a kollekciók megszületését, mert dramaturgiát adnak a tervezéshez - magyarázta.

 

Az egerszegi kiállítás darabjai a három teremhez igazodva külön tematika szerint rendeződtek, így jött létre a meseelemeket is felvonultató színes öltözetek világa, adózva a magyar meséket feldolgozó Lesznai Anna munkássága előtt is. Külön terembe kerültek a családi szálakkal egymáshoz kapcsolódó öltözetek. Köztük a 200 munkaórával készült, kecskebőr rátéttel hímzett selyem-organza ruha, ami a londoni Christie's-ben a 2004-es őszi évad nyitódarabja volt. Ezért inspirálta angliai, 18. századi bútorintarzia, és jeleníti meg az angyal-ördög motívumot.

Az augusztus 27-ig látogatható kiállítás  tisztelgés a mesterségek, a kézimunka előtt is. Minden darab alatt ott áll név szerint, ki a modellszerkesztő, a varrónő, a varrodavezető, ki hímezte. Ahogy Zoób  Kati fogalmazott: a tervező kitalálhat bármit, de ha ő maga nem rendelkezik azzal a tudással, amivel képes megalkotni azt a ruhát olyanra, amilyennek megálmodta, vagy nem veszi körül olyan csapat, amelyik képes erre, akkor az önmegvalósítása nem teljesedhet ki.  

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában