Frissen Zalából

2021.09.21. 11:30

Rekordok dőltek meg az idei, 175. balatoni hajózási szezonban

Olyan látványban lehetett része a közönségnek szombaton Balatonfüreden, mely egy ember életében kétszer-háromszor adatik meg. A balatoni hajók díszszemléjét ugyanis 25 évente rendezik meg. Természetesen ott voltak a zalai kikötőkből ismerős hajók is.

keszey ágnes

Az idén 130 éves Helka a díszszemlén, mögötte a párja, a Kelén. Ezek a legidősebbek a tavon

Forrás: Zalai Hírlap

Fotó: Keszey Ágnes

1846. szeptember 21. Ez a nap gróf Széchenyi István születésnapja és ennek tiszteletére e napon bocsátották vízre Füreden a korábban megalakult Balaton Gőzhajózási Társaság hajóját, az oldalkerekes Kisfaludy gőzöst – ez is olvasható a balatonfüredi mólón látható kiállításon, melynek közelében a díszszemlét megelőzően rövid ünnepségen emlékeztek meg a hétvégén a 175 évvel ezelőtti eseményről: a balatoni hajózás kezdetéről és történelméről.

balatonfüredi Reformkori Hagyományőrzők Társasága jóvoltából megelevenedett a múlt az ünnepségen
Fotó: Keszey Ágnes / Zalai Hírlap

Elsőként dr. Bóka István, Balatonfüred polgármestere mondott beszédet, felidézve Széchenyi munkásságát, kiemelve, hogy neki köszönhetjük a modern kori balatoni hajózást.

– Gróf Széchenyi István tudta azt, hogy az ország fejlődése, a polgárosodás miatt az országot meg kell mozdítani. Mai divatos szóval a mobilitást erősíteni kell. Munkássága száz évre meghatározta a magyar kereskedelmi és utasforgalmat. Fiatalkori utazásai rádöbbentették, hogy az ország milyen óriási lemaradásban van a közlekedés terén, a közlekedéstechnikai vívmányok elterjedésében, és munkához látott. Tudta, hogy egységes nemzet csak egységes közlekedési hálózatban jöhet létre – emelte ki a településvezető, majd Széchenyi szárazföldi és vízi közlekedési fejlesztéseiről és a reformkori vívmányokról szólt. Szavai után Witzmann Mihály és Kontrát Károly országgyűlési képviselők is felidézték a balatoni hajózás kezdetét.

Az idén 130 éves Helka a díszszemlén, mögötte a párja, a Kelén. Ezek a legidősebbek a tavon
Fotó: Keszey Ágnes / Zalai Hírlap

A Magyar Turisztikai Ügynökséget Mód Miklós vezérigazgató-helyettes képviselte, aki személyes balatoni élményeiről, a tóhoz, a régió településeihez való kötődéséről is vallott. Összegezte a szálláshelyek és a balatoni strandok fejlesztésére meghirdetett pályázatok eredményeit, és részletezte azt is, hogy ezek hogyan hatottak a pandémia után újraéledő turizmusra. Kiemelte, hogy idén elértük a 30 milliós vendégéjszakaszámot – ez jelentős növekedés a tavalyi 22 millióhoz képest.

– A rekordév 2019 volt, negyvenmilliós vendégéjszakával, de ha így haladunk, jövőre elérjük ezt is. A turizmus talpra áll. Tudom, hogy ebben a Balatonnak nagyon nagy szerepe van. Az idei év nyarán a hazai 14,9 millió vendégéjszakának 37 százaléka, azaz 5,5 millió itt realizálódott. Ebből 80 százalék magyar foglalás volt – emelte ki az MTÜ képviselője, hozzátéve, hogy ez a kormány és az MTÜ munkájának, programjainak is köszönhető.

Látványos, színes füstjátékkal is tisztelegtek a balatoni hajózás előtt a szervezők
Fotó: Keszey Ágnes / Zalai Hírlap

A balatoni hajózás napján végezetül a házigazda Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazga­tója mondott köszöntőt.

– Amikor az első balatoni gőzhajó, a Kisfaludy kifutott a vízre, akkor talán kevesen gondolták még, hogy ez hova vezethet. Gróf Széchenyi István, aki a kezdeményezője, mentora, menedzselője volt, nyilván pontosan tudta, hogy mit szeretne. A Balatonnal, a balatoni gőzhajózással kapcsolatban is konkrét tervei, víziói voltak. A balatoni fürdőkultúrát, a turizmust, a közlekedést, a kereskedelmet, az ipart egyaránt fel akarta lendíteni azzal, hogy a balatoni gőzhajózást létrehozta. Még ha kicsit lassabban is valósult meg a terv, mint ahogy szerette volna, de megvalósult. És ma már itt állunk, látjuk, hogy hova fejlődött mindez – idézte fel Veigl Gábor.

A Bahart vezérigazgatója a jövőről is szólt a balatoni hajózás 175. évfordulóján, a „Tradíció és modernizáció” szellemiségének a jegyében, mely a jubileumi év mottója is volt. Ismertette, hogy elindul egy nagyszabású fejlesztési program, melynek részeként csak az elkövetkezendő 2-3 évben több mint tízmilliárd forintot tudnak modernizációra fordítani.

– Természetesen mindez: a hajó, a kikötő mit sem ér az emberek nélkül. Ezért a legfontosabbak, akik előtt ma tisztelgünk, és azt gondolom, az év minden napján megérdemlik ezt a tiszteletet, azok a balatoni hajósok. A balatoni hajósok nagy csapatában benne vannak a kapitányok, a matrózok, a gépészek és benne van a parti személyzet: a pénztáros kollégák, a kikötőőrök, a kikötőmesterek, de benne vannak a műhelyben és az irodában dolgozó kollégáim is. Mi, a Bahart és valamennyi hajózási társaság munkatársai büszkék vagyunk arra, hogy itt lehetünk, építhetünk valamit és ezt az örökséget tovább tudjuk adni az utókornak – zárta köszöntőjét a vezérigazgató, majd az ünnepség résztvevői megkoszorúzták gróf Széchenyi István szobrát.

Mindezek után következett a nap fénypontja, a balatoni hajók díszszemléje. Szinte az összes – több mint 30 – balatoni hajó felsorakozott a balatonfüredi Tagore sétánnyal szemben. Több mint háromszáz méter hosszúságban ringatóztak a vízen, s a szervezők látványos, színes füstjátékkal is tisztelegtek előttük. A nosztalgiahajóktól kezdve a kompokon át felsorakoztak a Balatoni Hajózási Zrt. vízi járművei és a magán hajózási társaságok hajói is.

Ott voltak a zalai kikötőkből ismert hajók is: a Balatongyöröknél közlekedő Keszthely motoros és a Keszthelyen sétahajózó nosztalgiahajó, az idén 130 éves Helka. S bár a felsorakozott több mint 30 jármű mindegyike különleges valamilyen szempontból, a látványosságból néhányat kiemelt az esemény kommentátora, Borbély Ferenc televíziós újságíró a likeBalaton.hu-nak.

A legnagyobb balatoni hajó az 500 főt befogadó Szent Miklós, mely egyben a legújabb is: 2003-ban érkezett Isztambulból, s 2006-ban került a Balaton vizére. A már említett, Zalából ismerős nosztalgiahajó, a Helka tulajdonképpen egy „testvérhajó” egyike, hiszen párja is van: a Kelén. Az ikonikus vízi járművek Fáy András Sió című tündérmeséjének szerelmespárjáról kapták a nevüket. 1891-ben három hónapos különbséggel kerültek a vízre, s ezek a legidősebb balatoni hajók. Mellettük a nosztalgiaflotta büszkesége még a Csobánc – mely egy ideig ugyancsak közlekedett a keszthelyi kikötőben –, valamint egy másik páros, a hajdan teljesen egyforma, de a felújítások során kicsit megváltozott Csongor és Tünde. A tó legújabb, de egyben legkisebb hajója, a Luszi pedig egy magán hajózási társaság, a BL YachtClub tulajdonában van, s érdekessége, hogy a Balatonon egyedüliként egész évben szállít utasokat.

S végezetül egy kompról is essék szó: négy ilyen jármű teljesít szolgálatot a Balatonon, melyek közül a Kossuth Lajos nevét viselő akár tankokat, harci járműveket is képes szállítani, hiszen az 1980-as években a honvédség úgy alakította át, hogy ez lehetséges legyen.

A 175. hajózási idényről szóló Bahart-közlemény szerint egyébként rekordév volt az idei, hiszen augusztus végéig több mint másfél millióan hajóztak a Balatonon. Az év elejétől augusztus végéig a menetrendi hajókon több mint 450 ezren utaztak, így a tavalyihoz képest 20 százalékkal volt több az utas. A séta- és programhajókon 30 százalékkal, 135 ezer főre nőtt az utaslétszám.

A balatoni kompok pedig nyár végéig összesen 1 millió 130 ezer utast, 356 ezer járművet és 89 ezer kerékpárt szállítottak. Így minden esély megvan arra, hogy az elmúlt 20 év legkiemelkedőbb kompforgalmát érje el a Bahart idén. A 175. balatoni hajózási idény egyébként még nem ért véget: a menetrendi hajók szeptember 26-ig még 5 útvonalon közlekednek, a sétahajók 10 kikötőből indulnak, s még október 24-ig lehet hajózási lehetőséget találni a Balatonon.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában