2021.04.30. 16:00
M85: biztonságban halad az alagút építése
Az M85-ös autóút Fertőrákos csomópont–Sopron országhatár közötti szakaszán megépülő Bécsi dombi alagútpár kivitelezésén nagy erőkkel dolgozik az SDD Konzorcium.
Forrás: magyarepitok.hu
Fotó: Bernát Benjámin
Az M85 autóút Csorna és Fertőrákos csomópont közötti szakaszának kiépítése négy részben történik meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában. A IV. szakaszon Sopron-kelet és Fertőrákos csomópont közötti 6,4 kilométeren a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. konzorciuma (DS Konzorcium) építkezik – írja a magyarepitok.hu.
A korábban átadott szakaszok az alábbi vállalatok munkájával valósultak meg:
Emellett tavaly megkezdték az út osztrák határig tartó folytatásán az M85 V. szakaszán (M85 autóút Fertőrákos csomópont – Sopron országhatár szakasz a meglévő 84. sz. főúti Határátkelőhelyhez történő ideiglenes visszakötéssel, valamint a 8647. jelű Sopron ÉNY-i elkerülő út kivitelezése) is a munkát, ahol szintén a Dömper és a Subterra-Raab dolgozik, kiegészülve a Pannon-Dobrastav Kft.-vel hármas konzorciumban (SDD Konzorcium).
Itt egy közel 4 kilométeres négysávos pálya kiépítése, egy alagút és két híd készül el, valamint az ÉNY-i elkerülőn 2x1 sávos út építése 3,6 kilométer hosszon, három körforgalmú csomóponttal, öt műtárggyal és egy szintbeni vasúti átjáróval.
A földmunkákat végzik a Mély út kiépítésénél
Közeleg a IV. szakasz műszaki átadása, amelyre május 14-én kerülhet sor. A projekt Sopron Kelet – Balf forgalmi csomópont közötti szakaszának várható forgalomba helyezése pedig várhatóan június 7-én lesz.
A IV-es szakaszhoz kapcsolódóan megkezdődik továbbá a Sopron belterületét is érintő, 8527-es Fertőrákosi út új nyomvonalra helyezése a Pozsonyi út és a 84-es főút között. Az új nyomvonal a Szent Mihály temetőt megkerülve, a jelenlegi Mély út nyomvonalához igazodik.
Ezenkívül a 8527. jelű út M85 autóútig tartó szakaszának burkolatfelújítási feladatait is elvégzik várhatóan 2022. március végéig. Ezen határidőre helyezik forgalomba az autóút Balf forgalmi csomópont – Fertőrákosi forgalmi csomópontok közötti részét is.
A konzorcium megkezdte a NIF Zrt. által elrendelt Mély út kiépítését. Az előmunkálatok – geodézia, növényzetirtás, régészet, lőszermentesítés – elvégzését követően a nagytömegű földmunka kialakítását is megkezdték már, a szükséges feltáró utak kiépítésével párhuzamosan.
Már elérték a 168 méteres fejtett szakaszt
Az M85-ös V. szakaszának része tehát a 780 méteres Bécsi dombi alagútpár megépítése. Kerékgyártó Attila, az SDD Konzorcium projektvezetője elmondta, a Bécsi dombi alagút déli járatának fejtési munkálatai 24 órás munkavégzés mellett zajlanak, és már elérték a 168 méteres fejtett szakaszt.
„A kiépített monitoringrendszerek kiterjedt vizsgálati pontjainak eredménye és trendje alapján megállapítható, hogy az alagút hajtás kockázati tényezőket kizárva, biztonságban halad.” A kivitelezés tehát megfelelően folyik, és májusban tervezik az északi járat fejtésének párhuzamos indítását is. A végleges szerkezet tervei június végére készülnek el, majd kezdetét veszi a mérnöki és megrendelői, valamint a hatósági jóváhagyási folyamat.
Terelőút épül az alagút biztonságos kialakítása érdekében
A konzorcium az alagút fejtéssel párhuzamosan – a korábban kialakított és a nyugati portálhoz vezető 7,5 kilométeres szállítói út igénybevételével – megkezdte a nyugati oldal nagytömegű földmunkáját, a szükséges közmű kiváltásokat és a vízépítési előmunkálatokat.
A Bécsi dombi alagút nyugati portáljának kialakítása a nagy forgalmú 84-es számú főút közelsége miatt igen komoly kockázatot jelentett volna, így a közlekedésbiztonság fenntarthatósága érdekében megkezdték a már építési engedéllyel rendelkező, új nyomvonalon vezetendő, ideiglenes 84. számú főút terelőúti szakaszának kiépítését.
A terelőutat előreláthatólag 2021. július folyamán helyezik forgalom alá, és a tervek szerint két évig fog üzemelni. Ezzel a Bécsi dombi alagút nyugati portálját és a járatok kitörési szelvényét forgalommentes körülmények között, biztonságosan ki lehet majd alakítani.