Az autó döntéseit is vizsgálják

2021.01.22. 07:00

A Széchenyi-egyetem a ZalaZONE-on kutatja az önvezető járműveket

A győri Széchenyi István Egyetem önálló kutatási egységeként működő Járműipari Kutatóközpontban több különböző munkacsoport is tevékenykedik. Egyikük az autonóm járművek tesztelésével kapcsolatos kutatásokat végzi a zalaegerszegi ZalaZONE-on, tájékoztatta lapunkat az intézmény.

ZH

A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának önvezető autója a ZalaZONE tesztpályáján Fotó: Májer Csaba József

Fotó: Csaba Jozsef Majer // Majer Csaba Photo

A laikusok is érzékelik, hogy előbb-utóbb eljön az az idő, amikor egyre több önvezető autóval találkozhatunk az utakon, esetleg mi magunk is egy ilyenben ülünk. Az ilyen jövőbeli forgatókönyvek megvalósulása nagymértékben függ az olyan kutatásoktól is, amilyeneket a győri Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának a zalaegerszegi járműipari tesztpálya mellett működő, dr. Háry András vezette munkacsoportja végez.

– Szakmai munkánk része a radar-, a szenzor- és a kamerarendszerek tesztelése. Az önvezető járművek kulcsmegoldásairól beszélünk, amelyek e technológiák nélkül nem tudnak működni. Nem külön-külön vizsgáljuk a rendszereket, hanem a járműbe beépített formában előbb laborkörnyezetben, aztán a tesztpályán. Utána értékeljük az eredményeket, és levonjuk a következtetéseket – ismertette dr. Háry András.

A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontjának önvezető autója a ZalaZONE tesztpályáján Fotó: Májer Csaba József

A munkacsoport másik feladata az autonóm mobilitási rendszerekhez kapcsolódik. Dr. Háry András elmondta: azt kutatják, hogy az imént részletezett teszteket milyen környezettel lehet támogatni.

– Minél többfajta közlekedési helyzetet igyekszünk előidézni folyamatosan változó környezettel azért, hogy vizsgálhassuk, ezek milyen hatásokat indukálnak a járműben. Ennek érdekében különböző forgatókönyveket tervezünk meg, hajtunk végre és értékelünk ki. Például komplex közlekedési helyzetet hozunk létre akár több járművel, több különböző szereplővel vagy a szereplők és a környezet közötti kommunikációval – magyarázta dr. Háry András. – A másik irány pedig az, amikor egyetlen közlekedési helyzetet ismételve azt vizsgáljuk, a jármű milyen megbízhatóan tudja az adott szituációt észlelni és döntéseket hozni, mondjuk kedvezőtlen útviszonyok, nem optimális látási környezet vagy útburkolati jelek mellett.

A zalaegerszegi ZalaZONE madártávlatból Fotó: Széchenyi István Egyetem

A munkacsoport a Széchenyi-egyetem ZalaZONE Kutatási és Technológiai Központban elérhető infrastruktúrájára, illetve a teszt­pálya által nyújtott lehetőségekre támaszkodik. Ehhez kapcsolódnak a győri egyetemen zajló laboratóriumi vizsgálatok, háttér- és alapkutatások, valamint más intézmények – például a SZTAKI – elméleti kutatásai.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában