a NIF Zrt. már készíti a körmendi csatlakozás terveit

2020.05.16. 15:25

Jó ütemben halad az M76-os gyorsforgalmi út építése

Balaicz Zoltán polgármester részletes beszámolót közölt Facebook-oldalán az M76-os gyorsforgalmi út munkálatairól. Mutatjuk!

zaol.hu

Fotó: Facebook / Balaicz Zoltán

Több évtizeden keresztül tervezgették, de sajnos a megvalósítás elmaradt. Néhány éve azonban a Modern Városok Program keretében végre elindulhatott Zala megye történetének legnagyobb beruházásaként, 170 milliárd forintos ráfordítással a Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő, a sármelléki nemzetközi repülőteret is érintő M76-os kétszer kétsávos gyorsforgalmi út építése.

A fejlesztés kizárólag állami, magyar forrásból valósul meg, nem vesznek hozzá igénybe Európai Uniós támogatást.

Az építést négy szakaszra bontották. A Zalaegerszeg és Alsónemesapáti, valamint az M7-es autópálya holládi csatlakozása és Balatonszentgyörgy között idén végeznek a munkálatokkal, a két középső szakaszra vonatkozóan pedig zajlik a közbeszerzés, így a következő években azok a szakaszok következnek.

Az eredeti terv még a jelenlegi 76-os út kétsávosítását tartalmazta, de közben új lehetőségek merültek fel, melyeket a jövő érdekében felelősen gondolkodóknak figyelembe kellett venni. Így teljesen új nyomvonalra készültek el a környezetvédelmi engedélyek, valamint az engedélyes és a kiviteli tervek. Ez ugyan időveszteséggel járt, de megérte. A szempontok a következők voltak:

  • Sehol a világon nem zajlik úgy gyorsforgalmi útfejlesztés, hogy az elkerüljön egy meglévő nemzetközi repülőteret. Zala megyében a Zalaegerszeg és az M7-es autópálya közötti kétszer kétsávos gyorsforgalmi út építése nemcsak a megye történetének legnagyobb beruházása, hanem valószínűsíthető, hogy a következő évtizedekben sem fog soha ekkora forrás rendelkezésre állni, és ekkora útépítési beruházás megvalósulni. Ha tehát ebből most kimaradt volna a repülőtér, az történelmi bűn lett volna, olyan rövidlátó fejlesztés, ami nem törődik a jövővel.
  • A sármelléki nemzetközi repülőtéren a következő időszakban 6,6 milliárd forintos fejlesztés valósul meg. A jelenlegi 2,5 km-es kifutópálya 3 km-esre bővül, további technológiai beruházások is megvalósulnak. Ezzel Magyarországon mindössze négy olyan nemzetközi, valamennyi szabványnak megfelelő repülőtér lesz, melyek minden géptípus fogadására és felszállására alkalmasak lesznek: Ferihegy, Debrecen, Győr, és Sármellék. Rövidlátó, a jövővel nem törődő álláspont erre azt mondani, hogy úgyis csak turistákat szállító gépek szállnak le. Igen, most. De ha belegondolunk, hogy mekkora a fejlődés a 21. században, milyen új technológiák jelennek meg a semmiből, mi vár ránk a következő évtizedekben, akkor egy meglévő reptér olyannyira felértékelődik egy-egy térség számára, ami hatalmas versenyelőnyt fog jelenteni. Egy új repülőtér felépítése és felszerelése 120-130 milliárd forintba kerül jelenlegi áron, így a mostani fejlesztéssel szintet lépő sármelléki nemzetközi repülőtér hatalmas gazdasági előny lesz Zala megye és Zalaegerszeg számára. Ezt a repülőteret be kellett kötni a gyorsforgalmi úthálózatba, össze kellett kötni Zalaegerszeggel és az M7-es autópályával. Ha ez elmaradt volna, az örökre rányomta volna a bélyeget a megyére. Így viszont – ha figyelembe vesszük a Bécs és a schwechati repülőtér, vagy Budapest és a ferihegyi repülőtér közötti távolságot – Zalaegerszeg tulajdonképpen gazdagodik egy gyorsan elérhető nemzetközi repülőtérrel.
  • Továbbá: az új nyomvonal sík terepviszonyok mentén halad, így olcsóbb a beruházás, mint a 76-os út eredeti szakaszán lett volna.
  • Nem csupán gazdaságfejlesztési szempontból lesz előnyös ez a nyomvonal Zalaegerszeg számára, hanem a megye turisztika fellendítését is szolgálja, hiszen a zalai megyeszékhely mellett Hévíz, Keszthely, Zalakaros és Zalacsány is nagyon sokat profitál ebből a nyomvonalból.
  • Mivel az új gyorsforgalmi út fizetős kategóriába fog tartozni, így biztosítani kell alternatív, ingyenes útvonalat is. Erre a célra a régi 76-os út tökéletesen megfelel majd, az marad az ingyenes alternatív út, tehát nem kell újabbról gondoskodni, vagyis emiatt költségtakarékosabb ez az új nyomvonal.
  • Az építkezés tehát jó ütemben halad, de városunknak ugyancsak fontos az északi és a nyugati csatlakozás is. Szintén a Modern Városok Program zalaegerszegi szerződésében szerepel a 8-as úthoz való kétszer kétsávos gyorsforgalmi útcsatlakozás terveinek elkészítése. A kormány döntésének értelmében a NIF Zrt. már készíti a körmendi csatlakozás terveit, ami nem csak a 8-as úthoz fog kapcsolatot teremteni, hanem kivezet a határátkelőhöz Ausztriáig, továbbá kapcsolódik az M86-os úthoz is, így egy belső körgyűrű is létrejön (Zalaegerszeg, Körmend, Szombathely, Győr) – " target="_blank" rel="nofollow">áll a bejegyzésben.

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában