Festetics Imre és Mendel a genetikai kutatások útján

2019.02.10. 07:00

Szakmai kiránduláson jártak Brnóban a Kölcsey-gimnázium diákjai

Mint arról már lapunkban korábban beszámoltunk, a megyeszékhelyi Kölcsey Ferenc Gimnázium tanárai és növendékei Festetics Imre gróf munkásságának nyomába eredtek, s a genetika tárgyában tett kutatásai révén a minap a tudományág atyjának számító Gregor Johann Mendel csehországi múzeumába is ellátogattak.

Bujtor Zsófia, Sümegi Bogáta Kincső

A brnói Mendel-múzeum bejáratánál a zalaegerszegi csapat

Fotó: Bozsik Lajos

A zalaegerszegi középiskolás diákok tanáraik, Pozsik Lajos és Boncz Dániel irányításával végzik a zalai kötődésű Festetics Imre életművének feltárását, eredményeiket hamarosan a gimnáziumban rendezendő konferencián tárják tanulótársaik és a közvélemény elé. Festetics Imre genetikai megfigyeléseit juhokon végezte, szaporításukkal a minél jobb minőségű gyapjú (és posztó) gyártásának módozatait kereste. Mivel a Habsburg Birodalom textiliparának központja Brünnben volt (mai Brno), így került a gróf kapcsolatba az ott működő juhtenyésztők társaságával, melynek ülésein rendszeresen részt vett.

A kutató diákok ezúttal a Brnóban és a környékén tett látogatást foglalták össze olvasóinknak. (A kirándulás oka: Brünnben [Brno] 1819-ben, 200 évvel ezelőtt jelent meg a Vas megyében élő Festetics Imre A beltenyésztésről című cikke az ottani Gazdasági Újdonságok és Közlemények című szaklapban.)

A brnói Mendel-múzeum bejáratánál a zalaegerszegi csapat
Fotó: Bozsik Lajos

„Január 19-én a Zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium természettudományos laborja a Festetics-200 projektmunkában részt vevő diákokkal és felkészítő tanáraikkal, Pozsik Lajos és Boncz Dániel tanár urakkal Brünnben (cseh neve Brno) tett szakmai kirándulást.

Brünn mind népességét, mind területét tekintve Csehország második legjelentősebb és Morvaország legnagyobb városa. Elsőként a Mendel-múzeumot látogattuk meg, amely az Ágoston-rendi apátság kutatómunkájának emlékét őrzi. Korábban itt élt és dolgozott Gregor Johann Mendel, akinek szerteágazó kutatómunkájába öt egymásba nyíló kiállítási teremben kaphattunk bepillantást. A híres borsókísérletek eredeti helyétől kezdve a sejtalkotókon át a DNS-láncig sok mindent láthattunk és tanulmányozhattunk a múzeumi séta során. A Mendel-múzeum mellett megtekintettük a kerengőt, egy egyedülálló kiállítási termet és az Ágoston-rendi apátság épületét is.

A második megálló helyünk az egyik legismertebb turistalátványosság, a Špilberk vár volt, amely a Petrov-hegyen, a város szívében helyezkedik el. Ez Brno egyik legnevezetesebb építménye, gyakran a település szimbólumaként is emlegetik. Falairól és tornyából remek kilátás nyílik a városra, sötét kazamatáiban, a Habsburg Birodalom leghírhedtebb várbörtönében senyvedtek a birodalom számára legveszélyesebbnek tartott emberek. A külön belépővel látogatható kazamatarendszer két szintjén találtuk azokat a nyirkos, levegőtlen cellákat, melyek egyikében még maga Kazinczy Ferenc is raboskodott. A cellákban rekonstruálták a korabeli viszonyokat, láthattunk kínzókamrát és olyan helyiségeket, ahol a rabokat életük végig a falhoz láncolva tartották.

Mendel viaszfigurája Fotó: Boncz Dániel

Utolsó napirendi pontunk a Mendelianumnak nevezett információs központ felkeresése volt, ahol Gregor Mendel munkásságát modern örökléstani eszközökkel és technológiákkal rekonstruálták. Egy több méter magas DNS-modellt is láthattunk, de legnagyobb sajnálatunkra azt a liftet, amely egy sejt belsejébe vitt volna minket, technikai okok miatt nem használhattuk. A múzeum kiállítási termeit azonban a Mendelianum igazgatójának, dr. Jirsi Sekeraknak a kíséretében látogathattuk végig. Gregor Mendel 150 éve a termek egyikében tartotta örökléstani előadásait a Brünni Természetvizsgáló Egyesület ülésein, lefektetve velük a genetika alapjait.

A hazaindulásig rövid városnézésre is szakítottunk időt, olyan híres turistalátványosságokat tekintve meg, mint a Szent Péter- és Pál-katedrális, a Szent Jakab- és Szent Mihály-templom, az új városháza épülete és a Parnasszus-kút a vele szemben található Szentháromság-oszloppal.

Kodonszótár (genetikai kódszótár) Fotó: Boncz Dániel

Nagyon jól éreztük magunkat, sok új élménnyel gazdagodtunk, és rengeteg információt szereztünk a genetika atyjáról, Gregor Mendelről.

A programunkat a Zalaegerszegi Tankerületi Központ anyagi támogatásával valósíthattuk meg, köszönet érte.”