2018.01.27. 11:00
Mini tesztpálya – A gépjárművek jövőjéről a zalai tananyagban is
Az apró autó lendületesen indul el a zsúfolt asztalon, ám az elé kerülő akadály előtt láthatatlan kéz megállítja. Körbenézve csavarok, drótok, műszerek és még néhány négykerekű modell fogadja a műhelybe lépőt.
Önvezérlő autók
No meg lelkes diákok és tanárok, a Munkácsy középiskolában járunk, ahol autóipari tesztpálya épül, csak éppen kicsiben.
A kezdetekről, illetve annak egyik fontos eleméről Rózsás Zoltán, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. oktatás- és kutatásfejlesztési koordinátora számolt be.
- A céggel együttműködő iskolákban a szakkörökön, illetve a tanórákon a diákok megismerkedhetnek azokkal a feladatokkal, amiket a próbapályán a mérnökök a valóságban oldanak majd meg. Ezzel a diákok képet kapnak az autóipar jövőjét meghatározó fejlesztési irányokról is – mondta.
Mint szavaiból kiderült, az együttműködésben jelenleg négy középiskola vesz részt. Ennek mikéntjét példával szemléltette: egy elektromos autó energiafogyasztásának mérésében a szenzorokkal, a méréstechnológiával kapcsolatos ismereteket a Ganz-iskola biztosíthatja, a megvalósítás a kölcseysek reszortja lehet, míg az összeszerelés, a tesztpadi mérés lebonyolítása a Munkácsy-iskola feladata. A kapott adatok elemzése, kiértékelése pedig a Zrínyi-gimnázium diákjaira várna.
Mint kiderült, a legelsők között kapcsolódott be az együttműködésbe a Munkácsy szakgimnázium és szakközépiskola, alapozva nem utolsósorban a harmadik tanéve működő robotika szakkörükre. Ahogy Molnár Tibor igazgató felidézte, a tanórán túli foglalkozások szülői kezdeményezésre indultak és ma már tucatnyi diák, köztük általános iskolások számára jelent ez időtöltést, mert városi szakkörként működnek.
Ezenkívül a tanmenetbe is beépült a tesztpályával való együttműködés. Kidolgoztak olyan tananyagi elemeket, amelyek kapcsolódnak a tesztpályához, a korszerű gépjárművekhez. A gépész ágazaton belül a mechatronikai technikus tanulók, valamint az autószerelők és -technikusok is plusz ismereteket sajátíthatnak el.
A szakmához közvetlenül kapcsolódó tantárgyak mellett a jövő járműveivel kapcsolatos tudásanyag beépül a mechanikába, anyagismeretbe, műszaki rajzba, és még az angolba is. Ez utóbbin például az autószerelő és autóelektronikai műszerészek a Pololu motorvezérlő felépítését, bekötését és programozását tanulják meg az idegen nyelven. No és utána a gyakorlatban is alkalmazzák a tanultakat. Egyebek mellett mini tesztpályát építenek, és hozzá a méretarányos önvezérlő járműveket is elkészítik. A munka már elkezdődött, ahogy a műhelyben járva láthattuk.
A diákok forrasztanak, szerelnek, méréseket végeznek, programoznak.
A fiatalok lelkesen kezdték magyarázni, hol tartanak, de ennek részletes visszaadásától e sorok írója tartózkodik inkább. Annyit sikerült megérteni, hogy számtalan szenzorral, szinte emberi érzékszervekkel szerelik fel a járműveket, hogy az általuk beprogramozott mikrovezérlő irányításával az autó önállóan legyen képes közlekedni. Mint majdan a nagyok, ám itt mini méretben, ami viszont nagyon előnyös tulajdonság, hiszen az egységek egy része a valódi járműveknél is felhasználható lesz, márpedig minden gramm súly számít és nemcsak az apró autók világában.