Lóerő

2017.10.07. 14:10

Az osztrákok Fiatja – A modell már magán hordozta a Zsiguli alapvető jegyeit

Az olasz, torinói autógyárnak köszönhetően indulhatott be a személygépkocsik gyártása az elmúlt század derekán Európa több országában is.

Arany Gábor

Ennek egyik példája volt a Magyarországon jól ismert Zsiguli vagy Lada, ami a Szovjetunióban alapozta meg a minőségi(bb) személyautók iparát. A lengyelek is talján segítséggel fogtak nagyszériás autógyártásba, és a ma már a Volkswagen tulajdonában lévő spanyol Seat is az olaszok segítségével indult el. Arra viszont már kevesen emlékeznek, hogy Ausztriában is működött a Fiat gépkocsiknak összeszerelő gyára. Az egyik, a Daimler érdekeltségbe tartozó Steyr-Puch, aminek apró modellje a Fiat 500-ason alapult, míg a közép kategóriájú Fiat 1100 osztrák változatát Steyr Fiat 1100 néven forgalmazták. Ilyennel, pontosabban az RI változattal érkezett Kozma Tibor, aki épp az 54. születésnapját követő napon látogatott el a veterán autók és motorkerékpárok legutóbbi zalai találkozójára.

Fotó: Arany Gábor

- Autószerelő vagyok, mindig szeretem az öreg gépkocsikat, először egy Opel Olympiát vettem, utána Kadettet, ez pedig a negyedik veteránom, mert van egy 850-es Steyr Fiatom is – kezdte a Fertő-tó keleti, osztrák oldalán, Podersdorf am See-ben élő férfi, aki elmondása szerint az olasz autók szerelmese, bár veteránnál ez sem számít, ismerte el. – Ezeket a Fiat gépkocsikat Ausztriában szerelték össze.

Fotó: Arany Gábor

Ez az 1100-as 1966-ban készült és 1974-ig volt forgalomban, aztán karambolozott, a bal elejét összetörték, utána leállították. Majdnem negyven évig pihent, majd 2015-ben restaurálták, én veterántalálkozón vettem észre és sikerült megvásárolnom – mesélte.

Fotó: Arany Gábor

Az utastérben a Zsiguliból ismerős műszerfal elrendezés fogad, akárcsak az első ajtó elefántfüle, az első szélvédőn pedig még mindig ott látható a DI betűpár, ami a Dienstag-ra, keddre utal.

Fotó: Arany Gábor

- A hetvenes évek elején, az energiaválság idején ugyanis korlátozták a gépkocsik forgalmát és a tulajdonos kiválaszthatta, hogy mikor használja az autóját. A szigorítás csak pár hónapig élt, én viszont most szinte mindennap megyek vele, persze csak ha jó az idő, mert esőben egy új Fiat 500 X-et hajtok – tette hozzá.

Fotó: Arany Gábor

A gépkocsi hátsó kerekeit kardántengelyen át hajtja a négyhengeres 48 lóerős, 1100 köbcentis vízhűtéses motor. A tempó elérheti akár a 130 kilométer/órát, de a 100-as a kedvelt sebessége. A lassítást elöl már tárcsafékre bízták, hátul még megtartották a dobfékeket. Ezt a modellt egyébként párhuzamosan készítették az 1967-ben az év autójának választott Fiat 124-es modellel, amely később a Zsiguli alapja lett. Annak története pedig minden magyar autós számára ismerős.

Ezek is érdekelhetik