Hazánkban idén márciusig volt némi fellendülés

2023.09.25. 12:07

További növekedés az új autók európai piacán

Az éves volumen még mindig 22 százalékkal alacsonyabb, mint 2019-ben.

Arany Gábor

Illusztráció

Forrás: Shutterstock

Fotó: Studio Romantic

Zalaegerszeg Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (European Automobile Manufacturers’ Association, ACEA) által közzétett adatok szerint új személyautók regisztrációja az előző év azonos időszakához viszonyítva 15,2 százalékkal nőtt az unió piacán, az akkumulátoros elektromos járművek piaci részesedése elérte a 13,6 százalékot.

Ez azt jelenti, hogy 2023 júliusában az EU autópiaca tizenkettedik egymást követő hónapban mutat növekedést. Az új autók regisztrációja elérte a 851 156 darabot, ahogy a térség kilábal a tavalyi alkatrészhiányból. 
A legtöbb piac szilárd növekedést produkált, köztük a négy legnagyobb (százalékban): Franciaország (19,9), Németország (18,1), Spanyolország (10,7) és Olaszország (8,7).

Ez évben júliusig jelentősen nőtt az EU-ban regisztrált új autók száma (17,6 százalék), összesen 6,3 millió darabbal. Annak ellenére, hogy a jelek arra utalnak, hogy az európai autóipar felépült a világjárvány okozta ellátási zavarokból, az éves volumen még mindig 22 százalékkal alacsonyabb, mint 2019-ben. A legtöbb piacon kétszámjegyű százalékos növekedés volt tapasztalható ebben a hét hónapos időszakban, beleértve a négy legnagyobbat: Spanyolország (21,9), Olaszország (20,9), Franciaország (15,8) és Németország (13,6).
Magyarországon 2021 augusztustól mutatott csökkenést  az új autók eladása a havi 10 ezerről 8 ezerre süllyedt az év végére. Idén márciusig volt némi fellendülés elérve a 11 500 darab körüli értékesítést, majd áprilisban visszasüllyedt az eladás 8 500 - 9 300 között mozgó értékre, és azóta is jellemzi a piacot, hogy az előző évhez képest ez elmaradást jelent.

Ha az új üzemanyagtípus szerint nézzük, az látható, hogy júliusban az akkumulátoros elektromos autók piaci részesedése 13,6 százalékra emelkedett az előző év azonos hónapjában látott 9,8 százalékról. A hibrid-elektromos autók megőrizték pozíciójukat az új autót vásárlók második választásaként, a piac több mint negyedét elfoglalva. A belső égésű motoros autók, beleértve a benzin- és dízelmotoros modelleket is, azonban együttesen megőrizték az új autók eladásának felét kitevő piaci részesedésüket.

Júliusban az új akkumulátoros-elektromos autók regisztrációja jelentősen, 60,6 százalékkal nőtt, elérve a 115 971 darabot, miközben a piac 13,6 százalékát tette ki. A legtöbb uniós piac két- és háromszámjegyű százalékos növekedéssel jelentősen nőtt, köztük a két legnagyobb piac, Németország (68,9) és Franciaország (32,4). Nevezetesen, Belgium regisztrálta a legmagasabb eladásokat lenyűgöző, 235,9 százalékos növekedéssel. Összességében az akkumulátoros elektromos autók értékesítése jelentős, 54,7 százalékos növekedést mutatott január és július között: 819 725 darabot regisztráltak.

Illusztráció
Fotó: Bing

Az új hibrid-elektromos autók regisztrációja júliusban 31,6 százalékkal nőtt, ami elsősorban a régió legnagyobb piacain tapasztalható szilárd növekedésnek köszönhető: Németország (46,6), Franciaország (32,8), Spanyolország (30,8) és Olaszország (16,7) sorolható ide. Ez összesítetten 28,5 százaléknyi növekedéshez vezetett: január és július között közel 1,6 millió darabot adtak el, ami a piaci részesedés egynegyedének felel meg.

Júliusban 14,5 százalékkal nőtt az új, plug-in hibrid autók regisztrációja az EU-ban, és elérte a 67 060 darabot. Az olyan nagy piacokon, mint Hollandia (107,6 százalék), Franciaország (80) és Spanyolország (42,7) elért erős teljesítményt ellensúlyozta a németországi visszaesés (- 39,5 százalék), ami ezen üzemanyagtípus legnagyobb piaca. A növekedés ellenére a plug-in hibrid autók piaci részesedése júliusban stabilan 7,9 százalékon maradt.

Júliusban az Európai Unióban benzinüzemű személygépkocsik piaca 5 százalékkal nőtt, és elérte a 304 903 darabot. A piaci részesedés ugyanakkor 39,3-ről 35,8 százalékra csökkent 2022 júliusához képest. Ezt a növekedést elsősorban a főbb piacokon elért jó teljesítmény hajtotta, nevezetesen Franciaország (16,4) és Németország (12,5). Az idei év első hét hónapjában több mint 2,3 millió benzines autót adtak el, ami jelentős, 14,3 százalék növekedést jelent 2022-hez képest.
Ezzel szemben az EU-ban a dízelautók piaca tovább csökkent (-9,1 százalék júliusban), annak ellenére, hogy Németországban (2,7 százalék) és a közép-kelet-európai piacokon, különösen Szlovákiában (36,1 százalék) és Romániában (19,8 százalék) növekedés mutatkozott. A dízelmotoros autók piaci részesedése most 14,1 százalékra esett a tavaly júliusi 17,9 százalékról.

Hazánkban idén az eladott személyautók fele volt belső égésű motorral szerelt: 12,4 százalék dízel, 37,8 százalék benzin üzemanyagú. Az értékesítések 39 százalékát tették ki a hibrid járművek, az akkumulátoros-elektromos, illetve plug in hibridek pedig 5-5  százalékkal részesedtek.
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!