újdonság

2021.03.02. 09:00

Címke tájékoztatja a vásárlókat az üzletekben az energiahatékonyságról

A vevők a termékek csomagolásában már tavaly november óta találkozhattak az átláthatóbb besorolást és több adatot tartalmazó energiahatékonysági tájékoztatással. Márciustól az üzletekben is ki kell helyezni a környezettudatos vásárlás elősegítése érdekében megújított címkéket. Ezt a hónap második felétől ellenőrzi a fogyasztóvédelem. Így még egyszerűbben hasonlíthatjuk össze a legkelendőbb háztartási nagygépek és elektronikus kijelzők áramfogyasztását és egyéb jellemzőit.

ZH

Az energiacímkézés a fogyasztók tájékoztatásának egyik legfontosabb eszköze

Fotó: Shutterstock

Az új energiahatékonysági címkéket a háztartási mosogatógépeknél, mosó- és mosó-szárító gépeknél, hűtőkészülékeknél (beleértve a borhűtőket is) és elektronikus kijelzőknél (köztük a televízióknál és monitoroknál) kell használni 2021. március elsejétől, hívja fel a figyelmet tájékoztatójában az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

A termékek energiacímkéin a megalapozott fogyasztói döntések érdekében a villamosenergia-fogyasztáson túl további információkat is szerepeltetni kell, írják. Így például a mosógépek vízfogyasztását, zajkibocsátását, a ruhatöltet mennyiségét, a hűtők űrtartalmát vagy a kijelzők képernyőjének átmérőjét.

Az energiacímkézés a fogyasztók tájékoztatásának egyik legfontosabb
eszköze Fotó: Shutterstock

Az energiacímkézés a fogyasztók tájékoztatásának egyik legfontosabb eszközeként az elmúlt évtizedekben eredményesen ösztönözte a gyártói innovációt. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a készülékek egyre hatékonyabbá váltak, idővel már egyetlen árucikk sem tartozott az alsóbb osztályokba. Az A kategória felett követhetetlen módon jelentek meg az újabb, nehézkesen megkülönböztethető – A+, A++, A+++ stb. – besorolások. Az egységes uniós szabályozás az egyszerűbb, áttekinthetőbb jelölési rendszer érdekében tér vissza az A-tól G-ig terjedő energiaosztályokhoz.

– Hétfő óta az üzletekben és a webshopokban is kötelező kihelyezni az új energiahatékonysági címkéket – közölte Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár. – A fogyasztóvédelem a 14 munkanapos türelmi idő letelte után, március második felétől ellenőrzi meglétüket és megfelelőségüket, fokozott figyelemmel az online kereskedelemre. A hatóság 2017 óta átlagosan minden harmadik hagyományos üzletben s a tavaly vizsgált webáruházak mindegyikénél talált mulasztást, és összesen több mint 2 millió forint bírságot szabott ki. A tavaszi országos ellenőrzés hozzájárul ahhoz, hogy a vásárlók megfelelő információk birtokában választhassák ki az igényeiknek leginkább megfelelő, környezetkímélő eszközöket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!