A magyar vállalkozások számlázási kultúrája

2020.02.20. 14:00

Nőhet az online számlázás piaca

Az online számlázás azt követően vált hangsúlyos témává, hogy a NAV 2018. július 1-től a cégek közötti forgalomban (B2B) keletkezett, legalább 100 000 forint áfatartamú számlákat jelentéskötelessé tette; 2020 közepétől pedig ez a kötelezettség az összes B2B számlát érinteni fogja.

ZH

A kkv-k körében az online számlázás elterjedtsége jelenleg 45 százalékos

Fotó: Shutterstock

E kötelezettségnek a hagyományos (offline) megoldásokat alkalmazó cégek külön bejelentéssel tehetnek eleget, az online számlázási programot alkalmazók esetében viszont ez sokkal egyszerűbben, a számlázással párhuzamosan, automatikusan megvalósul.

A kkv-k körében az online számlázás elterjedtsége jelenleg 45 százalékos
Fotó: Shutterstock

A GKI Gazdaságkutató és a Billingo.hu online számlázó közös, 2020. januári kérdőíves felmérésének fő megállapítása szerint a legalább 5, de legfeljebb 250 főt foglalkoztató (vagyis nem mikró) kis- és középvállalatok körében az online számlázás elterjedtsége jelenleg 45 százalékos. Ez az arány a jelentéskötelezettség kiterjesztése és a technikai lehetőségek fejlődése következtében az év folyamán érezhetően tovább emelkedhet.

A hazai vállalkozások sokszínűsége a számlázási kultúrában is megmutatkozik. Vannak cégek, amelyek a leginkább költségtakarékos megoldást részesítik előnyben, mások az adminisztráció egyszerűségét tekintik fő célnak, s vannak, amelyek az egyre bővülő informatikai lehetőségek kihasználására fogékonyak. Mindemellett hosszú ideje érezhető a szürke és a feketegazdaság visszaszorítására irányuló kormányzati szándék, miközben a digitalizáció fejlődése egyre több lehetőséget kínál az államigazgatás és a cégvezetők információs igénye kielégítésére.

A szabályozási környezet változása (azaz a NAV egyre növekvő adatigénye), illetve a technikai fejlődés miatt a hagyományos offline módszerek, különösen a számlatömbök használata visszaszorulóban van. A kkv-k csaknem harmada (31 százaléka) azonban továbbra is számlatömböt használ. Az alkalmazott létszám emelkedésével párhuzamosan egyre csökken ezek használatának aránya: a 11 fő alatti cégek körében ez az arány 42 százalék, a 11-20 fő közöttiek körében 26, a 20-50 fő közöttiek körében 20, míg az 50 fő feletti cégek körében csak 16 százalék. A számlatömbhasználók aránya a külföldi többségi tulajdonban lévő vállalkozások körében viszonylag alacsony (17 százalék), míg az állami-önkormányzati szféra, illetve a hazai magáncégek körében jóval magasabb, 34, illetve 31 százalék. A számlatömbök alkalmazása kirívóan alacsony az ipar területén (alig 14 százalék), ennél jóval gyakoribb a kereskedelem és az üzleti szolgáltatások esetében (37-37 százalék). Némileg kisebb arányban fordul elő a fővárosban és környékén (28 százalék), mint vidéken (32 százalék), de a különbség nem drámai. A speciális adózási módokat alkalmazók közül a KATA-s vállalkozások csaknem kétharmada használ „régimódi” számlatömböt. A számítógépes technológiákat igénybe vevők körében az online megoldásokat használók aránya (45 százalék) csaknem kétszer akkora, mint az offline megoldásokat előnyben részesítőké (24 százalék). Az online számlázással általában kifejezetten elégedettek az ügyfelek. Teljes elégedettségről tudósított az ezt használók 87 százaléka, alapvetően elégedettek, de azért olykor előfordulnak problémák 12 százalék szerint, vagyis az elégedetlenek száma 1 százalék alatti. A problémás esetekről beszámolók aránya a mintaátlagnál jóval magasabb az iparban (18 százalék), a külföldi többségű cégkörben (18 százalék), illetve az 51 és 150 fő között foglalkoztató vállalatok esetében (24 százalék). Ez a széles körben tapasztalható elégedettség a jövőben egyfajta katalizátora lehet a további terjedésnek.

Az adatszolgáltatási kötelezettségek a jövőben is növekednek. Ez év július 1-től minden cégek között kibocsátott (B2B) számlát regisztrálni kell az adóhatóságnál. E majdan életbe lépő kötelezettségről a válaszadók 86 százaléka hallott, 14 százalékuk azonban még nem. A kereskedők 22 százaléka, a KATA-sok 38 százaléka(!) nem hallott erről. Azaz a tájékozottság e téren korántsem teljes körű.

A jelenleg nem online számlázást választó cégek harmada tervezi ennek alkalmazását 2020-ban, míg kétharmaduk – a nyilvánvaló előnyök ellenére – sem. Az akadályok között az új módszerektől való idegenkedés mellett fontos szerepe lehet a számlakönyvi visszadátumozás lehetőségének. Az online számlázás piaca azonban várhatóan így is erőteljesen nő majd idén. Elsősorban az állami, önkormányzati szférában magas az erre való késztetés, az itt tevékenykedők nagyobbik fele tervezi ezt az újítást, s a 151-250 fő között foglalkoztató cégeknek is csaknem a fele erre készül. A KATA-t és KIVA-t alkalmazó cégek körében továbbra sem túlzottan népszerű az online számlázásra való átállás, ennek bevezetésére e cégkör csupán minden ötödik cége készül. Azon vállalkozások körében, amelyek hallottak a számlaregisztrációs kötelezettség idén július 1-től esedékes kiterjesztéséről, az online számlázásra idén áttérni kívánók aránya 36 százalék, míg az erről nem hallók körében 15 százalék. Ha ez utóbbi csoport is tudomást szerez e változásról, úgy az online számlázásra áttérők száma valószínűleg körükben is emelkedni fog.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!