2019.11.22. 14:00
Megszűntek a régiós társaságok, leépítésektől is tart a szakszervezet
Mint ismert, októbertől megszűntek a régiós Volán-társaságok, beolvadtak az országos szervezésű Volánbusz Zrt.-be. A döntően volános szakszervezetekből álló Munkástanácsok Zala Megyei Szövetségének elnöke, Horváth László a munkavállalói érdekvédelmi szervezet aggodalmát osztotta meg szerkesztőségünkkel.
Kettős helyzet: buszvezetőből kevés van, az adminisztratív munkakörökben pedig létszámcsökkentéstől tartanak…
Forrás: Zalai Hírlap
Fotó: Pezzetta Umberto
Mint tájékoztatott, a szövetségben úgy látják, hogy a rendelkezésre álló idő kevés volt az összevonás előkészítésére, és a kialakított szervezeti struktúra egyelőre nem lehet képes a hét régiós közlekedési társaság tevékenységstruktúrájának valamennyi részét egy működési rendszerbe összevonni. A szervezet felső szinten kidolgozott, kialakították a döntési szinteket és a szakterületek közötti kapcsolódási pontokat, a középső (régiós vagy területi) és az alsó (megyei) szint azonban nem kapott ekkora figyelmet.
– A szellemi állomány azt az ígéretet kapta, hogy október 15-ig tisztában lesznek munkakörükkel, szervezeti hovatartozásukkal, munkáltatói jogkörgyakorlójuk kilétével. Érzékelhető, hogy e téren még vannak bizonytalanságok. A menedzsment szándéka szerint a beolvadást követően, fél év múlva felülvizsgálják a szellemi álláshelyek számát, a szellemi béreket. A szövetség reális veszélynek tartja, hogy a szellemi állománynál a lélektani határt meghaladó létszámcsökkenés következhet be. A napokban megkezdődött a szakszervezetek bevonásával a harmonizációs projekt, amely arra hivatott, hogy a kollektív szerződésben az igencsak érzékeny területek (bérrendszerek, foglalkoztatási struktúrák) egységesítését megteremtse. A szakszervezetek határozottan hangot adtak azon álláspontjuknak, hogy a Volánbusz Zrt. ezt a műveletet központi források nélkül nem tudja megvalósítani, saját pénzeszközei erre kevesek, elégtelenek. A szakszervezetek a nagyobb állami szerepvállalás szándékát azonban nem érzékelik – tájékoztatott Horváth László, majd a bérrendezésről szólt, miszerint: ugyancsak költségigényt jelent a mostani szolgáltatási színvonal megtartásához szükséges munkaerőt biztosító keresetfejlesztés. A közszolgáltatás biztonságos ellátásához a szövetség szerint az indokolt bérfejlesztés 2020-ban 12 százalék (8 százalék garantált bérminimum-emelés + 4 százalék prognosztizált GDP-növekedés) + 5 százalék a területi bérkülönbségek felszámolására.
A szakszervezetek szerint a mostani folyamat átmeneti, a MÁV–Volán-összevonást készíti elő, ami újra átszabná a kialakított vagy kialakulóban lévő struktúrákat.
A szakszervezeti észrevételekkel a Volánbusz Zrt.-hez fordultunk, s a cég kommunikációs igazgatóságától a következő reagálás érkezett: Az október 1-jei vállalati integrációt követően a Volánbusz új működési modell mentén folytatja tevékenységét, a korábbi regionális működés helyett országos szinten biztosít helyközi és közel 70 településen helyi személyszállítási közszolgáltatást. A szervezeti és működési változásokra tekintettel a vállalat felülvizsgálja és racionalizálja tevékenységét. A Volánbusz Zrt. továbbra is folyamatosan keres munkavállalókat az ország számos pontján, nemcsak autóbusz-vezetői és járműfenntartási tevékenységgel összefüggő fizikai munkakörökben, hanem szellemi és adminisztratív pozíciókban is. A Volánbusz számára érték a munkaerő, ezért az aktív toborzás mellett gondot fordít a meglévő munkaerő megtartására is. A 2017–19-re vonatkozó bérmegállapodás december 31-én lejár, ezért a Volánbusz Zrt. a Stratoszon keresztül megkezdte a jövő évi bértárgyalásokat.