Frissen Zalából

2021.05.30. 14:00

Online biztonság: „Ismerd fel, oldd meg, kérj segítséget”

Modern világunkban egyre nagyobb figyelmet kell fordítanunk az online biztonságra. Már nem elég számítógépünk vírusvédelme, hiszen az emberi ösztön ellen nem védenek a programok. Fontos időben felismerni a veszélyhelyzetet.

Jóna István

Pöltl Ákos digitális biztonsági szakértő és önvédelmi instruktor

Fotó: Katona Tibor

Gyermekkorunkban harcművészeti edzésre írattak be szüleink, hogy később meg tudjuk védeni magunkat a támadók ellen. Az internet világában már nem csak attól kell tartanunk, hogy az utcán valaki belénk köt vagy megtámad. A legnagyobb veszélyt a közösségi felületek adják. Valójában nem az a kérdés, mit tehetünk gyermekünk biztonságáért, hanem az, hogy gyermekünk hogyan tudja megvédeni magát a digitális térben a támadásoktól. Pöltl Ákos digitális biztonsági szakértő, önvédelmi instruktor mind a két oldalt ismeri, hiszen közelharcot oktat és legújabb projektjében már digitális önvédelmet is.

Pöltl Ákos digitális biztonsági szakértő és önvédelmi instruktor
Fotó: Katona Tibor

– A gyerekekre sok veszély leselkedik a különböző internetes felületeken. A probléma gyökere alapvetően a generációk közti különbségben van. Nem minden szülő van tisztában a közösségi médiával, nem is tudják, milyen veszélyhelyzeteket generálhatnak ezek az oldalak. A folyamatot felgyorsította a vírushelyzet és az online oktatásra történő átállás. Ebben az időszakban megnőtt a gyerekek képernyőideje, ami azt jelenti, egy nap mennyit nézik és nyomkodják a gépüket, telefonjukat. Jelenleg 8 órát töltenek a monitor előtt, ami az eddigieknél legalább három órával több. Tehát gyakorlatilag már az is fent van a neten, aki nem akar. A több internethasználattal pedig megszaporodtak az online veszélyhelyzetek is.

Pöltl Ákos arra is rávilágított, hogy a gyerekeknél nem igazán működnek a szűrőszoftveres megoldások vagy a weboldalakra kirakott információk, hogy mit csináljon, kihez forduljon veszélyhelyzetben. Egy tinédzser minden ilyet papolásnak vesz. Ilyenkor jól jön egy bizalmi ember, akire felnéz, mondjuk a közösségimédia-használat terén és elfogadja a véleményét.

– Meggyőződésünk, hogy a felnőttek védőhálója helyett a gyerekek digitális önvédelmi képességekkel történő felruházása a megoldás kulcsa, amit két lépcsőben kell véghez vinni. Az első, hogy nem megmondjuk nekik, mit csináljanak, hanem elkezdjük a tudásukat szélesíteni. Mi öt különböző tematikával felépített, 45 perces óra keretében adjuk le az osztályoknak a zoomos prezentációnkat. Ki van vetítve az okostáblájukra, meg is tudom állítani a folyamatot, így előadás közben tudunk beszélgetni. Kicsit kibontjuk nekik, mi az, hogy online zaklatás, online megfélemlítés. Legyenek tisztában a fogalommal, és adott esetben tudják felismerni, ha ebbe a helyzetbe kerülnek. Beszélünk az influenszerekről is, akik próbálják formálni a gyerekek véleményét, s bizonyos dolgokra rávenni őket. A gyerekek okosak, egy 14-15 évesnek már arról kell beszélnünk, hogy mennyi pénzt kap egy influenszer egy termék reklámjáért, tehát felnyitjuk a szemüket e téren. Beszélünk a jelszóbiztonságról, a tartalommegosztásról és a hamis hírek felismeréséről is. A cél, hogy a beszélgetések végén oda jussanak a gyerekek, hogy az mondják: ezt nem is tudtam róla, nem gondoltam erre. Ezen a tréningen olyan gyakorlati megoldásokat kínálunk, amelyek révén a fiatalok felismerik, mit kell tenniük stressz­helyzetben és hogyan tudják megvédeni magukat. Ezt hívjuk digitális önvédelemnek.

A gyerekekre sok veszély leselkedik az interneten
Fotó: Shutterstock

Ákos szerint a 12–16 éves korosztály a legveszélyeztetettebb. Tapasztalatai szerint a gyerekek egyre fiatalabb korban regisztrálnak a közösségimédia-felületekre, ami azt mutatja: a szülők nincsenek tisztában ezekkel a dolgokkal, ezért nem is kontrollálják a gyereket.

A statisztikák szerint gyakori probléma az online zaklatás, megfélemlítés, azaz amikor a gyerekek gúnynevekkel illetik társaikat és ezzel visszaélve viccet űznek belőlük a közösségi platformokon, és a különböző posztok alatt kommentekkel bántják egymást. Emellett sokszor visszaélnek egymás képei­vel, tartalmaival. A közösségi platformok erre tökéletes lehetőséget nyújtanak. Főleg úgy, hogy az iskolákban mindenhol osztálycsoportok vannak, így pillanatok alatt végig tud menni egy közösségben a negatív tartalom.

– A gyerekeket nem arra akarjuk megtanítani, hogyan használják az Instagramot vagy a Messengert. Arra világítunk rá például, hogy a profitot hajszoló high tech cégek milyen technikákkal váltják a gyermek figyelmét dollármilliókra. Vagy amikor támadás éri őket, akkor amögött rossz szándékkal közelítő felnőtt van, aki különböző pszichés zsarolással, megfélemlítéssel, nyomásgyakorlással kényszeríti rá, hajszolja bele a tapasztalatlan gyermeket a dolgokba, amikből aztán nem tud kijönni, és ami akár tragédiához is vezethet. A gyermek kedvetlen lesz, elzárkózik a többiektől, és ez poszttraumás stresszhez vezethet. Ezért fontos, hogy a gyerekek megértsék, a felnőtteknek ebben sokkal nagyobb tapasztalatuk van, de ezt csak aktív bizalmi közegben, képzésekkel lehet megtenni.

Pöltl Ákos elmondta: Zalaegerszeg városa pozitív és támogató ebben a programban, sok segítséget kapnak tőlük. Reményeik szerint hamarosan az általános és középiskolákban, valamint a főiskolai és egyetemi csoportokban is bemutathatják digitális önvédelmi projektjüket.

Zárásként Ákos három kulcsszóval összegezte beszélgetésünk témáját:

– Ismerd fel, oldd meg, kérj segítséget! Nem állhatunk 24 órában gyermekeink mellett, képezzük, tanítsuk őket a hatékony digitális önvédelemre. Ha igazán törődünk gyermekünkkel, ne kontrollálni és irányítani akarjuk az online közegben, inkább ruházzuk fel hatékony veszélyfelismerési és működő önvédelmi képességgel. És akkor mi is nyugodtabban alhatunk.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!