Gazdaság

2016.02.19. 14:59

Milliárdok folyhatnak el a BKV-nál

Bár a jelenlegi városvezetés a budapesti tömegközlekedésben részt vevő autóbuszokat igyekszik egységes arculatúvá tenni, a gyártmányukat tekintve igencsak szétaprózódott állományról van szó. Ez nagyon nem gazdaságos.

Egyebek mellett Ikarus, Mercedes, Volvo, Van Hool, Karsan, MAN, Modulo és Solaris buszokon utazhatnak ma az emberek Budapesten. Az igen változatos flotta nem igazán kedvez az alkatrészellátásnak, valamint a szerelők felkészítését sem könnyíti meg, így felmerül a kérdés, hogy a BKV miért nem törekszik az egységes flotta kialakítására, amelyre úgy is lenne lehetőség, hogy nem torzítja a versenyt a közbeszerzéseknél.

A BKK keze meg van kötve de...

A Napi.hu megkérdezte a Budapesti Közlekedési Központot (BKK), hogy a közbeszerzések kiírásánál nincs-e valamilyen lehetőség arra, hogy az autóbuszok flottáját egységesíteni tudják, tekintettel a várható megtakarításokra, amelyet az egyszerűbb szervizelés jelent.

A cég válasza szerint a közbeszerzések bírálati szempontrendszere rugalmas ugyan, de versenykorlátozó műszaki követelmény nem fogalmazható meg. Ez egyébként a kiírónak is érdeke, hiszen pályázók körének szélesítése intenzívebb árversenyhez vezet.

Lenne megoldás

A flotta szétaprózódását komoly problémának látja Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke is, aki a Napi.hu-nak úgy vélte, lenne megoldás az egységesítésre. Javítana a helyzeten, ha a tömegközlekedési vállalat nagyobb, akár ezer autóbusz beszerzésére írna ki közbeszerzést, természetesen hosszabb távú szállítási és fizetési ütemezéssel. Így nem csorbulna a verseny, ráadásul a nagyobb volumen miatt kedvezőbb feltételeket szabhatna a BKK, például a szerelők folyamatos továbbképzésével kapcsolatban.

Nemes Gábor szerint ehhez szükség lenne döntéshozói akaratra, pénzügyi háttérre, illetve egységes koncepcióra. Jelenleg az is problémát jelent, hogy amikor egyes buszokat más vonalakra irányítanak, vagyis más kocsiszínbe mennek az üzemidő végeztével, nem veszik figyelembe a szervizelési igényeket, hiszen garázsnak fel kell készülnie a számára új típusok fogadására.

A változatos flotta akár milliárdos pluszköltséget is jelenthet a Budapesti Közlekedési Vállalatnak (BKV) Nemes Gábor szerint. Nyugat-Európában is egyre inkább az egységesítés felé mozdulnak el a tömegközlekedési vállalatok, hiszen igyekeznek csökkenteni az egy buszra jutó költségeket.

Még mindig az Ikarus vezet

A BKK január eleji adatai szerint Budapesten 1581 autóbusz teljesít szolgálatot menetrendszerűen vagy pótlójáratként. Ezek zöme, 532 darab még mindig Ikarus. A legkorosabbakat is ezek között kell keresni: még 134 olyat használ a BKV, amelyeket a nyolcvanas években helyeztek forgalomba. (Főleg pótlójáratokról van szó - szerk.) A legújabbak a 2014-től közlekedő 127V típusok, amelyből 18 van a fővárosban.

Volvo buszokból 359 van, a legkorosabbakat 2000-ben helyezték forgalomba, de vannak tavalyi modellek is. A legismertebb 7700A csuklós típusból 150 fut Budapesten, ezeket 2004 és 2006 között vették át.

Mercedesből 349 van, az állományt zömmel a pár évvel ezelőtt vásárolt Citarók teszik ki, a "csillagos márka" azonban korábban is szállított már a BKV-nak. A MAN 188 busszal képviselteti magát, ezek 2014-es és 2015-ös Lion's City modellek. A belga Van Hoolból 120 darabot használhat a fővárosi utazóközönség, ezeket 2000 ás 2008 között helyezték forgalomba, tehát nem a legfiatalabb járatokról van szó. A Karsan, a Modulo, a Renault, a Solaria, az Irisbus és a Molitus, csak pár darabot szállított Budapestnek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!