Gazdaság

2011.08.30. 06:50

A válság még köztünk jár

Míg a belföldi közúti forgalmat bonyolító fuvarozók a stagnáló hazai termelés, az alacsony kereslet, a magas költségek és a nyomott tarifák miatt jelenleg is nagy bajban vannak, a nemzetközi fuvarozásban már érezhető a válság utáni fellendülés.

Varga Lívia

- Pozitív változás jellemzően az uniós tagállamok, például a Német- és Franciaország közötti fuvarozást végző magyar vállalkozók helyzetében tapasztalható, és nem a Magyarországról induló vagy ide érkező fuvarok esetében - bocsátja előre az ügyvezető főtitkár. - Nincs jelentős fellendülés az autóbuszos személyszállítás területén sem: a belföldi turizmusban továbbra sem tapasztalunk elmozdulást, az ideérkező külföldi turisták magyarországi szállításában azonban lassan visszaáll a válság előtti nagyságrend. S mivel a belső termelés ez idáig nem érte el a krízist megelőző szintet, nincs változás a munkásszállítás volumenében sem.

Nagy gondban vannak továbbá a belföldi árufuvarozók is, jegyzi meg a szakember, hiszen a beruházások állnak, nincs termelés és kicsi az árumozgás is, ráadásul nagyon nehezen vagy egyáltalán nem tudják érvényesíteni tarifáikban az üzemanyagok áremelkedését.

- Hazánkban mind az áru-, mind a személyfuvarozás terén nagyon sok a kisvállalkozás: előbbi esetében 3,7 autó jut egy vállalkozásra, azaz a piacon levő társaságok több mint ötven százaléka egy járművel rendelkezik. Esetükben pedig kivitelezhetetlen a költségnövekedés érvényesítése - fogalmaz Dittel Gábor, hozzátéve: a nagyobb fejlesztés mostanság meglehetősen ritka, inkább a korszerűsítés a jellemző, s az is zömében a nemzetközi fuvarozásban részt vevő vállalkozások körében, esetükben ugyanis a környezetvédelmi normákat s az Európa majd minden országában fizetendő úthasználati díj mértékét figyelembe véve célszerű a régi autók cseréje.

A zalaegerszegi központú, osztrák tulajdonban levő Gartner Intertrans Kft. az a ritka kivétel, amely a gazdasági válság idején is bővülni tudott.

- Forgalmunk több mint kilencven százalékát az Unió nyugati és déli területein bonyolítjuk, a magyar piacon csak hűtőjárműveinkkel vagyunk jelen, illetve ponyvás szerelvényeinkkel szállítmányozást végzünk - mondja Köves László ügyvezető, megjegyezve: nyugaton a válság legmélyebb szakasza sem volt annyira mély, mint Magyarországon, hiszen a belső fogyasztás erősebb volt, s volt árumozgás is. Ám abban, hogy a gazdasági krízist a kft. kevésbé érezte meg, az anyacég kiterjedt piaci kapcsolatai mellett a széles szolgáltatási terület is szerepet játszott, hiszen a ponyvás, hűtős és tartálykapacitás mellett autószállító járművekkel is rendelkeznek.

A cég pillanatnyilag a megszokottnál valamivel kisebb áruforgalmat bonyolít, jegyzi meg az ügyvezető, ám ez nem a válságnak, hanem a nagy nyári szabadságolásoknak tudható be, szeptemberben azonban újra helyreáll a megszokott rend.

A Gartner Intertrans Kft.-nek jelenleg 740 szerelvénye járja Európa útjait 1040 sofőrrel, köztük több mint 50 hölggyel. Viszonylag sok a négykezes jármű, azaz amikor két gépjárművezető dolgozik egy szerelvényen, tudjuk meg az ügyvezetőtől. Vannak vegyes párosok is, akik közül többen nemcsak a vezetésben, hanem az életben is egymáshoz tartoznak. A munkavállalók az ország különböző vidékeiről valók.

Köves László elmondta: 2011-12-es üzleti évük során további bővítést terveznek. A jelenlegi elképzelések szerint jövő év április végére 780-790-re növelik járműveik számát és 80 új sofőrt is alkalmaznak majd, s 31 milliárdos bevétellel számolnak, ami jelentős bővülés az április végén zárult üzleti év 25,9 milliárd forintos bevételéhez képest.

- Ez a terv, ám új piaci igények esetén természetesen készek vagyunk a további fejlesztésre - teszi hozzá az ügyvezető. - A magyar piacon azonban egyelőre nem látunk jelentős változást: alacsony a belső fogyasztás, és továbbra is kicsi az árumozgás mind az export, mind az import területén. S annak ellenére sem változik évek óta a tarifaszint, hogy kevesebb jármű van a piacon, mint amire szükség lenne.

A teljes képhez persze az is hozzátartozik, hogy, bár nyugaton a hazainál magasabbak a tarifák, egy magyar, lengyel vagy román fuvarozó hiába csinál uniós forgalmat, azt a díjszintet sosem tudja elérni, mint a helyi vállalkozók - sem országon belüli, sem országok közötti fuvarozás esetén.


Szállításban a közút nyert...

Az idei első félévben 5 százalékkal mérséklődött a  közúti áruszállítás volumene 2010 első félévéhez képest. Ezen belül a belföldi szállításé 9 százalékkal esett vissza, nemzetközi viszonylatban  azonban 19 százalékkal több árut fuvaroztak, derül ki a KSH friss adataiból. A belföldön szállított árutömeg csökkenésében szerepet játszott az építőipar első félévi mérsékelt teljesítménye is. Az országhatárt a  teljes árutömeg 20 százaléka lépte át, szemben az előző évi 16 százalékkal. Az első fél évben összesen megmozgatott  126 millió tonna áru majd' 70 százalékát közúton, 18 százalékát  pedig vasúton szállították.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!