Egyéb

2011.03.25. 06:52

Autózzunk olcsóbban!

A mind sokkolóbb üzemanyagárak rendre spórolásra sarkallják az autósokat. Legegyszerűbb, ha vezetési szokásainkon változtatunk, de az így elérhető megtakarításunk a külső kényszer miatt könnyen elvészhet.

Arany Gábor

 

Otto-motoros autók esetében két kézenfekvő megoldás kínálkozik. Az egyik a bio-etanol használata. A jelenleg közel 100 forintos árelőny láttán sokan gondolkoznak a bioüzemanyag használatán. A 85 százalék bioetanol és 15 százalék benzin keverékét alapvetően nem szabad hagyományos benzines autókba tankolni, a bioetanolos autókat erre az üzemre tervezik. A kevert üzem (bioetanol-benzin) legkönnyebben az elektronikus befecskendezésű járműveknél valósítható meg. A tapasztalatok szerint fele-fele aránnyal a legtöbb korszerű lambda-szabályozású autó gond nélkül működik. Érdemes viszont számításba venni, hogy a százassal olcsóbb üzemanyagból akár harmadával többet fogyaszthat az autó. Ezért elsősorban azoknak ajánlható, akik hosszabb távot tesznek meg egy indítással. A számítások szerint, amíg a benzin és az E85 között legalább 70 forint a különbség, addig - a többletfogyasztás ellenére is - gazdaságosabb a bio-üzemanyagot használni. A töltőállomások tapasztalatai szerint mind többen tesznek kísérletet az E85-tel.

 

A másik takarékossági megoldáshoz már át kell alakíttatni az autót, mert az autógáz előnyeit csak így lehet élvezni. A módszer nagyon régi, mindig voltak hívei és ellenzői. Sokéves csökkenés után tavaly ismét nőtt az autógáz forgalma Magyarországon: az értékesítés 6 százalékkal, 26 ezer tonnára.

- Megtöbbszöröződött a gáz-szett beszerelések száma az elmúlt hónapokban - közölték érdeklődésünkre az egyik egerszegi cégnél. - Korábban hetente egy-két autóra kerítettünk sort, ma naponta gurul ki a műhelyünkből LPG-üzemre átépített jármű. Néha már előjegyzésre dolgozunk, olyan sokan választják a gázt - jellemezték a helyzetet.

Az átlagos, négyhengeres egyedi befecskendezésű benzinmotor már akár 220 ezer forintért is átalakítható az LPG használatára. Az autógáz literenkénti ára napjainkban hazánkban 140-150 forinttal kevesebb a mindenkori 95-ös benzinárnál. Ráadásul a szomszédos országok többségében még ennél is komolyabb a különbség, ami szempont lehet, ha valaki gyakran jár külföldre. A megtérülés kiszámításakor figyelembe kell venni, hogy gázból 10-20 százalékkal többet fogyaszt el a motor. Emellett az induláskor pár száz méterig vagy télen egy-két kilométerig is benzint használ, és kellő hőfokon kapcsol át az automata, tehát a költségek kiszámításakor ezzel is kell kalkulálni. A tapasztalatok LPG-ügyben megoszlanak. Mindenképpen előnye a sokkal tisztább üzem, ezért a környezetvédelmi előírásokat játszi könnyedséggel teljesíti. Gazdaságossági számítások szerint a gázüzem elsősorban azoknak ajánlott, akik sokat autóznak hosszú távokra, egyenletes sebességgel. Aki csak rövid szakaszokon, városban hosszabb motorleállításokkal autózik, például a munkahelyéig és vissza jár kocsival, semmi pozitív változást nem fog érezni, valószínűleg az automatika át sem fog kapcsolni gázüzemre.

Az átlagos, négyhengeres egyedi befecskendezésű benzinmotor már akár 220 ezer forintért is átalakítható az LPG használatára. Az autógáz literenkénti ára napjainkban hazánkban 140-150 forinttal kevesebb a mindenkori 95-ös benzinárnál. Ráadásul a szomszédos országok többségében még ennél is komolyabb a különbség, ami szempont lehet, ha valaki gyakran jár külföldre. A megtérülés kiszámításakor figyelembe kell venni, hogy gázból 10-20 százalékkal többet fogyaszt el a motor. Emellett az induláskor pár száz méterig vagy télen egy-két kilométerig is benzint használ, és kellő hőfokon kapcsol át az automata, tehát a költségek kiszámításakor ezzel is kell kalkulálni. A tapasztalatok LPG-ügyben megoszlanak. Mindenképpen előnye a sokkal tisztább üzem, ezért a környezetvédelmi előírásokat játszi könnyedséggel teljesíti. Gazdaságossági számítások szerint a gázüzem elsősorban azoknak ajánlott, akik sokat autóznak hosszú távokra, egyenletes sebességgel. Aki csak rövid szakaszokon, városban hosszabb motorleállításokkal autózik, például a munkahelyéig és vissza jár kocsival, semmi pozitív változást nem fog érezni, valószínűleg az automatika át sem fog kapcsolni gázüzemre.

 

Lóerő rovatunk további hírei itt!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!