Egyéb

2010.06.17. 05:49

A fényképezőgép "doktora" a seregben tanulta a mesterfogásokat

Bár korábban számos helyre elvihettük elromlott fényképezőgépeinket, mára megyénkben gyakorlatilag egyedül Török László foglalkozik a kényes eszközök javításával. A kanizsai szakember neve mára fotós körökben fogalommá vált.

Szalabán Attila


- Az alapok ugyanis azonosak, főleg a filmes fényképezőgépeknél, de persze ott is lehetnek komoly eltérések. A digitális eszközök esetében már jóval bonyolultabb a helyzet, hiszen az objektíven és a tartórészen kívül szinte minden más elektronikus, ám gyári áramköri rajzot egyikhez sem adnak. Mindegyiknél tehát ki kell találni, hogy mit hová tett az egykori tervező, az mit vezérel, milyen további részekkel van kapcsolatban - és természetesen arra is rá kell jönni, hogy mi a hiba oka, az ügyfél által jelzett tünetet mi okozhatja.

Török László példaként egy kis, kompakt fényképezőgépet szedett szét. Mint mondta, a filmes gépek sokkal stabilabbak voltak a digitális változatoknál, és kevesebb volt a hibalehetőség is. Nem titkolta: tapasztalatai alapján megfigyelhető, hogy az elektronikus gépek élettartamát bizonyos trükkökkel befolyásolják a gyártó cégek - elvégre azoknak érdeke, hogy 1-2-3 év után új fényképezőgépet vásároljanak maguknak az emberek.

- A leggyakrabban az LCD-panelekkel történik valamilyen baj, vagy a mozgó objektívekkel - magyarázta. - A kis gépen viszonylag nagy felületű kijelzők vannak, melyeket rendkívül vékony anyagból készítenek. Elég egy kisebb ütődés, vagy egy erősebb nyomás, és máris elrepednek, vagy meghibásodnak. A mozgó objektívet pedig a legtöbbször a gyerekek teszik tönkre, vagy legalábbis rájuk fogják a felnőttek: erővel befelé nyomják, szándékosan vagy véletlenül. Persze a professzionális kategóriára mindez nem igaz, nem véletlenül jóval drágábbak azok a gépek.A komolyabb problémák közé tartozik a digitális fényképezőgép lelkét jelentő CCD meghibásodása.

Török László szerint bizonyos fényképezőgép típusoknál megfigyelhető, hogy ezek a panelek meghatározott ideig működnek, aztán szinte kivétel nélkül tönkremennek - ez pedig nem lehet véletlen.

- Az alkatrészek drágák, néha valóban többe kerülne a javítás, mint egy új gép megvétele. Ennek ellenére úgy veszem észre, az idősebbek inkább megbecsülik a fényképezőiket, és hiba esetén javíttatják - ellenben a fiatalok hajlamosak az egészet eldobni, és újat vásárolni.

Török László megszívlelendő jó tanácsot is adott a nyaralásra készülők számára. Mint mondta, soha ne tegyük ki az eszközöket jelentős hőmérséklet különbségnek, a hőingadozás ugyanis meghibásodáshoz vezethet. Mint ahogy az is, ha becsomagoljuk egy szatyorba a drága gépet, és úgy visszük le a strandra így várhatóan bepárásodik még a belseje is.



- Az alapok ugyanis azonosak, főleg a filmes fényképezőgépeknél, de persze ott is lehetnek komoly eltérések. A digitális eszközök esetében már jóval bonyolultabb a helyzet, hiszen az objektíven és a tartórészen kívül szinte minden más elektronikus, ám gyári áramköri rajzot egyikhez sem adnak. Mindegyiknél tehát ki kell találni, hogy mit hová tett az egykori tervező, az mit vezérel, milyen további részekkel van kapcsolatban - és természetesen arra is rá kell jönni, hogy mi a hiba oka, az ügyfél által jelzett tünetet mi okozhatja.

Török László példaként egy kis, kompakt fényképezőgépet szedett szét. Mint mondta, a filmes gépek sokkal stabilabbak voltak a digitális változatoknál, és kevesebb volt a hibalehetőség is. Nem titkolta: tapasztalatai alapján megfigyelhető, hogy az elektronikus gépek élettartamát bizonyos trükkökkel befolyásolják a gyártó cégek - elvégre azoknak érdeke, hogy 1-2-3 év után új fényképezőgépet vásároljanak maguknak az emberek.

- A leggyakrabban az LCD-panelekkel történik valamilyen baj, vagy a mozgó objektívekkel - magyarázta. - A kis gépen viszonylag nagy felületű kijelzők vannak, melyeket rendkívül vékony anyagból készítenek. Elég egy kisebb ütődés, vagy egy erősebb nyomás, és máris elrepednek, vagy meghibásodnak. A mozgó objektívet pedig a legtöbbször a gyerekek teszik tönkre, vagy legalábbis rájuk fogják a felnőttek: erővel befelé nyomják, szándékosan vagy véletlenül. Persze a professzionális kategóriára mindez nem igaz, nem véletlenül jóval drágábbak azok a gépek.A komolyabb problémák közé tartozik a digitális fényképezőgép lelkét jelentő CCD meghibásodása.

Török László szerint bizonyos fényképezőgép típusoknál megfigyelhető, hogy ezek a panelek meghatározott ideig működnek, aztán szinte kivétel nélkül tönkremennek - ez pedig nem lehet véletlen.

- Az alkatrészek drágák, néha valóban többe kerülne a javítás, mint egy új gép megvétele. Ennek ellenére úgy veszem észre, az idősebbek inkább megbecsülik a fényképezőiket, és hiba esetén javíttatják - ellenben a fiatalok hajlamosak az egészet eldobni, és újat vásárolni.

Török László megszívlelendő jó tanácsot is adott a nyaralásra készülők számára. Mint mondta, soha ne tegyük ki az eszközöket jelentős hőmérséklet különbségnek, a hőingadozás ugyanis meghibásodáshoz vezethet. Mint ahogy az is, ha becsomagoljuk egy szatyorba a drága gépet, és úgy visszük le a strandra így várhatóan bepárásodik még a belseje is.



- Az alapok ugyanis azonosak, főleg a filmes fényképezőgépeknél, de persze ott is lehetnek komoly eltérések. A digitális eszközök esetében már jóval bonyolultabb a helyzet, hiszen az objektíven és a tartórészen kívül szinte minden más elektronikus, ám gyári áramköri rajzot egyikhez sem adnak. Mindegyiknél tehát ki kell találni, hogy mit hová tett az egykori tervező, az mit vezérel, milyen további részekkel van kapcsolatban - és természetesen arra is rá kell jönni, hogy mi a hiba oka, az ügyfél által jelzett tünetet mi okozhatja.

Török László példaként egy kis, kompakt fényképezőgépet szedett szét. Mint mondta, a filmes gépek sokkal stabilabbak voltak a digitális változatoknál, és kevesebb volt a hibalehetőség is. Nem titkolta: tapasztalatai alapján megfigyelhető, hogy az elektronikus gépek élettartamát bizonyos trükkökkel befolyásolják a gyártó cégek - elvégre azoknak érdeke, hogy 1-2-3 év után új fényképezőgépet vásároljanak maguknak az emberek.

- A leggyakrabban az LCD-panelekkel történik valamilyen baj, vagy a mozgó objektívekkel - magyarázta. - A kis gépen viszonylag nagy felületű kijelzők vannak, melyeket rendkívül vékony anyagból készítenek. Elég egy kisebb ütődés, vagy egy erősebb nyomás, és máris elrepednek, vagy meghibásodnak. A mozgó objektívet pedig a legtöbbször a gyerekek teszik tönkre, vagy legalábbis rájuk fogják a felnőttek: erővel befelé nyomják, szándékosan vagy véletlenül. Persze a professzionális kategóriára mindez nem igaz, nem véletlenül jóval drágábbak azok a gépek.A komolyabb problémák közé tartozik a digitális fényképezőgép lelkét jelentő CCD meghibásodása.

Török László szerint bizonyos fényképezőgép típusoknál megfigyelhető, hogy ezek a panelek meghatározott ideig működnek, aztán szinte kivétel nélkül tönkremennek - ez pedig nem lehet véletlen.

- Az alkatrészek drágák, néha valóban többe kerülne a javítás, mint egy új gép megvétele. Ennek ellenére úgy veszem észre, az idősebbek inkább megbecsülik a fényképezőiket, és hiba esetén javíttatják - ellenben a fiatalok hajlamosak az egészet eldobni, és újat vásárolni.

Török László megszívlelendő jó tanácsot is adott a nyaralásra készülők számára. Mint mondta, soha ne tegyük ki az eszközöket jelentős hőmérséklet különbségnek, a hőingadozás ugyanis meghibásodáshoz vezethet. Mint ahogy az is, ha becsomagoljuk egy szatyorba a drága gépet, és úgy visszük le a strandra így várhatóan bepárásodik még a belseje is.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!