Digitália

2023.07.28. 11:33

Búcsú a szívdöglesztő Jaguartól – a hangja megmarad

Egy korszak zárul le, mivel 2025-től a Jaguar kizárólag elektromos, szinte hangtalan luxusautókat fog gyártani.

MW

Forrás: Jaguar

A csodaautó hangját a brit nemzeti könyvtárban (British Library) őrzik meg, hogy az utókor még szembesülhessen a Jaguar F-Type V8 emblematikus motorjának hangjával. Az F-Type összetéveszthetetlen zajának megőrzése mellett más, kulturálisan fontosnak tartott hangok is bekerülnek az archívumba az elkövetkező generációk számára.

A Jaguar mérnökei az F-Type R 75 575 lóerős, 5,0 literes V8-asának lehető leginkább magával ragadó hangjait vették fel (fejhallgató ajánlott).

A felvételek a Jaguar erre a célra épített hangkamrájában, a Gaydon Engineering Centerben készültek – ugyanott, ahol az F-Type kipufogójának hangját eredetileg fejlesztették.  

Az utastérből és az autón kívülről készült felvételek a kocsi összetéveszthetetlen – az utolsó belsőégésű motoros Jaguar sportautó – hangját örökítik meg.

A kamrában egy szaténfekete R 75 Coupé sebességváltásainak és gyorsulásainak, 30 és 47 másodperces pályáinak zaját rögzítették.

Az F-Type kompresszoros V8-asa egyedülálló hangot ad az aprólékos optimalizálási munkának köszönhetően, amelyet a teljes hajtásláncon, leginkább a szívó- és kipufogórendszereken alkalmaztunk – több mint 85 iterációt az autó első forgalomba hozatala előtt, és azóta is folyamatosan fejlesztettünk. 

Ennek a munkának a csúcspontját – az autó vezetése közben tapasztalható hangokat – tettük elérhetővé a felvétellel.

– mondta Charles Richardson, a Jaguar hangmérnöke.

Az F-Type R 75 Coupe különleges kiadás, az F-Type és a Jaguar sportautók 75. évfordulójának utolsó modellévében hozták létre. A kizárólag összkerékhajtással kínált 5,0 literes kompresszoros V8-as 575 lóerőt és 700 Nm forgatónyomatékot tud, mindössze 3,5 másodperc alatt képes felgyorsítani az autót 0-60 mérföld/órára, majd az elektronikusan lekorlátozott, 186 mérföld/órás maximális sebességre. És kilométerenként 239 gramm szén-dioxidot bocsát ki...

A 30 és 47 másodperces felvételek a motor beindításával kezdődnek, amit az azonnal felismerhető „fellángolás” jelez, ahogy a fordulatszám emelkedik, mielőtt az állandó 600 ford./perc alapjáratra állna be: a jellegzetes nyolchengeres robaj utal az autó teljesítménypotenciáljára. Innentől kezdve a kamrában járatás az autó vokális képességeinek széles skáláját szimulálja.  

Minden alkalommal, amikor felgyorsul, a kipufogórendszer szelepei kinyílnak, hogy megváltoztassák a kipufogógáz-elosztást, és ez felszabadítja az F-Type vezetési élményére annyira jellemző karakteres üvöltést.  

Hallhatjuk majd az éles fel- és lekapcsolásokat a 8-sebességes Quickshift sebességváltón keresztül, és a jellegzetes recsegéseket és robajlásokat a négy kipufogócsövön keresztül.  

A külső felvételek elérhetők a Jaguar médiaoldalán, mielőtt a British Library honlapján megjelennének.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!