Egyre több építőiparral kapcsolatos panasz kerül a békéltető testület elé

Beázik a tető, penészedik a fal, elszakadt az új cipő. Ilyen és ehhez hasonló panaszokkal fordultak tavaly a fogyasztók a Zala Megyei Békéltető Testülethez, amely az esztendő folyamán 372 ügyet bírált el.

Varga Lívia

A vidéki békéltető testületek közül a tavalyelőtti évhez hasonlóan tavaly is a Zala megyei szervezet foglalkozott a legtöbb fogyasztói panasszal, tudjuk meg dr. Jagasics József elnöktől. S ami a testület elismertségét, tekintélyét mutatja: a  panaszosok egy része kifejezetten kérte, hogy ügyében a zalai grémium járjon el.

- 2010-ben 372 ügyet bíráltunk el a megyében, tízzel többet, mint 2009-ben - mondja  Jagasics József. - Az esetek hatvan százalékában ajánlással, négy százalékában egyezséggel vagy  kötelezéssel, harminchat százalékában pedig megszüntetéssel zártuk le a vizsgálatot.

Az ügyek többségét, teszi hozzá az elnök, azért szüntette meg a testület, mert a vállalkozó időközben teljesítette a fogyasztó kérését  - például kicserélte az árut vagy  visszafizette a vételárat, s így már nem volt  szükség ez eljárás lefolytatására.


Az országban egyedüliként a zalai békéltető testület azt is méri, hogy ajánlás jellegű határozatait a vállalkozók milyen arányban teljesítették.

- Határozataink mellé egy bérmentesített válaszborítékot csatolunk, amin a panaszos jelezheti, mire jutott a vállalkozóval - folytatja Jagasics József. - Az arány jó, 70-75 százalékban ugyanis a vállalkozók eleget tesznek a határozatban foglaltaknak.

A nem teljesítők feketelistára kerülnek, amiben a testület feltünteti a vállalkozó nevét és az ügy rövid leírását. A lajstrom aztán megjelenik az írott és az elektronikus sajtóban, továbbá a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Társadalmi Egyesülések Szövetsége is tájékoztatást kap róla. A tavalyi első fél évi jegyzékben közel harminc vállalkozás szerepelt, zömében a megyén túlról.

- Abban az esetben, ha a vállalkozás nem teljesítette a határozatunkban foglaltakat, azt szoktuk javasolni a fogyasztóknak, hogy kérjék fizetési meghagyás kibocsátását, vagy forduljanak bírósághoz - teszi hozzá az elnök. - Fizetési meghagyás kibocsátása egymillió forint alatti követelések esetén kérhető, a közjegyzőknél. A tapasztalatok azt mutatják: 80-85 százalékban nem mondanak ennek ellent a vállalkozások, így miután a meghagyás jogerőre emelkedett, végrehajtható. A formanyomtatvány kitöltése azonban meglehetősen bonyolult, így, ha a panaszos igényli, szívesen segítünk ebben is.

Megyénkben egyébként a legtöbb panasz (22 százalék) építőipari ügyekben érkezett a békéltető testülethez. Zömében javító, karbantartó szolgáltatásokra panaszkodtak a fogyasztók, s egyre több probléma adódik a fajsúlyosabb, nagyobb értékű beruházások, például családi házas kivitelezések körül is.

- Amikor valaki építkezésbe kezd, célszerű műszaki ellenőrt fogadnia, aki a kivitelezővel szemben a megrendelő érdekeit képviseli, azaz ellenőrzi, hogy a megfelelő anyagokat építik-e be, a megfelelő módon. Építőipari javító szolgáltatások elvégzéséhez pedig tanácsos zalai vállalkozót keresni, probléma esetén ugyanis könnyebb a megoldás. S ami fontos, a foglalóról is mindig kérjünk számlát - figyelmeztet Jagasics József.

Minden tizedik bejelentés lábbelikkel kapcsolatos kifogás volt, 9 százalékban pedig banki, biztosítási vagy befektetési tevékenységre panaszkodtak a fogyasztók. Utóbbi esetben, teszi hozzá a testület elnöke, jellemző probléma a panaszosok tájékozatlansága is. Voltak például, akik még a válság kitörése előtt ingatlanbefektetési jegyet vásároltak, amelynek értéke a válság hatására az ingatlan értékével együtt csökkent, amire a panaszosok  nem ismerve befektetésük természetét és működését  nem számítottak. A pénzügyekkel kapcsolatos ügyek azonban az év második felétől kikerülnek a megyei békéltető testületek hatásköréből, a PSZÁF ugyanis pénzügyi békéltető testületeket állít fel. De visszatérve a panaszokra, még mindig sok probléma van az árubemutatókkal is.

- Örvendetes jelenség azonban - hangsúlyozza Jagasics József  , hogy egyre nagyobb számban érdeklődnek a vállalkozók is, akik elsősorban a jogszabályok értelmezésében kérnek tőlünk segítséget. Az év során például az egyik nagy áruházlánc dunántúli üzletvezetői és munkatársai számára tartottunk szakmai konferenciát.

Ezek is érdekelhetik