Életveszélyes buherálás! Razziára kísértük el az E.ON áramkommandóját

Most tessék hátrébb állni, a munka veszélyes része jön! - húzódik védőtávolságon kívül az ellenőr, míg plexis sisakba, kesztyűbe és íválló kabátba öltözött társa speciális eszközzel kezdi vizsgálni a villanyórát. Bár a procedúra vagy egy óráig tart, az ügyfél türelmes és együttműködő. Nincs ez mindig így.

Horváth A. Attila

- Kétszer egy perc áramszünetet okoznánk, nem gond? - kérdezi a tetőtől talpig védőfelszerelésbe öltözött ellenőr a zalaegerszegi étterem üzemeltetőjétől. A hölgy letelefonál az üzletbe, majd rábólint. Türelemmel viseli a személyes jelenlétét igénylő munkát, laikusként is megállapítjuk, biztosan nem lesz gond az órával, ahhoz túlságosan nyugodt az ügyfél. Mindenre kiterjedő vizsgálat következik, űrtechnikát idéző különleges célszerszámok kerülnek elő a E.ON-osok ládájából: előbb a mérők pontosságát figyelik, aztán kiolvassák a tárolt adatokat, kirívó értékeket keresve. Végül mindent rendben találnak, jöhet az adminisztráció, majd a GPS-szel házasított kézi számítógép megadja a következő helyszínt. Miközben Teskánd felé indulunk a szakadó esőben, szót váltunk a két ellenőrrel.

- Mi általában nagyfogyasztókat vizsgálunk, arányaiban ők okozzák a nagyobb kárt a cégnek. Hogy érnek-e atrocitások? Nem jellemző, e munkát stabil emberek végzik, fontos a határozottság és persze a jó kommunikációs készség.


Egyházi Nikoletta
, az E.ON sajtóreferense hozzáteszi: a cég most prioritásként kezeli az ellenőrzéseket, itt, a Nyugat-Dunántúlon is, bár Zala és Vas nem tartozik a legfertőzöttebb megyék közé.

- Tudatosítani szeretnénk, hogy a lopás nem csak az E.ON-t károsítja meg, hiszen a kiesés megjelenik az árban. Emellett életveszélyes helyzeteket teremt, sokszor ugyanis primitív megoldásokat alkalmaznak az ügyeskedők. És az üzemzavar, a feszültségingadozás is gyakran visszavezethető arra, hogy valaki belenyúlt a hálózatba. A magyar ember kreatív, ám nyomatékosítanám, hogy minden beavatkozás nyomot hagy, ellenőrzéskor tehát kiderül a turpisság. Bár a korszerű illegális megoldások általában keletről (Bulgáriából, Ukrajnából) érkeznek, ellenőreinket ezek felismerésére is kiképezzük, így lépést tartunk az új technikákkal - jelzi a sajtóreferens.

- Felfedezzük a beavatkozást, dokumentáljuk, helyreállítjuk a szerződésszerű állapotot. Ha a mérőt befolyásolták, levesszük az órát, helyette újat szerelünk fel. A szolgáltatást csak akkor szüntetjük meg, ha életvédelmi szempontok indokolják ezt. Eddig tart az ellenőrök feladata. Ha a fogyasztó manipulálta a mérőt, automatikusan kötbért vet ki a cég - tudjuk meg.

Időközben megérkezünk a teskándi helyszínre, új építésű lakások előtt áll meg az autó, de hamarosan tovább is indul a csapat: külső órát kellene vizsgálni, ezt pedig az ömlő eső nem teszi lehetővé. Ugyanígy jár a kommandó Vasváron, ahol családi házhoz irányítja az ellenőröket a rendszer: a vélelmek szerint manipulált mérő üzemel az épületben.


- Viszatérünk! - élnek a filmes fordulattal a szakemberek, akiktől megtudjuk: külső bejelentés, a leolvasók jelzései, hirtelen fogyasztáscsökkenés és tervszerű ellenőrzés alapján választják ki a vizsgálandó helyszíneket. Azonban oda is visszamennek, ahol jártak korábban; ezt indokolja, hogy gyakran már a távozásuk utáni percekben visszaszerelik a fogyasztók a buherált mérőt. És nem csak a szegénysorban élőkkel van a baj; előfordul, hogy gazdagék a medencét fűtik lopott árammal.

A szabálytalankodók száma egyébként évről évre nő, sokan gondolják, hogy ismerik a tuti módszert. Vas megyében legutóbb a főbiztosító befolyásolására bukkantak az ellenőrök: a megszakítót cserélte ki nagyobbra az ügyfél, így akart spórolni az áramszámlán. Azt hitte, rejtve marad a beavatkozás. Lebukott.


● Évente 14 milliárd forint veszteséget okoz a cégnek az áram- és gáztolvajlás, mondja Egyházi Nikoletta.
● A kötbér révén 2-3 milliárd forintot „hajtanak be” az ellenőrök.
● 3,3 millió ügyfélre 200 ellenőr jut az országban.
● Idén 12 ezer fogyasztási helyet vizsgál a szolgáltató Zalában, Vasban és Veszprémben. Az első 3 hónapban 371 nem szerződésszerű vételezést derítettek fel. Tavaly 8696 ellenőrzésből 1672 visszaélést találtak.
● A beavatkozások 65– 70 százalékát lakossági fogyasztóknál észlelik.

Ezek is érdekelhetik