Indiánlány balta nélkül: Tisztességtelen ajánlat miatt milliós bírság az Aldinak

Az üzletlánc minden szükséges kiegészítővel együtt hirdetett farsangi jelmezeket szórólapján, ám kiderült, a nindzsának a kard, a királylánynak a varázspálca, az indiánnak pedig a balta nem járt a szetthez, azokért külön kellett fizetni.

MTI/AP

Egymillió forint bírságot kellett fizetnie az Aldi Magyarország Élelmiszer Kereskedelmi Bt.-nek tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt - közölte kedden a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A GVH azért indított eljárást 2009 júliusában, mert észlelte, hogy az Aldi 2009. február 1-jétől érvényes akciós újságjában és számos más kommunikációs eszköz útján meghirdette a "Kidz Alive Gyermek farsangi jelmez" akciós értékesítését. A termék hirdetésében az volt olvasható, hogy "minden szükséges kiegészítővel együtt", ugyanakkor a nindzsa jelmez esetében a kard, a királylány jelmez esetében a varázspálca, az indiánlány jelmez esetében pedig a balta nem volt része a jelmeznek, holott ezek az áru hirdetésében láthatóak voltak.

A versenyhatóság megállapította, hogy a termék hirdetésénél  nem figyelmeztették a vevőket, hogy a kiegészítőket a jelmezek valójában nem tartalmazzák. Ugyanakkor a cég a terméket hangsúlyosan, az ár mellett megjelölve, "szett"-ként hirdette.

A vizsgált termékek hirdetésénél - az Aldi nyilatkozatával összhangban - szerepelt ugyan csillagos megjelölés, de ez a kiegészítés csak azt jelezte, hogy ezek a termékek nem részei az Aldi állandó árukészletének. Így azok az esetlegesen kialakuló magas kereslet következtében hamar - akár az akció kezdetét követő rövid időn belül - elfogyhatnak.

A reklám alján a csillaggal jelölt rész fölött apró betűvel valóban megtalálható volt az a tájékoztatás, hogy a termékeket dekoráció nélkül árusítják. Csakhogy ez az általános tájékoztató szövegek között szerepelt, s így a versenyhivatal szerint nem alkalmas arra, hogy a fogyasztók figyelmét felhívja, mely termékek esetében kell odafigyelniük erre az információra. A tájékoztatás arra sem volt alkalmas, hogy a fogyasztók információt szerezhessenek arról, hogy egyes termékek esetében mi minősül dekorációnak - mutat rá a GVH.

A GVH jelentős enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a fogyasztók elsősorban a jelmezt kívánták megvásárolni, így annak használatát, illetve használatra való alkalmasságát nem, vagy csak igen csekély mértékben csökkentették a forgalmazó által dekorációként alkalmazott eszközök. A GVH ugyanakkor súlyosító körülményként értékelte, hogy a vizsgált kommunikációs eszközök a fogyasztók jelentős körét érhették el - tartalmazza a versenyhatóság közleménye.

Ezek is érdekelhetik