Micsoda teljesítmény! Hetven nap alatt 5200 kilométer biciklizett a zalai diák Dél-Amerikában

ZH - Egy rohanós, buszos turistaút, vagy akár egy tíznapos tengerparti nyaralás során nem lehet megismerni idegen országokat. Ahhoz el kell menni, alá kell merítkezni, egy levegőt szívni, esetleg egy vizet inni az ottaniakkal.

zaol.hu

Farkas Zsuzsa tavasszal érettségizett Zalaegerszegen. A következő hétfőn pedig repülőre szállt egyetemista barátjával, a veszprémi illetőségű Maleczki Alfréddal, és meg sem álltak Kolumbia fővárosáig. Itt kezdődött 70 napos dél-amerikai biciklitúrájuk, át Ecuadoron, Perun, Bolívián, Chilén, Argentínán, Uruguayon és Paraguayon, egészen a brazil fővárosig, Sao Paulóig, ahol a hazafele induló repülőre szálltak.

Míg mi itthon, a magyar nyárban aszalódtunk, 5200 kilométert tettek meg kerékpáron, s még közel hatezret buszon a déli télben. (Ez külsőségeiben egyébként nem azonos azzal, amit mi értünk az évszak alatt: izzadni és fázni is volt alkalmuk bőven.)

Az ottani idegenforgalmi idényen kívül, annak központjait (persze nem a nevezetességeket, hanem a csilli-villi szállodákat értve ez alatt) leginkább kerülve, útszéli motelekben megszállva, sátorozva, házakhoz bekérezdekve vándoroltak. Fejenként mintegy 20 kiló csomagot vittek, azt ették és itták, amit a helyiek, ettől kaptak néha hasmenést, Zsuzsának több napszúrást is ki kellett hevernie, voltak kétségbeesve, féltek is - de élményeik ezzel együtt a felejthetetlen kategória legfelső polcára sorolhatók.

- Én találtam ki - mondta a Miért éppen Dél-Amerika? kérdésre Alfréd. - Tavaly az USA-ban dolgoztam, s akkor már tettem egy sokkal rövidebb gyalogos kört délen. Nagyon érdekel a térség, megismerni pedig csak így lehet idegen helyeket. Egy nyaralás, vagy akár egy buszos turistaút nem alkalmas a célra.

- Az én álmaim úti céljai közt is ott volt Dél-Amerika - folytatta Zsuzsa. - Különösebb tréning nélkül vágtunk neki: persze, biciklizgettem előtte is, de az érettségi miatt edzeni nem volt idő. Mint, ahogy Frédi is vizsgaidőszak után, szinte az iskolapadból startolt. Igaz, ő néhai középtávfutóként sokkal jobb fizikai alapokkal rendelkezik.

Az első nehézséget ezzel együtt nem a biciklizés, hanem épp a nem biciklizés jelentette: Bogotában három napig dekkoltak, mire elkeveredett kerékpárjaik utolérték őket.  Aztán következtek az igazi fizikai próbák, Zsuzsa például az első estére meg is kapta első napszúrását.

- Még kétszer estem át hasonlón az út során, de volt beteg Frédi is: hat napig lázas volt, akkor is állni kényszerültünk - tudatta Zsuzsa, hogy azért a sportoló múlt sem old meg mindent egy ekkora vállalkozás esetében. - Ezek a késedelmek, illetve az én fáradtságom okozta, hogy az utolsó hetekben már többet ültünk buszon, mint biciklin. Az idő szorított, el kellett érnünk Brazíliában a repülőt.

Ugyanakkor a készületlenség vádja nem érhette a két fiatalt, sok mindennel számot vetettek. Olyan biztosítást kötöttek például, amely emberrablás esetén állta volna a váltságdíjat. Látatlanban egyébként e tekintetben Kolumbiától tartottak leginkább, de kiderült: ez csak egy krimikben gyökerező, téves előítélet.

- Az összes útba kerített ország közül épp Kolumbiában éreztük magunkat a legnagyobb biztonságban - mondott Alfréd egy olyat, amiért az ottani utazásszervezők nyilván sírva borulnának a nyakába. - Az emberek nyitottak, kedvesek, barátságosak, befogadók, segítőkészek - drogbárókat és maffiózókat pedig nem láttunk egyáltalán.

Persze annak is megvan az oka, hogy így viszonyulnak az idegenhez: épp az ország borzasztó rossz híre miatt alig van náluk turista, azt a keveset igyekeznek megbecsülni. Illetve náluk nincs meg a lenyúlás feltételes reflexe: ha meglátnak egy idegent, nem akarják mindjárt például méregdrága szállással elszedni a pénzét. Őszinte érdeklődéssel fordultak felénk is.

Szállás-ügyben - bár nem Kolumbiában - voltak azért kalandok. Ecuadorban keveredtek el késő este egy helyre: a ház és a személyzet sem volt bizalomgerjesztő, s a recepciós ráadásul olyan szobába vezette őket, melynek ajtaja belülről nem volt nyitható. Ezt rájuk csapta, s attól fogva egy kis, elhúzhatós ablakon át kommunikált velük.

- Barátságos volt és nem mondta, hogy túszok lennénk, de azért nagyon megijedtünk - emlékezett a biztonságos távolból már mosolyogva Zsuzsa. - Különösen, mert a bejelentkezés után az első dolga az volt, hogy bezárta egy sufniba a bicikliket. Azzal a szöveggel lógtunk meg, hogy csak a városba megyünk vacsorázni, de sokáig még csak nem is lassítottunk... Azt az éjszakát egy benzinkúton töltöttük, a földön fekve.

A hegyek között egyszer el is szakadtak egymástól. Zsuzsa nem bírta a biciklizést (több kilométer szintkülönbséget küzdöttek le, akkor épp hóban) és buszra szállt. A GPS-ük a csúcs túloldalán települést jelzett, s annak étterméhez beszélték meg a találkát. Ám település nem volt, illetve Alfréd sem érkezett órákon át. Egy leintett autós szerzett rendőrt, és segítségével találtak újra egymásra.

- Jeladós GPS-t vittünk, az itthoniak így folyamatosan követheték, merre járunk - mesélte Alfréd. - Telefonon, illetve interneten is tartottuk a kapcsolatot: arrafele rengeteg a telefonfülke és a közösségi net-hozzáférés, az embereknek ugyanis nem nagyon van saját telefonja, számítógépe. És az árak is alacsonyak: percenként 30-40 forintért tudtunk beszélni a családokkal.

Farkas Zsuzsa azt mondja, a tíz hét legfőbb tanulságaként számára új értelmet nyertek a nyomor és a kilátástalanság kifejezések.

- Idehaza sem láttam még mindent, de biztos vagyok benne, hogy nem sokan élnek olyan szegénységben, mint a dél-amerikai átlag - fogalmazott. - Ugyanakkor őket ez nem nyomasztja annyira: nem rohannak, nem idegeskednek, boldogan sziesztáznak. Volt, hogy mi majd szétpukkadtunk a méregtől, mert tizenkét órát kellett elvesztegetnünk egy lezárt hegyi úton a zsúfolt buszban. A sehová nem siető helyiek viszont nagyon nem értették, minek kérdezgetjük folyton az indulást.

Alfréd főleg türelmet és alkalmazkodást tanult.

- Azelőtt mindig egyedül a magam tempójában bicikliztem - mesélte. - Biztos, hogy legközelebb már könnyebben megtaláljuk a közös nevezőt.

- Azzal értem haza, hogy a biciklit nem akarom látni soha többet az életben - nevetett Zsuzsanna. - Ám már a következő hét végén 80 kilométeres túrára vittem a családot. És már tervezzük a következő közös nyári túrát - akár újra Dél-Amerikába. Mert még mindig van mit megismerni...