Belföld

2011.07.13. 08:30

Korai akciókkal csábítanak

Az Országos Kereskedelmi Szövetség minap megjelent közleménye szerint az év első felében megállt a kereskedelmi fogyasztás csökkenése, ám a növekedés lassan indul. A nyári vásár nagy részét a ruházati cikkek teszik ki.

Péter Gyöngyi

 A szemfülesek már két hete felfedezhették a nyári árleszállításokat hirdető feliratokat az üzletek kirakataiban. A zalai megyeszékhelyen tegnap nagyvásár is volt, a Városi Sportcsarnoknál ugyancsak árzuhanásokkal fogadták a vásárlókat.

Hömpölygött a tömeg, a kívülálló úgy gondolta volna, hogy fogy a portéka, elégedettek a kereskedők. A nagyvásárban - igazodva a belvárosi butikok engedményeihez - szintén árleszállításokkal próbálták meghozni a nézelődők kedvét a pénztárca nyitogatásához. Itt is, ott is féláron kínálták a nyáron viselhető darabokat.

- Kénytelenek vagyunk akciózni - mondta Horváth Tünde zalai kereskedő, aki több mint egy évtizede közvetlen közelről figyeli a fogyasztói szokások alakulását. - Tíz-tizenöt éve még minden kellett minden áron, most meg szinte semmi sem fogy, függetlenül attól, mennyiért adjuk. Évről évre kevesebb a vásárló. Nézelődő van, bár Zalaegerszegen még ebben a tekintetben is rosszabb a helyzet, mint másutt. Nyilván ezt az is befolyásolja, hogy a piacon minden héten hozzáférhet a termékekhez, aki szeretne. Másrészt, ha belegondolunk, hogy az emberek zöme 70 ezer forintért dolgozik, akkor nincs min csodálkozni. A fizetés elmegy a rezsire, gyakorlatilag nem marad másra. Nem arról van tehát szó, hogy nem akarnának vásárolni az ide látogatók, hanem arról, hogy nem tudnak...

A sátrak árnyékából folyamatos tájékoztatást kapott az arra járó, miért is érdemes éppen ott, éppen akkor megállni:

- Két divatos női póló csak 1500 forint, tessék, hölgyeim!

- Négy alsónemű csak 1000 forint!

Törülközőt csak most szintén 1000-ért kínáltak, női ruhát például 2500-ért, bikinit 1500-ért. Férfiaknak való nadrágot 1000 forintért, pólót akár 790-ért lehetett beszerezni.

- Itt azért minden olcsóbb, legyen szó ruhaneműről, ágyneműről vagy törülközőről. Legalább fele áron hozzájuthat ezekhez az ember, mint a belvárosban - összegzett a vásárban nézelődő egerszegi Rónai Zsoltné és Domjánné Vizsi Krisztina.

 A kereskedők érthető módon nem szeretnék, ha megmaradnának a nyári pólók, szoknyák, nadrágok, márpedig a többséget egy hónap múlva már nem a vakáció, a szabadság foglalkoztatja: inkább a farmernadrágot keresik majd, semmint a hőségben hordható ruhákat. Az emberek fizetéstől fizetésig élnek, eszükbe sem nagyon jut, hogy a jövő nyári viseletről gondoskodjanak.

 A kereskedők érthető módon nem szeretnék, ha megmaradnának a nyári pólók, szoknyák, nadrágok, márpedig a többséget egy hónap múlva már nem a vakáció, a szabadság foglalkoztatja: inkább a farmernadrágot keresik majd, semmint a hőségben hordható ruhákat. Az emberek fizetéstől fizetésig élnek, eszükbe sem nagyon jut, hogy a jövő nyári viseletről gondoskodjanak.

- Akárcsak a szomszédos Ausztriában, itt is előretolódik minden akció. Az emberek ilyenkor, a nagy melegben szívesebben vásárolják a lengébb ruhákat, augusztus közepén inkább az őszre gondolnak - fogalmazott az egyik megyeszékhelyi belvárosi üzlet alkalmazottja, Börcz Tímea. Hozzátette, az, hogy az utóbbi években csökkent a vásárlási kedv, tulajdonképpen nyilvánvaló, hiszen kevés a munkahely, ami van, ott pedig minimálbért kapnak az emberek.

Kolléganője, Nagy Diána hozzáfűzte, a nagyobb cégektől is függ, a kisebb üzletek mikor akcióznak: ha előbbiek kirakatában megjelennek a csábító árleszállításokról tájékoztató feliratok, utóbbiak sem maradhatnak le tőlük.

A hölgyek úgy tapasztalták, a nagyobb bevásárlóközpontok csak részben vannak hatással a kisebb butikok forgalmára. Igaz ugyan, hogy az efféle centrumokban minden beszerezhető egy helyen, könnyebb és ingyenes a parkolás, de esetükben szintén az akció jelent igazi csáberőt, sok helyen az is jobbára a tizenéveseket célozza. A picit idősebbek szívesebben vásárolnak, viselnek egyedi ruhákat, nem szeretik, ha szembe jön velük az utcán egy másik, ugyanolyan ruha.

Az, hogy mikor térnek be hozzájuk többen, nehéz meghatározni. Van, hogy hónap végén, 20-a környékén már nem számítanának komolyabb forgalomra, mégis akkor van több vásárlójuk, de függ az időjárástól, az eladóktól is a vásárlási kedv. Akad olyan vevő, aki havonta bekopogtat és csak egy-egy darabot visz, más ritkábban vásárol, de akkor nagyobb tételben.

Ottjártunkkor jó néhányan váltották egymást a próbafülkében, sokan mustrálták a felhozatalt, nem feltétlenül a leárazások miatt.

- Végül is nem az akció miatt tértem be, sokszor vásárolok itt - árulta el Lajos Józsefné.

A zalaegerszegi Kovács Piroska figyel az akciós kínálatra, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy ugyanazt a ruhadarabot 4000-ért vagy 50 százalékos árleszállítás esetén 2000-ért viheti haza és egy jobb szandál is vonzóbb féláron. Persze a minőségre is figyelni kell.

A lábbeliket forgalmazó butikok polcairól szintén akciós papucsok, szandálok kacsintgatnak az oda betérőkre.

- Július első felében szinte mindenütt megjelentek a kirakatokban a feliratok. Későbbre terveztük az árleszállításokat mi is, de kénytelenek voltunk igazodni a többi üzlethez - árulta el Guzs Bernadett, az egyik zalaegerszegi cipőüzlet vezetője. - Számomra is furcsa ez, hiszen alig kezdődött el a nyár, ennek megfelelően nincs is még nagy roham. A vásárlók nem figyeltek fel a lehetőségre. Sokan érdeklődtek persze korábban, mikortól számíthatnak az árengedményekre. Nem mindenki engedheti meg magának a minőséget, de a tapasztalat az, hogy a vevők 90 százaléka ragaszkodik hozzá, legfeljebb kivárja a leárazásokat.







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





OLDALTÖRÉS: Statisztika a vásárlásról és a szerző jegyzete

OLDALTÖRÉS: Statisztika a vásárlásról és a szerző jegyzete

Statisztika a vásárlásról

Az Országos Kereskedelmi Szövetség adatai szerint a ruházati termékek esetében az elmúlt négy évben 10 milliárd forint volt a forgalomvesztés

Tavaly a ruházati termékek forgalma 389 milliárd forint volt, mennyiségben 2 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban

A válság időszakában több mint 2500 üzlettel, vagyis negyedével csökkent az értékesítőhelyek száma

Szerintem (Péter Gyöngyi jegyzete)

Legyen bármilyen vonzó is az árleszállítás, az utóbbi időben ritkán élek a lehetőséggel. Ennek több oka is van, az egyik a szűkös pénztárcám, a másik  a kudarcélmény: szinte biztos, hogy a polcról hívogatóan kacsintgató  papucs, póló, szoknya vagy nadrág  csak olyan színben kapható, amilyet véletlenül sem viselnék, esetleg az adott ruha nincs a méretemben vagy éppen  arra az egy portékára nem vonatkozik az engedmény. Igaz, ebben a tekintetben nem vagyok túl kitartó, ha az első kísérletem nem sikerül, újabb ruhával, cipővel már nem próbálkozom. Azzal nyugtatom magam, hogy legalább nem költöm a pénzem. Persze lehet, hogy a következő hónapban akció nélkül is elcsábulok...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!