Sportvilág

2014.12.27. 16:10

Megint közel Afrikához

Két évvel ezelőtt volt szerencsém találkozni Stéphane Peterhansellel, a tereprali élő francia legendájával, aki motorral hatszor, autóval pedig öt alkalommal nyerte meg a sportág legnagyobb viadalát, a Dakar-ralit.

Varga Andor

Győzött sokszor Afrikában, a viadal 2009-es költözése óta (emlékezetes: a 2008-as viadal terrorfenyegetés miatt elmaradt, aztán a szervezők helyszínt váltottak) pedig nyert nem egyszer Dél-Amerikában is. Adódott a kérdés: ennyi diadal után mi hajtja még? Azt mondta, nem a győzelem, nem a sebesség, nem a kaland űzi el otthonról, a sivatag ejtette rabul egy életre. Például az ottani napkelték és napnyugták, amelyek szavakkal elmondhatatlanok, és aki egyszer látta őket, újra és újra át akarja élni a csodát. Hasonló élmények nyomán jött létre a Dakar. Egy másik francia motoros, bizonyos Thierry Sabine 1977-ben eltévedt a Szaharában az Abidjan-Nizza ralin, annyira, hogy csak napok múlva került elő. Végsőkig kimerülve, de egy ötlettel gazdagabban: mondhatni, kínjában kitalálta a Dakar-ralit. Mely az eltelt évtizedek alatt bőven termette a legendákat, hiszen hétköznapi mércével ezen csak végigmenni is emberfeletti teljesítmény. És nekünk, „szegény" és „kicsi" magyaroknak is megvannak a saját nagy történeteink Afrikából (és Dél-Amerikából). Az első, 1992-es rajtunk óta (Fülöp Imre és navigátora, Rutterschmidt Károly egy Mitsubishi Pajeróval indult, de nem ért célba) voltak évek, hogy valóságos Dakar-nagyhatalomnak számítottunk. A fő versenyszámban, a terepjárósoknál a legjobb magyar eredményt Palik László produkálta, amikor 2005-ben a 18. helyen ért célba, míg Szalay Balázs, a magyar részvételi csúcstartó 2012-ben egy 20. hellyel állította fel saját rekordját. A Dakaron láttak már a célban magyar kamionosokat (elsőként 2004-ben a Darázsi–Hajnal–Tagai triót, a 37. helyen), és motorost is (itt Varga Ákos, 2005, 27.). Tavaly Argentínában a motorosoknál a magyar Somfai Mátyás versenyzett nagy szerencsével, amikor még időben leesett a következő pillanatban 100 méteres szakadékba zuhanó gépéről. Az idei viadal január 4-én kezdődik, továbbra is a déli féltekén – ám a sportág közben kezd visszalopakodni a fekete kontinensre is. Marokkóban december 30-án rajtol el az Africa Race viadal mezőnye. Olyan volt dakarosok szervezésében, akik számára ez a verseny csakis a Szaharában elképzelhető. Többekkel együtt visszatér a Dakar-gyökerekhez a magyar Szalay Balázs–Bunkoczi László (Opel Mokka) duó is. Az érzelmi kötődésen túl talán hallgatva a pénztárcára is, hiszen Afrika mégis csak közelebb van.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!