Sport

2013.07.12. 22:00

A sportra nevelni kell

A Magyar Diáksportért érem kitüntetésben részesült Csikós József, a keszthelyi Vajda János Gimnázium testnevelője, aki egyben a KVDSE atlétasikereinek is az egyik letéteményese.

Kerkai Attila

Meleg van, ami nyáron éppenséggel nem szokatlan, a Balaton-partján meg egyenesen ideálisnak nevezhető. Mégsem a strand felé vesszük az irányt, hanem a keszthelyi Egyetemi-pályára, ahol néhány ifjú atléta gyakorol, s ha a távolugrógödör körül gyülekeznek, akkor nem lehet más az edző sem, mint Csikós József.

– Az idén 25 éve, hogy elkezdtem tanítani, 1990-től pedig megszakítás nélkül a Vajda-gimnáziumban – sorolja a kezdetek legfontosabb adatait, amikor mellélépünk. Persze megbeszélt találkozó ez, hiszen nemrég a Magyar Diáksportért érmet vehette át az idén egyedüliként a megyéből.

– Korábban magam is atléta voltam, hármasugró, de röplabdáztam és futballoztam is. Sőt egyszer Somogy megyei gólkirály is voltam a Balatonszentgyörgy színeiben, ami csak azért furcsa, mert magam keszthelyi vagyok, itt tanultam, s amikor a főiskolán végeztem, ide tértem vissza.

Csikós József tanítványaival az Egyetemi-pályán, ahol sok-sok éremnek alapoztak meg közösen... (Fotó: Kerkai Attila)

Közben megállunk a riport készítésével, néhány utasítást ad a gyerekeknek, s megtudjuk azt is: eddig tizenöt korosztályos versenyzőt nevelt, tanítványai 171 bajnoki érmet szereztek a bajnokságokon, s nem mellesleg, az idén ötven éves. A keszthelyi pályán viszont mintha megállt volna az idő...

– Igen, a létesítményhelyzet terén nagy hátrányban vagyunk másokkal szemben, de magamat fanatikus edzőnek és testnevelőnek tartom, sok munkával ezek a hátrányok egy ideig még leküzdhetők – tekint körbe Csikós József. – Az a fontos, hogy a gyerekeknek legyenek példaképeik, mert így jönnek a klubhoz, vagy éppen az iskolában a csoporthoz. Ha vannak jó sportolók közöttünk, a kisebbek is olyanokká akarnak válni.

Itt meg kell állni, hiszen manapság és egy ideje visszatérő mondatokat hallunk. Hogy kevés a gyerek, hogy nehéz őket a számítógép elől elrángatni és a többi... Csikós Józsefnek megemlítve mindezt, más véleményen van.

– Sok minden igaz ebből, de egyfajta védekezés is a testnevelők, az edzők részéről – mondja szinte egyszuszra. – Ha jó példákkal áll elő az ember, akkor nem lehet gond. Fáj, hogy a gyerekek ennyire passzívak, de még mindig meg lehet találni az ügyesebbeket. A gyerekek ugyanis napjainkban tehetségesebbek, mint korábban bármikor, csak a hozzáállás a rosszabb. Igen, a testnevelés sok kívánnivalót hagy maga után, pedig a 6 és 12 éves kor közötti időszak a mozgáskészség igazi paradicsoma. Akkor lehet megtanítani mindent egy életre. Örülök, hogy a testnevelésórák száma nőni fog az új rendelkezések szerint, de ehhez infrastruktúra is kell majd és fontos az is: testnevelést nem lehet 35 fős osztálynak hatékonyan tartani. Osztott csoportokra volna szükség a cél érdekében.

Most egy kitüntetés kapcsán beszélgetünk, ami a munka egyfajta elismerése. Csikós József esetében is az, úgyhogy feltesszük neki a kérdést: nála más a testnevelésóra, mint máshol?

– Nálam követelményrendszer van, ez a testnevelés lényege – magyarázza: – Nem örömórákat, hanem mozgásokat, testnevelési feladattal, tartalommal, egészséges életmódra neveléssel szeretnék tartani. A gyerekeket mozgásra nevelni, mert kényszeríteni úgysem lehet őket. Mondjam azt, hogy jönnek a gimnáziumba olyan gyerekek akik a testnevelés szemszögéből nézve szinte analfabéták? Reménykedjünk, hogy pozitív változást hoz a testnevelésórák számának növelése. Nagy a társadalomban a kényelmi igény, vannak, akik az iskola előtt teszik ki csemetéjüket és ott is veszik fel, ami a szülő felelőssége is. Pedig csak többet kellene a gyereket mozgásra szoktatni.

 

Az iskolának sokkal tartozik

A Vajda-gimnázium kisebbfajta műhely működik, hiszen a diákolimpiai versenyekre és az atlétikai bajnokságokra is innen kerül ki a sikeres keszthelyi gyerekek egy része.

- A gimnáziumnak mindenképpen sokat köszönhetek, hiszen biztosítja a feltételeket úgy a diáksport, mint az egyesületi munkához. Az a legfontosabb és a legnagyobb segítség, hogy értelmes gyerekekkel tudok én is dolgozni. Sokszor viszont egyes szülők és a gyerekek részéről nem mindig érzem, hogy hálásak lennének azért a munkáért, amit én végzek velük és értük - tette még hozzá Csikós József.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!