szponzorált tartalom

2021.11.18. 05:00

Milyen programozónak lenni? – Hatvan órában matematikai játékelméletet, robot vezérlést tanultak többek közt a zrínyis diákok

A zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnáziumért Alapítvány „Milyen programozónak lenni” címmel készített sikeres pályázatot. A Nemzeti Tehetség Program, valamint a Miniszterelnökség, mint támogató jóvoltából az iskola tanulói előtt ismét megnyílt a lehetőség, hogy a matematika, a programozás és a vezérlés világában barangoljanak.

Fotó: Partner képei

- A közoktatásban elsősorban tantárgyakban gondolkozunk, a követelmények elsajátíttatására törekszünk, pedig a világ egységét kellene tanulóink gondolkodásában kialakítani, elmélyíteni – fogalmazott Ipcsics Csilla, a gimnázium matematika tanára. – A számítógép, mint a tanuló tevékenységére azonnal reagáló eszköz, lehetőséget teremt az egyéni ütemű tanulásra, a tehetségekkel való különleges foglalkozásra. A programozás alkalmas a különböző tantárgyakhoz kapcsolódó ismeretanyag összekapcsolására, olyan játékokra, amelyek pozitív transzfert jelenthetnek a tanulásban, növelik a tanulók kreativitását, tágítják látókörüket, sokoldalú, elemző, divergens gondolkodásra nevelnek.

Fotó: Partner képei

Gyakran éri a matematikaoktatást az a vád, hogy nem kapcsolódik eléggé a mindennapi élet problémáihoz, illetve az egyén szükségleteihez. A most záruló programban a matematika és a programozás egységet alkotott. Élet-közelbe hozták az elvont matematikai ismereteket, a matematikai logika más tartalmi területeken való felhasználásával. Eredményesen fejlesztették a tanulók problémaazonosító és -megoldó képességeit, a diákok így már fel tudják használni a matematika eszköztárát a legkülönfélébb hétköznapi jelenségek modellezésére.

- A programozást több színtéren mutattuk be – folytatta Ipcsics Csilla. – Nem az adatfeldolgozás volt a fő stratégiánk, hanem a játék. Lényeges szempont volt a megszerettetés.

A foglalkozások során Lego programozható robottal dolgozhattak a résztvevők, mely motiválja a tanulókat a feladatmegoldásra, illetve a kompetenciafejlesztésben (logikus-algoritmikus gondolkodás, problémamegoldás, magasabb rendű gondolkodási készségek fejlesztésére) is eredményesen alkalmazható. Robotot használtak a megszerzett tudás elmélyítésére, a programozás tervez-programoz-tesztel folyamatának elmélyítésére is. A pályázat keretében két robot vásárlására volt lehetőség, további tíz darabot pedig a Kölcsey Ferenc Gimnáziumtól kaptak kölcsön, amiért külön köszönet jár Pálfi Tamás tanárúrnak.

Fotó: Partner képei

- A Covid-időszak alatt fel kellett függesztenünk ezeket a foglalkozásokat, ezért a robotos részt külön egységként, ebben a tanévben valósítottuk meg – árulta el Ipcsics Csilla. – Annyira jól sikerültez a pár alkalom, hogy meg szerettük volna mutatni az itt szerzett tudást másoknak is. Szerveztünk egy bemutatót a most érkezett 9. évfolyamosoknak: mindenki készített egy egyszerű programot, s hozzá egy prezentációt, melyben elmagyarázta, mit csinál a robotja. Tehát nem csak előadás, hanem oktatás is zajlott. Diákjaim itt előadó készségeiket is fejleszthették.

A zrínyisek a projekt keretében ellátogattunk a győri Audi-gyárba is, hogy megnézzék, a programozás (főleg a robotprogramozás) hogyan jelenik meg az autógyártásban.

Az agymunka után pedig édes és aktív pihenés következett: két óra ugrálás a Cyberjump trambulin parkban.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában