Olvasó

2010.10.29. 02:29

Jenő 120 éves füstje

Október 19-én volt 120 éve, annak, hogy a frissen felépült indóház elé begördült az első vasúti szerelvény Zalaegerszegre. Olvasónk, Ferencz Győző ennek kapcsán küldte el lapunkhoz írását.

Az Olvasó

Hosszú évek előkészítő munkája után, Zala vármegye fő- és alispánja, valamint dr. Kovács Károly, Zalaegerszeg első polgármestere jelenlétében 1889. szeptember 29-én mélyedt a földbe az első kapavágás a a leendő zalaegerszegi indóház építésén. Ettől kezdve - stílszerűen szólva - gőzmozdony-erővel zajlott a vaspálya építése Zalaszentiván és a város között. Egy év múlva a Zalamegye című lap biztos forrásból úgy értesült, hogy a Csáktornya-Zala-Egerszeg-Ukk helyi érdekű vasút ünnepélyes megnyitása f. évi augusztus 18-án, a felséges király születése napján lesz Szt-Iván-Zala-Egerszeg között. Nem ünnepélyesen azonban április 1-jén húzott bodor fekete füstöt Jenő a két településen. (A környék vasparipáit a Festetics-család férfi tagjairól nevezték el, a zalaegerszegit éppen Jenőnek.) A megyegyűlés örömmel nyugtázta az alispáni jelentést, mely szerint a vasút építése nagy gyorsasággal halad előre, megnyitása az őszi hónapok elejére várható . Az örömöt az első baleseti halál árnyékolta be rövidesen: a baktüttősi Jakabfi József vasúti munkás március 14-én a töltésen dolgozva hirtelen megcsúszott, s az éppen arra gördülő szerelvény alá esett. A gyász napjai után a városi önkormányzati testületi ülésen már a vasúti menetrendről tárgyaltak a városatyák, akik kijelentették: Midőn városunk az erőnket majdnem meghaladó 110 ezer forintot a vasútra megszavazta, tette ezt abban az erős meggyőződésben, hogy vasutunk lesz, amely városunk jól felfogott érdekeinek szolgálatában leend. A megye fél millió forinttal toldotta meg a városi szándékot, hogy a 137 kilométer hosszú, Bobától Kis-Cellen át Győrig és a Csáktornyától a zágoriai vonalon Zágrábig futó vaspályának Zala-Egerszeg is részese lehessen. Közben a városnak olyan igénye keletkezett, hogy a vonatsebességet föl lehessen emelni a tervezett 22-ről, majd 30-ról 40 kilométer per órára. A további előkészületek során 10 hónapos vasútitiszt-képző oskola indult, majd megérkezet (mondhatni: befutott) az első állomásfőnök is a jánosházai Tahy Elemér személyében. A szombathelyi Hanczmann Samu, az Arany Bárány Szálloda bérlője indította a hoteltől az indóházig az első helyijáratú omnibuszt, majd a Zalamegye fejlécében a koszorúval ékesített 1890. október 19-ei dátummal jelent meg és így írt: Megérhettük megnyitását annak a vasútnak, amely hivatva van sajátos viszonyinknál fogva jó ideig háttérbe szorult városunknak új lendületet adni . Az első vonatról, délelőtt 11 órakor helyi méltóságok kíséretében Baross Gábor miniszter szállt le Zalaegerszegen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!