2010.08.11. 05:58
Metró magyaroknak (kommentár)
Nekünk, magyaroknak nincs szerencsénk a síneken robogó ultramodern szerkezetekkel. Fél évtizede az elővárosi, új vasúti motorvonatok beszerzésére kiírt pályázat körüli anomáliákról szóltak a hírek, most a budapesti vonalakra vásárolt francia metrókocsik fékrendszeréről.
Nagyon úgy tűnik, hogy csak mi, kelet-európai különcök hadakozunk a multinacionális céggel, amelynek metrókocsijait a világ minden táján, Ázsiától a Távol-Keletig bezárólag hadrendbe állították. Csak kies fővárosunkban nem sikerül mindez, mert a közlekedési hatóság zord emberei megvizsgálták és erre alkalmatlannak találták a tesztelt, Metroplis fantázianévre keresztelt szerelvényt. Utóbb kiderült: a Nemzeti Közlekedési Hatóság álláspontja szerint az alkalmazott műszaki megoldás nem zárja ki egyértelműen a jármű „akaratlan indíthatóságát”, valamint szükség van a vonatvezérlő szoftverek további módosítására és hitelesítésére. A BKV is megszólalt: a városüzemeltetési és környezetgazdálkodási bizottság kérdéseire adott válaszaiból kiderült, hogy a próbák végeztével a kerékpárokon jelentős mértékű, egyoldali kerékkopás volt tapasztalható, ami az Alstom indoklása szerint a „próbapálya vonalvezetésére és a próba körülményeire vezethető vissza”. Jó védekezés. Különösen akkor, amikor saját kockázatra már legyártottak 22, típusengedély nélküli szerelvényt.