Lóerő

2018.11.25. 08:00

Dodge Charger: A sátán és az utolsó csavar

Megjelenésével minden szívet megdobogtat egy 1972-es évjáratú sárga Dodge Charger. Tulajdonosa, Metz László lelkes autógyűjtő szerelmes lett az amerikai verdába.

Benedek Bálint

Metz László a mindenhol feltűnést keltő oldtimer amerikai országúti cirkálóval Fotó: Szakony Attila/Zalai Hírlap

A kocsit látva ezt teljesen érthető. Az interjú készítésére kijelölt bevásárlóközpont közelében parkolt le az óriással. Több autós plusz kört tett meg, a kerékpárosok pedig még a nyeregből is leugrottak, hogy alaposan szemügyre vehessék a nem mindennapi járművet. A kivételes példány tulajdonosa elárulta: ezek a reakciók mindennaposak, sőt a közlekedés során is gyakran tapasztalható az előzékenység. A benzinkutakon szintén sok időt tölt, de előfordult, hogy a rendőri igazoltatás is az autó történetére fókuszált.

Érthető, hiszen ilyen fenevad ritkán cirkál a Dunántúlon, nemhogy a megyében. Pedig az 1972-es évjáratú Dodge Charger tizenkét évvel ezelőtt érkezett Kaliforniából Magyarországra. Metz László úgy tudja, hogy a tengerentúlon egy hölgy használta, ám 2013-ig állítólag egy pajtában parkolt letakarva. A filmbe illő titokzatos sztori azzal folytatódott, hogy valaki megvásárolta, majd egy autófelújítással foglalkozó cég vette kezelésbe.

Metz László (jobbra fent) a mindenhol feltűnést keltő oldtimer amerikai országúti cirkálóval Fotó: Szakony Attila/Zalai Hírlap

- Innentől kezdve egy internetes felületnek köszönhetően képekkel illusztrálták a rendbetételét – mesélte. – Az 5,2 méter hosszú kocsi úgy nézett ki mint egy ementáli sajt, lyukacsos volt, rozsdás, ezért darabokra szedték és kibelezték. Újjávarázsolták, s felkészítették old timer vizsgára, melynek a feltétele, hogy a kocsi olyan legyen, mintha most gördült volna le a gyártósorról.

Metz László friss tulajdonosnak mondható, hiszen alig egy hónapja használja a kifogástalan állapotú benzinfalót. Nagy álma vált valóra azzal, hogy egy V8-as motorral szerelt, öreg amerikai batárt szelídíthessen meg. Amire teljesen véletlenül az ország egyik legnépszerűbb internetes használt autó oldalán talált rá. Ekkor érte a következő sokk, a Dodge Kanizsától ötven kilométerre egy zalai falu garázsában állt.

- Ennek a hangja olyan, mintha a sátán húzta volna meg az utolsó csavart, amikor a pokolból kigurult – mosolygott a tulajdonosa. – A szomszédok már kezdenek hozzászokni, de reggel nyolc óra előtt nem szabad elindítani. Ez kultuszautó, a V8-at nem mindenki kedveli, az 5200 köbcentiméterből 150-160 lóerő szabadul ki, mely az évtizedek alatt semmit sem veszített a lendületéből. A kátyúkat meg sem érzi, valósággal átsuhan felettük. A kényelmes bőrfotelekbe huppanva megáll az idő, ez pedig egy guruló múzeum és nekem jutott a megtiszteltetés, hogy szó szerint és átvitt értelemben is vezethetem a tárlatot. Nem csak azért nincs benne fűtés, mert Kaliforniában nem volt rá szükség, hanem mert a V8-as erre is képes átforrósítja az egész belső teret. A gázadások sok pénzbe kerülnek, de normál 90-100 kilométeres sebességnél 12 liter a fogyasztása. A városban 20 literrel beéri, de ha megmutatnám a haveroknak a valódi képességeit, akkor 30 litert is képes „lenyelni”.

Az Charger-t legtöbben a moziból és a televízióból ismerik. A Bullit akciófilmben egy 68-as Dodge Charger R/T 440-essel vívott a Ford Mustangot hajtó Steve McQueen, míg a Hazárd megye lordjai sorozatban a két Duke fiú taposott oda rendre a Lee tábornoknak hívott, narancssárgára festett Dodge Charger 1969-es kupénak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!