Vezetni, de meddig?

2020.09.06. 07:00

Tényleg veszélyesek az idős sofőrök? – Ezt mutatja a statisztika

Az autóvezetés a függetlenség és a mobilitás egyik alapja, és bár tény, hogy az öregedés fizikai és szellemi velejárói hatással vannak a járművezetésre, egyáltalán nem biztos, hogy a kor előrehaladtával szögre kell akasztani a slusszkulcsot.

ZH

Az öregedés egyáltalán nem jelenti azt, hogy el kell búcsúzni a vezetéstől

Fotó: Shutterstock

Az Országos Baleset-megelőzési Bizottság honlapja részletesen foglalkozott a szélesedő réteget, lényegében minden közlekedőt érintő problémával. Az öregedés mindenkinél másképp zajlik. Léteznek olyan egészségügyi problémák, amelyeket nehéz elkerülni: ilyenek a látáscsökkenés, a hallás romlása, a reflexek lassulása, a koncentráció és a figyelem fenntartásának nehézsége, illetve a mozgásszervi panaszok. Az említettek a mindennapokban is a szokások megváltoztatását és figyelmet kívánnak, az utakon azonban veszélyesek lehetnek. Sok az idős sofőr az útjainkon. Hazánkban elsősorban nem az elöregedő társadalom miatt. Magyarországon a tömeges jogosítványszerzés a késő hetvenes, és a nyolcvanas években vált jellemzővé. Így ez az első, nagy számban jogosítványhoz jutó generáció ért idős korba. Számukra a vezetés az életmód része, és élnek is vele, amíg lehet, jelenlétük az utakon természetes, akár a kezdő sofőröké.

Az általános vélekedést nem igazolja a statisztika

Az általános vélekedés szerint az idősebbek nagyobb kockázatot jelentenek az utakon a fiatalokhoz képest. A statisztika azonban korántsem igazolja ezt. A Swansea University 2016-os kutatásai azt mutatják, hogy a 70 év feletti sofőrök harmad-, negyedannyi balesetet okoznak, mint a 17–21 év közötti korosztály, ugyanakkor a 75 év feletti szám­adatokban megfigyelhető az enyhe kiugrás. Az elemzés a balesetek típusaira is kitér, az eredmények arról számolnak be, hogy a fiatalok körében a balesetek többnyire gyorshajtás és a jármű feletti kontroll elveszítésének a számlájára írhatók. Az idősebb korosztálynál a koccanások a jellemzőek, ezek általában a figyelmetlenségre vezethetők vissza.

Az öregedés egyáltalán nem jelenti azt, hogy el kell búcsúzni a vezetéstől
Fotó: Shutterstock

Az idősebb sofőrök reakcióideje nagyobb a fiatalokhoz képest, emellett lassabban és átgondoltabban közlekednek: odafigyelnek az autó műszaki állapotára, betartják a biztonsági előírásokat, jellemzően nem vezetnek alkoholosan, sem pedig éjszaka, vagy rossz időjárási körülmények között.

Gyakrabban érdemes felkeresniük a háziorvost

Az egészség – fizikai és mentális formában is – kulcsfontosságú a biztonságos közlekedésben, így az idős sofőröknek érdemes az átlagosnál gyakrabban felkeresni a háziorvost és elvégeztetni egy általános ellenőrzést: a látásélességet normál körülmények között is célszerű évente tesztelni, majd a változásokhoz mérten igazítani szemüveget, vagy a kontakt­lencsét. Hasonló a helyzet a hallással is, szintén ajánlott bizonyos időközönként megvizsgáltatni, ha pedig a háziorvos hallókészülék viselését írja elő, azt feltétlenül használni kell autóvezetés közben is. A jó alvás csodákra képes, érdemes az esti rutint úgy kialakítani, hogy a pihentető alvás meglegyen. Idős korban gyakori panasz az alvászavar és az álmatlanság, ezekről célszerű szakemberrel konzultálni, és azt is ellenőrizni, hatással vannak-e a nyugtató, altató készítmények a vezetési képességre. A látáscsökkenés eredményeként homályossá válhatnak a közlekedési táblák és lámpák, a hallásproblémák pedig a megkülönböztető jelzések, vagy a dudálás figyelmen kívül hagyásával járhatnak. A memóriaproblémák megnyilvánulhatnak abban, hogy az idős sofőr eltéveszti a kijáratokat, elfelejt irányjelzőt használni, eltéved, a reflexek csökkenése hirtelen fékezéssel vagy sávváltásokkal járhat. Ha a sofőr ezen problémák bármelyikével gyakrabban szembesül, érdemes a háziorvoshoz fordulnia, és kikérni a véleményét a jogosítványról.

Járművezetéshez elengedhetetlen a megfelelő koncentráció és figyelem. Fontos – és nemcsak az idősek esetében –, hogy a sofőr tisztában legyen saját képességeivel. Ha bizonyos forgalmi szituációk kényelmetlennek vagy nyugtalanítónak tűnnek, érdemes azokat elkerülni: legyen szó forgalmas kereszteződésről, vagy a nagyobb tempót megkívánó autópályákról.

Az intő jelekre figyelni kell

Az öregedés egyáltalán nem jelenti azt, hogy el kell búcsúzni a vezetéstől, viszont van néhány intő jel, amire felfigyelve érdemes elgondolkozni azon, biztonságos-e a volán mögött maradni. Magyarországon nincs felső korhatára a jogosítványszerzésnek, de a kor előrehaladtával egyre rövidebb időtartamon belül – 40 éven felül már ötévente, 65 éven felül háromévente, 70 után pedig kétévente – kell megújítani a jogosítványt, a döntés pedig a háziorvos kezében van.

A legfontosabb, amit az idős sofőr tehet, az a felismerés és az elfogadás. Előfordulhat, hogy valaki évtizedeken keresztül tökéletesen és balesetmentesen közlekedett, a megváltozott egészségügyi kondíció azonban már nem teszi lehetővé, hogy beüljön a volán mögé. Ezt rendkívül nehéz elfogadni és feldolgozni, és az idős ember akár dep­resszióba, elszigeteltségbe is zuhanhat, hiszen sokan a jogosítványukat a függetlenség szimbólumaként tarthatják számon. Ebben a helyzetben nagy segítséget jelent a család őszintesége, akik tisztelettel, előítéletek és általánosítás nélkül képesek meggyőzni az idős családtagot arról, hogy az autóvezetés többé nem biztonságos a számára. Sokat segíthet a család más közlekedési lehetőség felkínálásával is.

Néhány idős sofőr által okozott baleset

https://www.zaol.hu/kek-hirek/helyi-kek-hirek/vizelvezeto-arokba-sodrodott-egy-idos-sofor-alsopahokon-3629997/

https://www.zaol.hu/kek-hirek/helyi-kek-hirek/elsodort-egy-gyalogost-az-idos-sofor-zalaegerszegen-4294712/

https://www.zaol.hu/kek-hirek/helyi-kek-hirek/durvan-osszetort-egy-auto-zalavar-fele-arokba-hajtott-majd-egy-fanak-csapodott-a-sofor-4370396/

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!