2019.08.11. 15:30
A Zetor közel a negyvenhez is szépen dolgozik, pedig megjárta a hadak útját
Egy szerencsétlen borulás után egy ausztriai pajtában pihent évekig a csehszlovák traktorgyártás remeke, az 5011-es Zetor.
Apa és fia joggal büszke a teljeskörűen felújított, tágas fülkéjű, komfortos traktorra, melynek rengeteg alkatrészét cserélték újra, a sebességváltótól az abroncsokig Fotók: Gergely Szilárd
Szerencsére, mielőtt végképp az enyészeté lett volna, a zalakomári ifjabb és idősebb Farkas László rátalált, megvette, elhozta a dél-zalai településre és sok-sok munkával felújították.
– Régi vágyam volt, hogy veszek egy Zetor traktort, mert amikor elkezdtem mezőgazdasággal foglalkozni, a haveromnak ilyen gépei voltak és igen megtetszettek – bocsátotta előre ifjabb Farkas László. – Csendes, takarékos típusról beszélünk, utóbbit jelzi a viszonylag kicsi, 35 literes üzemanyagtank. A fülkéje tágas, kényelmesen el lehet férni benne és bizony, jóval komfortosabb is, mint egy ilyen korú MTZ-é. Erre az 5011-esre egy külföldi internetes oldalon találtam rá. Az 1983-as kiadású traktor örökölt gép volt, s 1995-ben sajnos baleset érte: borultak vele. Apu azt mondta, ne vegyük meg, mert főhet majd a fejünk miatta, de bevallom, csábító volt a 2850 üzemórás futásteljesítmény. Nem tudott lebeszélni róla – és bejött a megérzése. Amikor feldőltek vele, kitörtek az ablakai, deformálódott a tető, tönkrement a sebességváltója, ezért magára hagyták a pajtában, ahol az egerek, a patkányok és a csirkék vették birtokba – el lehet képzelni, milyen állapotban volt… Fél napunk csak azzal ment el, hogy kipucoltuk a mocsokból. S aztán még jött a többi…
Laci elmesélte: az erőgép teljesen új, komplett sebességváltót kapott, a tetőt sok és aprólékos munkával nagyjából sikerült kiegyengetniük és a 3 hengeres, 45 lóerős dízelmotoron is akadt bőven tennivaló.
– A hidraulikával ugyancsak komoly gondok voltak, ezért teljesen új hidraulikarendszert kapott, a karosszériát szintén újrafestettük, s a régi gumiabroncsokat szintén újakra cseréltük – folytatta ifjabb Farkas László.
– Szervo nincs rajta, de így is könnyen tekerhető a kormány. S ami számomra a legfontosabb: nincsen benne sok elektronika, computer meg ilyesmi, így kevesebb a hibalehetőség is, minden mechanikusan működik benne; az alkatrészek pedig nagyon baráti áron kaphatók hozzá.
A fiatal férfi hozzátette: a traktor gyakorlatilag univerzális, szállításra, talajművelésre, vetésre, kaszálásra egyaránt alkalmas. Kis gazdaságok számára maga a tökély…