Lóerő

2013.12.05. 17:25

30 km/órás sebességre képes a felújított mozdony

Csömödér - November végén kezdte el 200 órás próbaüzemét az a C50 típusú, keskeny nyomtávú dízelmozdony, amelynek felújítását még a nyáron fejezték be.

Gyuricza Ferenc

A teljes remotorizáción átesett, úgynevezett hidrodinamikus automata sebességváltóval ellátott mozdonyt a hatvanas években a Csepel műveknél gyártották. Ebből a típusból korábban tíz üzemképes jármű dolgozott, és további hármat szereztek be Sárszentmihályról. Az ideiglenesen GV 3747 számmal elleátott mozdony is ez utóbbiak közé tartozott.

A személyszállításra és teherfuvarozásra egyformán alkalmas mozdonyba Cummins QSB4,5 típusú motor került, mely 82 kW teljesítményre is képes. Ezáltal a hét tonna tömegű mozdony maximum 30 kilométer/óra sebességgel tud közlekedni.

A 25 liter olajtöltetű dízel-mozdony kéttengelyes, nyomtávolsága 760 milliméter. Az ütközők közötti hossza 4600 milliméter, a legnagyobb magassága pedig 2600 milliméter. Tengelyhajtóműve eredeti kúpkerekes, a felújítása során azonban több új alkatrészt is kapott.

A mozdony jellege eredeti kivitelben maradt, sátrat csak olyan mértékben kellett átalakítani, ahogy azt az új fődarabok beépítése megkövetelte áll abban a műszaki leírásban, amelyet Varga Miklós mérnök készített. A mozdonyon azonban új gázolajtartály került kialakításra, de a hűtőrendszert is felújították, az eredeti hűtőcellák helyének meghagyásával. Beépítésre került továbbá kéthengeres légsűrítő, ez utóbbi segíti elő a pneumatikus fékrendszerének működését, korábban ugyanis levegős fékrendszer nem volt a járművön.

A vezetőfülke szintén eredeti kivitelében maradt meg, ám a vezérlőpult áttervezésére szükség volt, mert ki kellett alakítani egy új motorvezérlő kontrollert, valamint az ellenőrző műszerek helyét is. Cserélték a jármű villamos rendszerét is, ami az üzembiztonság szempontjából egyik fontos alapfeltétel volt.

A felújított mozdony jelenleg a  Pördefölde melletti szakaszán dolgozik, az ott folyamatban lévő pályakarbantartási munkáknál használják, de a 200 órás próbaüzem befejezését követően a személyközlekedésben is számítanak rá.

A  C50 sorozatú mozdonyok Csepel dízelmotorjai és hajtásrendszer-elemei, különösen a sebességváltó- és kuplungszerkezetek oly mértékben elhasználódtak, hogy azok javítása gazdaságosan már nem volt elvégezhető el. Ezért döntöttek a remotorizáció mellett, amit a korábbinál jóval gazdaságos üzemeltetés és a környezetbarát technika is indokolt.





Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!