Lóerő

2012.02.09. 18:03

Még ma is modern erőgépnek számít a Rába 180-as (fotókkal)

A murakeresztúri Tislerics Antal jellegzetes, sárga-fehér monstrumai tekintélyt parancsolók. A 180-as típus műszaki megoldásai messze megelőzték korukat: a ma is „időszerű” gépet 35 évvel ezelőtt kezdte gyártani a Rába Magyar Vagon- és Gépgyár.

Horváth-Balogh Attila

A két óriási mezőgép büszke tulajdonosa úgy tudja, az orr nélkül elsőre furcsa látványt nyújtó típus eredetileg katonai bázisokra, rakéták mozgatásához készült. Ezért van az is, hogy kerekei szokatlan módon kormányozhatók.


– Nagyon rossz állapotban vásároltam az 1978-ban gyártott gépeket, teljes felújításra volt szükség – bocsátotta előre Tislerics Antal. – Ugyan volt bennük motor, de az egyik szinte semmit sem ért, így az eredetileg 180 lóerős szívó erőforrás helyett beépítettem egy újabb, 250 „lovas” Rába Steiger-motort. A nagy Rába-traktorokhoz hasonlóan a 180- as is amerikai licenc alapján készült, de szerintem a mintánál is jobban sikerült. A sokak által ismert Rába Steigertől abban különbözik, hogy ennek elöl van a kabinja és hátul a 6 hengeres, MAN-égésterű, vízhűtéses dízelmotor. Pontosan azért született ez a megoldás, mert így alkalmassá vált rakéták szállítására, a hosszú orr nem akadályozta a mozgásban szűk helyeken. A maga korában nagyon modernnek számított, sőt, még ma is az: az erőátvitel több pontján hidromotorokat szereltek be, tehát folyadékközeg továbbítja a nyomatékot, miáltal kiküszöbölhető a fogaskerekek törése, repedése – maximum az olajat továbbító csövek eshetnek szét. Az összes kerék hajtott, az elsők és a hátsók párban, egymástól függetlenül is kormányozhatók – ebből fakad az  a különlegessége, hogy még oldalazó haladásra is képes. Sebességváltóját a régi Rába-kamionokból „kölcsönözték”, 8 előre, 2 mászó és 2 hátrameneti fokozattal készült.


Az óriás végsebessége 45–50 kilométer óránként. Kabinja panorámás, fűthető és hűthető, kiváló hangszigeteléssel. A motorzajból körülbelül annyit hallani odabent, mint egy személyautóban – ez nyilván, annak is köszönhető, hogy a motor a vezető mögött helyezkedik el. Tislerics Antal tapasztalatai szerint a gép talajművelés, vetés, szerves- és műtrágyaszórás, illetve betakarítás és szállítás terén is állja a versenyt napjaink csili-vili csodáival. Ráadásul munka közben gyárilag beszerelt CB-rádió segítségével tudnak kommunikálni a vezetők, esetünkben apa és fia.

A nagy teljesítményhez jó étvágy is dukál: a Rába-180 ötfejes ekével végzett őszi mélyszántás során 25–28 liter gázolajat „eszik” hektáronként.


A Magyar Vagon és Gépgyár először vasúti járműveket, majd teherautókat építve vívott ki elismerést. 1975-ben kezdte nagyüzemi mezőgazdasági eszközök gyártását, melyek közül a Rába Steiger a talajművelés legfontosabb erőgépe lett. 1977-ben került piacra a Rába- 180-as, majd jött a Rába- 500, 17 tonnával és 490 lóerővel.



Lóerő

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!