Lóerő

2011.11.29. 19:34

Címkék és rendszámok: színre szín, kódra kód

A fővárosi szmogriadó idején olyan járműveket is érintett a forgalomkorlátozás, amelyek nem tartoztak volna a tilalom hatálya alá.

Hajdu Péter

Kék, zöld, piros, sárga, fekete címke a rendszámon, nem foglalkozott vele az autós. Lényeg, hogy érvényes legyen a műszaki. Azonban, mint a szmogriadó alatt sokan rájöttek, ez fontos lehet. Miből fakad a matricák színeltérése, mit jelentenek, s mit lehet tenni, ha nem az van fent, ami kellene – kérdeztük a Zala Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségének vezetőit.  Mint megtudtuk, nem történt meg a gépkocsik átsorolása.

Szekér Géza közúti jármű főosztályvezető elmondta, a felső, kör alakú címke nem erre vonatkozik, színe évente változik, és a műszaki vizsga lejáratának idejét jelzi a rajta szereplő szám. Az alsó, hatszögletű plakett vonatkozik a környezetvédelmi kategóriába sorolásra.


– Az évek során a technikai fejlődés többször átíratta az ellenőrzési technológiát és a környezetvédelmi besorolásokat. Kezdetben csak az Otto-motoros járműveknél történt adatrögzítés, 0,1 és 2 közötti kódok léteztek, míg napjainkban 0-tól 15-ig terjedő kódlista tartozik a négyféle matricaszínhez. A környezetvédelmi besorolás kódját a 2005 májustól alkalmazott forgalmi engedélyek V.9 jelű rovata tartalmazza. Ezek a kódszámok nem a hozzá tartozó Euro-besorolással egyenértékűek. Például a forgalmi engedély V.9- es rovatában szereplő 2-es jelölés nem Euro-II-t jelent, hanem az Euro-II jóváhagyással nem rendelkező katalizátoros, de szabályozott keverékképzésű Otto-motoros gépkocsik kódja – magyarázza a szakember a meglehetősen bonyolult rendszert.

Az említett kódokat egy 2007-es minisztériumi rendelet módosította.

– Addig a 4-es környezetvédelmi osztály az EURO-II. szerinti dízel gépkocsiknak volt fenntartva. A módosítás vezette be az EURO-II. szerinti jóváhagyási jellel ellátott – katalizátoros, szabályozott keverékképzésű – Otto-motoros gépjárművek fogalmát, és helyezte el őket a 4-es környezetvédelmi osztályban. Ugyanakkor az 1996 és 2001 között újként forgalomba helyezett személygépkocsik megörökölték a korábbi rendszerből adódó 2- es kódot és az ehhez tartozó környezetvédelmi plakett színét is – fűzte hozzá.

E jogszabályi keveredés miatt kerültek sokan bajba, bár azt nem nehéz orvosolni: ilyen esetben a 2-esből 4-es környezetvédelmi kategóriába egyszerűen át lehet minősíteni a kocsit. De ezt a tulajdonos döntésére bízták. Mint Tóth András igazgató mondja, ezt a legtöbben nem tartották fontosnak az adminisztrációs hercehurca miatt.


– Ha műszaki vizsgával együtt kérik, akkor a környezetvédelmi besorolás módosítása a műszaki vizsga része, ezért külön nem kell fizetni érte. Az adathelyesbítés miatt mindenképpen fel kell keresni az okmányirodát, ahol kicserélik a forgalmi engedélyt, de csak a műszaki címkét kell külön fizetni, ami 580 forint. A műszakival egyidejű átsorolást nemcsak a felügyelőség vizsgálóállomásán, hanem a kijelölt külső vizsgálóállomásokon is el lehet végezni. Két műszaki közti időszakban viszont csak a közlekedési felügyelőség vizsgálóállomásán, szemle keretében történik a jármű beazonosítása, az adatmódosítás és a megfelelő színű plakett felragasztása is. Ennek az eljárásnak a díja 2750 forint. Okmányirodai ügyintézés ilyen esetben is szükséges, de az okmánycsere, ha csak a jogos műszaki átsorolás miatt van rá szükség, díjmentes – mondta az igazgató.


Mit jelentenek a címkeszínek?
A fekete címke az európai jóváhagyás nélküli öreg autókat jelzi, ide tartoznak még az euro I-es dízelmotorral szereltek is. Piros címkések a szabályozott katalizátoros Otto-motoros személygépkocsik, amelyek még nem rendelkeznek Euro II-es jóváhagyással. Kékek a ´96-tól 2005-ig gyártott Euro II-es és III-as Otto- és dízelmotoros személygépkocsi típusok, a legkorszerűbb zöld kategória pedig az Euro IV-V-VI-os besorolású személygépkocsiké.


Lóerő

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!