2011.05.26. 15:34
Az éjkék Waresz: meghálálta a gondoskodást a 22 éves autó
Csak elvétve bukkan fel az utakon a keletnémet autógyártás legtágasabb családi autója, a Wartburg. A gyár bezárása előtt három évvel jelent meg a négyütemű, Volkswagen Polo motoros verzió. Utóbbiból őriz egy külsőre rendkívül feltűnő, éjkék példányt Fullér László.
A 39 éves nagykanizsai férfi rajong a keleti autócsodákért, korábban egy „lépcsős hátú” Polski Fiat 125-öst hajtott, ezt később négyütemű Wartburgra cserélte. S annyira megkedvelte ezt a különleges fílinget, hogy barátja apósától öt éve jobb állapotú világoskék 1989. júniusi kiadást vásárolt. Fullér László nem gondolkozott sokat, a modern, 1300 köbcentiméteres, 58 lóerős motorral hajtott autó megkímélt állapotban került hozzá, idős tulajdonosa a széltől is óvta.
– Ettől függetlenül tüzetesen átvizsgáltam – mondta a szakmája szerint kárpitos László. – Ez egészen odáig fajult, hogy egy októberi napon hirtelen ötlettől vezérelve a garázsban darabokra szedtem.
László ismerőseit is váratlanul érte a szétbontott autó látványa, hisz´ jól tudták, barátjuk leginkább a kárpitozáshoz ért. Ám végül két hónap megfeszített munkával a Wartburg szinte olyan lett, mintha most gurult volna le a gyártósorról.
– Saját kezűleg festettem és fényeztem az elemeket, ezért néhány helyen megfolyt a festék – folytatta Fullér László. – Ez biztos a sufni-tuning átka, ugyanis a munkafolyamatok nagy részét a szűk garázsban végeztem el. Az első körben még a festék mennyiségét is elszámoltam, így addig-addig kevertettem ki a színt, míg ilyen éjkék nem lett. Talán lehetne egy árnyalattal még sötétebb, bár már többször előfordult, hogy a nap bizonyos szakában inkább feketének nézik.
Óriási figyelem övezi városszerte az autót, hiszen tulajdonosa három nagy ködlámpát is felerősített az első lökhárítóra, melyeknek kizárólag éjjel, a kivilágítatlan zalai utakon veszi hasznát.
– A baráti társasággal hétvégente gyakran felkerekedünk, s az is előfordul, hogy egy ilyen túra alkalmával több mint 200 kilométert megteszünk – tette hozzá László. – A „Waresz” még soha nem hagyott cserben bennünket. Persze előfordult, hogy be kellett tolni, de a viszonylag könnyű, 910 kilogrammos kasztnit négy ember könnyedén megmozdítja.
A férfi ugyanakkor elmondta: a keleti technika, ha jól karban van tartva, akkor meghálálja a gondoskodást. Ezt bizonyítja a végsebessége is, hiszen akár 150-es tempóval is repeszthet az egyenesben. Sőt, igénytelen, ám mégis alapvetően szép külsejére mindenki azonnal felkapja a fejét amint megpillantja, míg egy egyszerű nyugati verdára fel sem figyelnek.
– A belső tér kialakításánál hasznát vettem a szakmámnak. Az üléseket, az ajtókat, a tetőborítást is kicseréltem. A kárpitozás közben hagytam helyet az erősítőknek, így a kalaptartóra 300, a csomagtartóba 350 wattos mélynyomóláda került – mutatta.
Az éjkék Wartburg többeket lenyűgözött, ám tulajdonosa ragaszkodik a ritkasághoz.
Két évtizede zárt be a gyár
A Wartburg a gyárnak otthont adó Eisenach városban található, az UNESCO világörökség részét képező várról kapta a nevét. A márka története 1898-ban kezdődött. Sokéves kihagyás után 1955-ben a VEB Automobilwerk Eisenachban – a DKW- IFA F9 autó alapjaira épített modell neveként – kelt újra életre és a keletnémet ipar jelentős márkájává nőtte ki magát. A legnépszerűbb, kétütemű Wartburg 353-ast 1989-ig gyártották. Ekkor a gyár még elkészítette a négyütemű motoros Wartburg 1.3-at, melyet a megszűnésig, 1991-ig gyártott. Végül a gyárat az Opel vásárolta fel.