Lóerő

2010.12.26. 15:00

Visszalő a traffipaxnak! Hogy is van ez?

Már a szupermarketekben is árulnak traffipax elleni „védőfelszerelést”, persze naivitás azt hinni, hogy tizenpárezer forintért hatékony kütyüt kapunk. Mire érdemes pénzt kiadni? Körülnéztünk a piacon.

Horváth A. Attila

A legfontosabb jó tanács persze az, hogy ne hajtsunk gyorsabban a megengedettnél, ugyanakkor nem szegünk jogszabályt, ha „a biztonság kedvéért” információt szerzünk arról, hol mérik a sebességünket. Bár első hallásra meglepő lehet, Magyarországon legálisan használhatnak az autósok-motorosok radardetektort, lézerdetektort és lézerblokkolót a 175/2003-as kormányrendelet 2003. decemberi hatálybalépése óta. Európában országonként változik a szabályozás, van, ahol tiltott eszközök ezek, de általános tendencia a liberalizálás. A radarblokkoló azonban mindenütt illegális.

Ahhoz, hogy eligazodjunk a sebességmérés és traffipax-előjelzés bonyolult világában, szakemberre van szükségünk; Fodor Jánosnak, a Varázs- Garázs Zala Kft. vezetőjének általában egy órát kell szánnia arra, hogy az érdeklődőknek felvázolja a technikai hátteret. Alapszabály: 100 százalékos védelem nincs (nem a gépek hibája, hanem az emberi tényező miatt), illetve legalább két műszerre szükség van a nagy hatékonysághoz.


A rendőrség ugyanis két technológiával, radarral vagy lézerrel méri a sebességet. A radar fényképet készít és 360 fokban terjed, a lézer videót rögzít és irányított: 100 méterről egy 30 centi átmérőjű kört vetít az autóra. Léteznek ugyan mobildetektorok, amik elvileg mindkettőt érzékelik, de ezeket a szélvédő mögé kell helyezni, s bár a radart így jól látják, a rendszámtáblára vagy lámpára irányított lézert nem veszik észre. A radar amúgy gyakran produkál vakriasztást, mivel a fotocellás ajtók frekvenciáját is veszi.

– A külön radardetektor és a beépített lézerblokkoló tehát a legbiztosabb megoldás. A lézernél fontos, hogy minél több érzékelővel rendelkezzen, azaz az autó elejét és hátulját is a lehető legnagyobb felületen fedje le. A blokkoló nem csak érzékeli, de hatástalanítja is a lézeres traffipaxot, ugyanis ellenjelet bocsát ki – így Fodor János, akit lézerblokkolók összehasonlítására kértünk.

– Alapkategóriás termék a Kiyo Laser Pro, ami 2 érzékelővel 39 500, 3-mal 49 500 forintba kerül; ez 1000 méterről észlel és blokkol. Az LT 400 középkategóriás modell, kapunyitó elektronikaként is működik, már 1500 méterről „lát” és 10 másodpercig blokkol, ennyi idő van tehát a riasztás után lelassítani. Csupán egy érzékelője van, elölről védi az autót, s az ára 124 800 forint. Az M27 X-Treme 15 ezer forinttal drágább, 2 érzékelős, 1800 méterről észlel és az új típusú, 906 nanométeres lézert is blokkolja az elterjedtebb 902 nanométeressel együtt. M47- es változata már a felsőkategóriához tartozik, 2 helyett 4 érzékelős, az ára 199 900 forint. Az Interceptor Quad ennek továbbfejlesztett verziója, 90 ezer forinttal kerül többe, kisebb az érzékelője, de a hatékonysága is – foglalta össze Fodor János. Hozzátette: a lézeres rendőrségi traffipaxok 1500 méterről mérnek, s 130 méterről azonosítják a rendszámot.


Olcsó húsnak...
Mit tudnak a nagyáruházakban 10-15 ezer forintért kínált eszközök? – kérdeztük Fodor Jánost. A legolcsóbb radardetektorok csak a fényképezési távolságon belül ismerik fel a traffipaxot, tehát akkor jeleznek, mikor már bemérték az autót – válaszolta. A radar 350 méterről kezd mérni és 130 méteren fotóz; az a detektor, ami csak e távolságon belül észlel, nem sokat ér. A profi gépek 900 méterről jeleznek a sofőrnek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!