2010.12.31. 06:29
Stop! a halálútra
A letenyei térségben halálútként elhíresült M70-es autóút 2x2 sávosra bővítését kezdeményezte a szaktárcánál Halmi Béla, a határ menti város polgármestere. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azonban a korrekciót nem tartja indokoltnak. Ezért a letenyei polgármester immár a térség többi településvezetőjével közösen újabb petíciót ír.
Szinte minden hétre jut egy baleset az M70-es autóúton, melyek közül több, súlyos sérüléssel vagy tragikus halállal végződőről számoltunk már be.
Az idegenből érkező autósokat a meglepetés erejével éri, hogy a 2x2 sávos M7-es autópálya, illetve a határon túli sztrádaszakaszok után hirtelen az egy-egy nyomtávra szűkülő autóúton találják magukat Tornyiszentmiklós és Letenye között. Talán fel sem tűnik nekik a változás, vagy ha mégis, már késő.
Halmi Béla, Letenye polgármestere nemrég levélben kérte a szakasz bővítését, szélesítését a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól.
- Úgy vélem, az eddigi tapasztalatok azt mutatják: ez az útszakasz a jelenlegi formájában egyszerűen alkalmatlan a balesetmentes közlekedésre - magyarázta. - Erre hívtam fel dr. Völlner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár figyelmét a neki címzett levelemben. Természetesen a bekövetkezett balesetek legfőbb okaként megjelölve jeleztem felé, hogy az M70-es két helyen is egy-egy sávra szűkül le, ráadásul a 6, illetve 7 kilométeres szakaszok még enyhe kanyarokkal is tűzdeltek.
A szaktárcát mi magunk is megkerestük az ügyben. A minisztérium kommunikációs főosztályán érdeklődésünkre azt a választ adták: az M70-es autóút baleseti statisztikái a romló adatok ellenére is kedvezőbbek az ország 2x1 sávos útjainak átlagos mutatóinál.
A minisztérium ezért - miután ismételten megvizsgálta az útszakasz fejlesztési ütemezését -, a bővítést a 2008-as szlovén autópálya-beruházások miatt megnövekedett forgalom alapján sem tartja indokoltnak.
Viszont a balesetek megelőzése érdekében megvizsgálják újabb forgalomtechnikai intézkedések módjait. Ezek sorában további, a szembejövő forgalomra figyelmeztető jelzések kihelyezésére, a jelenlegi táblák, útjelzések megfelelőségének vizsgálatára, s esetleg 90 kilométeres óránkénti sebességkorlátozás bevezetésére kerülne sor.
Halmi Béla polgármester szerint a minisztérium válasza a térség lakói számára nem fogadható el, ezért most újabb levelet fogalmaznak, ám ezúttal a többi, érintett település polgármesterével közösen. Ebben azt javasolják, hogy az M0-áshoz hasonlóan betonelemekkel válasszák el egymástól a sávokat a kritikus szakaszokon. Ily módon lassításra kényszeríthetik a gyorshajtókat, akik nem tudnak balesetveszélyes előzésekbe se belemenni.
Az M70-es halálútről
- Sokszor leírtuk már, az M70-es autóút Zala megye egyik legveszélyesebb szakasza, ahol átadása óta számos baleset történt. Ebben bizonyára a mindössze 18 kilométer hosszúságú út sajátossága is közrejátszik, ugyanis hol kétszer két, hol kétszer egy sávon közlekedhetünk rajta, s mindez még a tapasztalt sofőröket is megtéveszti.
-Szlovénia és Ausztria felé 21,2 kilométeres hosszúságban az M70-es a fő összekötő útszakasz Észak- és Nyugat-Európa, a magyar és a szlovén autópálya közt
-Szerepénél fogva jelentős személygépkocsi- és tehergépjármű-forgalom bonyolódik le rajta, s a tapasztalatok szerint elsősorban a hazafelé tartó nyugat-európai román vendégmunkások okozzák a baleseteket.
- Idén januártól szeptemberig összesen 48 baleset történt, ebből 1 volt halálos, 2 súlyos sérüléssel járó. Az M70-es autóút Murarátka és Letenye közti szakaszán novemberben történt halálos baleset, amikor egy Audi A6-os kombi és egy Skoda Octavia típusú személygépkocsi ütközött frontálisan. A balesetben akkor a Skoda román és az Audi osztrák sofőrje is életét vesztette. (Részletek itt!) Legutóbb pedig december közepén egy ember meghalt és hatan megsérültek hajnalban az M70-es autóúton.
Az M70-esen történt balesetekről a kapcsolt anyagokban olvashat bővebben!