Lóerő

2010.08.06. 11:28

Időzített bomba lehet

Ha sokat használjuk autónkat, nem árt, ha futóművét évente ellenőriztetjük. Kevesen tudják, de a rosszul megválasztott alufelni tönkreteheti az egész rendszert. A kátyúkról nem is beszélve...

zaol.hu

 

- A futómű komplexen biztosítja az útburkolat és az autó közötti kapcsolatot - szögezte le elöljáróban ifjabb Pápai József. - Gumiabroncsokból, kerekekből, felnikből, felfüggesztésből és az ezeket a gépkocsihoz rögzítő csatolási pontokból áll úgy elöl, mint hátul. Kevesen tudják, de ma már egy nagyon bonyolult számítások alapján felépített, kifejezetten az adott autótípusra jellemző geometriai alakzatról van szó. Sérülés a rendszer bármelyik pontján bekövetkezhet: nemcsak akkor beszélünk a futómű meghibásodásáról, ha valamely alkatrésze görbül, állítódik el, esetleg a gumi-fém alkatrészek, azaz szilentek mennek tönkre, hanem akkor is, ha a gumiabroncsot éri kedvezőtlen behatás.

 


Ifjabb Pápai József jelezte: a futómű beállítása modern, lézeres műszerekkel történik, melyek a maga komplexitásában vizsgálják a rendszer működését, a tengelyek szögeltérésétől kezdve a kerekek összetartásán keresztül az utánfutásig. Alapvetés, hogy tartsuk meg a gyári beállításokat, jellemzőket, s hozzáértő szakember bevonása nélkül ne változtassunk azokon. Hihetetlen, de akár egy rosszul megválasztott alufelni is tönkreteheti az egészet. S ilyenkor nem is elsősorban a keréktárcsa átmérőjére kell gondolni, hanem inkább a szélességére. A laikus ugyanis azt hinné, minél terpeszkedőbb a felni, annál jobban fekszik majd a kerék az útra, s annál stabilabb lesz a jármű. Pedig nem: az önkényesen, ráadásul rosszul végrehajtott módosítás időzített bombává alakíthatja a futóművet, gyakorlatilag használhatatlanná téve azt.

- Ezenkívül természetesen, az anyagfáradásból, alkatrészek elöregedéséből is keletkezhet meghibásodás, s akkor még nem beszéltünk az utak kátyúiról, a gödrökről - tette hozzá a szakember. - Egy-egy nagyobb ütés alaposan eltorzíthatja a felépítést. A helytelen működést az autós a gumik rendellenes kopásából, vagy a kormánykeréken keresztül tapasztalható vibrációkból érzékelheti. Ha ilyesmivel találkozunk, vigyük szervizbe a kocsit, s vizsgáltassuk meg a futóművet, hogy megelőzzük a nagyobb, nehezebben, s legfőképp több anyagi ráfordítással javítható károsodást.

- Ezenkívül természetesen, az anyagfáradásból, alkatrészek elöregedéséből is keletkezhet meghibásodás, s akkor még nem beszéltünk az utak kátyúiról, a gödrökről - tette hozzá a szakember. - Egy-egy nagyobb ütés alaposan eltorzíthatja a felépítést. A helytelen működést az autós a gumik rendellenes kopásából, vagy a kormánykeréken keresztül tapasztalható vibrációkból érzékelheti. Ha ilyesmivel találkozunk, vigyük szervizbe a kocsit, s vizsgáltassuk meg a futóművet, hogy megelőzzük a nagyobb, nehezebben, s legfőképp több anyagi ráfordítással javítható károsodást.

- Ezenkívül természetesen, az anyagfáradásból, alkatrészek elöregedéséből is keletkezhet meghibásodás, s akkor még nem beszéltünk az utak kátyúiról, a gödrökről - tette hozzá a szakember. - Egy-egy nagyobb ütés alaposan eltorzíthatja a felépítést. A helytelen működést az autós a gumik rendellenes kopásából, vagy a kormánykeréken keresztül tapasztalható vibrációkból érzékelheti. Ha ilyesmivel találkozunk, vigyük szervizbe a kocsit, s vizsgáltassuk meg a futóművet, hogy megelőzzük a nagyobb, nehezebben, s legfőképp több anyagi ráfordítással javítható károsodást.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!