Lóerő

2010.07.23. 06:28

Bivalyerős jet-ski: percenként éppen egy liter benzint nyel le

A tengerentúlról indult el világhódító útjára a vízimotor, vagyis a jet-ski. A gumikacsa külsejű, s különleges felépítésű gépek praktikusan a nagy vízfelületet kedvelik, bár a kanizsai Dara Roland a jet-ski magyar bajnokság futamain, Bombardier Sea-Doo RXP típusú járgányával indul.

Benedek Bálint

 

 

- Ugyan a négyütemű, háromhengeres Rotax-motor Ausztriában készül, ám a jet-ski-t Kanadában szerelik össze - így Dara Roland. - A Bombardier X jelzésű ülő, kétszemélyes gépét kizárólag a versenyzésre ajánlja a gyár.

Dara Roland szerint nem véletlenül, ugyanis az 1500 köbcentiméteres, 270 lóerős masina három másodperc alatt éri el a 100 kilométeres sebességet. Sőt, a nagyobb hullámok nélkül akár még a 120 kilométeres végsebességet is elérheti.

- A víz mozgására persze nem árt odafigyelni, hiszen könnyen lepattanhat róla a jet-ski, s tönkreteheti a nagy élményt - folytatta a kanizsai fiatalember. - A rutinos pilóták kifejezetten élvezik, hogy meglovagolhatják a hullámokat, sőt, a jet-ski-k test-test elleni küzdelmét is meg kell szokni, hisz a magyar bajnokság amellett, hogy kemény, rendkívül izgalmas is. Kedvelem a technikás pályákat, ahol a bóják között egészen éles fordulókat lehet venni, s a felcsapódó vízfüggöny mögül kibújva elsőként elhúzni a többiek előtt. A magyar bajnokságon egyelőre a jet-skizés előszobájában versenyzem, két viadalon szerepeltem sikerrel, s ha megmarad a lendület, az élmezőnyben végezhetek.

 


A lelkes élménybeszámolókat hallgatva kiderült, a dél-zalai Dara Roland végre rátalált arra a sportágra, amit szívvel-lélekkel űzhet a jövőben. Egyetlen bánata, hogy ezt nem hazai közönség előtt teheti, ugyanis a Csónakázó-tó vízfelületéről kitiltották ezeket a szerkezeteket. A versenyző viszont úgy gondolja, ez hiba volt, ugyanis a jet-ski teljesen környezetbarát technológiával dolgozik.

- A motor egyszerűen működik: a bordástengely meghajtja a csigát (a turbinaházban lévő propellerlapátot), ami a meghajtást adó hátsó sugárcsőbe préseli a vizet - magyarázta a működési elvet Dara Roland. - A víz kilövell, az üvegszálas, 350 kilogrammot nyomó test gázadásnál előrelendül, ha elegendjük a gázkart a motor leáll. Nem hangos, nem zavarja a halakat, sőt, azzal, hogy felkavarja a vizet, oxigént is juttat az élőlényeknek - magyarázta.

A jet-skizéshez úgynevezett kedvtelés célú kishajó-vezetési engedély kell, amelyet két hónapos tanfolyamot követő vizsgán lehet megszerezni.

A jetezés nem olcsó mulatság, hiszen amellett, hogy a masina ára egy személyautóéval vetekszik, a fogyasztása sem mindennapi, ugyanis percenként éppen egy liter benzint nyel le.

- A motor egyszerűen működik: a bordástengely meghajtja a csigát (a turbinaházban lévő propellerlapátot), ami a meghajtást adó hátsó sugárcsőbe préseli a vizet - magyarázta a működési elvet Dara Roland. - A víz kilövell, az üvegszálas, 350 kilogrammot nyomó test gázadásnál előrelendül, ha elegendjük a gázkart a motor leáll. Nem hangos, nem zavarja a halakat, sőt, azzal, hogy felkavarja a vizet, oxigént is juttat az élőlényeknek - magyarázta.

A jet-skizéshez úgynevezett kedvtelés célú kishajó-vezetési engedély kell, amelyet két hónapos tanfolyamot követő vizsgán lehet megszerezni.

A jetezés nem olcsó mulatság, hiszen amellett, hogy a masina ára egy személyautóéval vetekszik, a fogyasztása sem mindennapi, ugyanis percenként éppen egy liter benzint nyel le.

- A motor egyszerűen működik: a bordástengely meghajtja a csigát (a turbinaházban lévő propellerlapátot), ami a meghajtást adó hátsó sugárcsőbe préseli a vizet - magyarázta a működési elvet Dara Roland. - A víz kilövell, az üvegszálas, 350 kilogrammot nyomó test gázadásnál előrelendül, ha elegendjük a gázkart a motor leáll. Nem hangos, nem zavarja a halakat, sőt, azzal, hogy felkavarja a vizet, oxigént is juttat az élőlényeknek - magyarázta.

A jet-skizéshez úgynevezett kedvtelés célú kishajó-vezetési engedély kell, amelyet két hónapos tanfolyamot követő vizsgán lehet megszerezni.

A jetezés nem olcsó mulatság, hiszen amellett, hogy a masina ára egy személyautóéval vetekszik, a fogyasztása sem mindennapi, ugyanis percenként éppen egy liter benzint nyel le.

A jet-skizéshez úgynevezett kedvtelés célú kishajó-vezetési engedély kell, amelyet két hónapos tanfolyamot követő vizsgán lehet megszerezni.

A jetezés nem olcsó mulatság, hiszen amellett, hogy a masina ára egy személyautóéval vetekszik, a fogyasztása sem mindennapi, ugyanis percenként éppen egy liter benzint nyel le.

A jet-skizéshez úgynevezett kedvtelés célú kishajó-vezetési engedély kell, amelyet két hónapos tanfolyamot követő vizsgán lehet megszerezni.

A jetezés nem olcsó mulatság, hiszen amellett, hogy a masina ára egy személyautóéval vetekszik, a fogyasztása sem mindennapi, ugyanis percenként éppen egy liter benzint nyel le.

A jetezés nem olcsó mulatság, hiszen amellett, hogy a masina ára egy személyautóéval vetekszik, a fogyasztása sem mindennapi, ugyanis percenként éppen egy liter benzint nyel le.

A jetezés nem olcsó mulatság, hiszen amellett, hogy a masina ára egy személyautóéval vetekszik, a fogyasztása sem mindennapi, ugyanis percenként éppen egy liter benzint nyel le.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!